[ویکی فقه] ابن عربی جایگاه خاتم الانبیاء در هستی را مظهر تام اسماء و صفات الهی، نفس ناطقه ، بذر نژاد انسان باور دارد و حقیقت محمدیه صورت ازلی و باطنی پیامبر اسلام است که به لحاظ وجودشناسی حقیقت الحقایق نیز نامیده می شود.
یکی از مواردی که در عبارات عرفا از آن با عنوان صادر اول یاد شده «انسان کامل» است. نکته مهم و قابل ذکر در مورد اندیشه انسان کامل در آثار ابن عربی مبانی وی در ارائه چنین نظریه ای است. عرفا انسان کامل را مظهر اکمل حق و تجلی اعظم او قلمداد کرده اند و برای آن ویژگی هایی ذکر نموده اند. از جمله این ویژگی ها جمعیت احدی او نسبت به تمام تفاصیل و کمالات اسمایی و صفاتی و افعالی حق تعالی است. او کون جامع و مظهر اسم اعظم الهی است. لازم به ذکر است که طبق عرفان اسلامی هر یک از اسمای الهی مظهری می طلبد و موجودات عالم هر یک مظهری از مظاهر حقند و سرّ ایجاد عالم نیز حب الهی به ظهور و بروز ذات در قالب مظاهر اسماء و صفات و رویت جمال و کمال خویش در آیینه غیر است. از طرف دیگر اسم اعظم (الله و رحمن) جامع جمیع صفات حق می باشد و در نتیجه مظهر این اسم نیز می باید حائز کمالات تمامی مظاهر دیگر باشد. بر این اساس وجود چنان مظهری اثبات می گردد که آیینه تمام نمای کمالات و صفات جمال و جلال الهی و حکایت گر همه اسمای حسنی است. نقش حقیقت محمدیه در اینجا بروز پیدا می کند چرا که تنها اوست که به عنوان مصداق اتم انسان کامل می تواند مظهریت تام اسماء و صفات الهی را داشته باشد این در حالی است که دیگر موجودات هریک می توانند نمایان گر تنها گوشه ای از کمالات حق باشند.
پیامبر در کلام ابن عربی
انسان کامل نقش واسطه بین حق تعالی و مخلوقات را در دار هستی از جهت اعطای فیوضات وجودی، و اعطای معارف وکمالات داراست. علاوه بر این از نگاه ابن عربی انسان کامل در دو سطح فردی و کونی مطرح می شود. گفته می شود که در سطح فردی یکی از مصادیق انسان کامل و به بیان دقیق تر مصداق اتم انسان کامل از نگاه ابن عربی حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلّم) است. با توجه به آنکه در روایات اسلامی و به تبع آن در عبارات عرفا بخصوص پیروان ابن عربی از وجود مبارک پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) بارها با عنوان اولین صادر یاد شده است در ادامه مطلب بر آنیم تا این موضوع را با دقت بیشتری با نگاه به آرای ابن عربی بررسی نماییم.
← حقیقت محمدیه
سایت پژوهه، برگرفته از مقاله «خاتم الانبیاء شمع فروزنده ای بر تارک هستی»، تاریخ بازیابی ۱۳۹۵/۱۱/۲۱.
...
یکی از مواردی که در عبارات عرفا از آن با عنوان صادر اول یاد شده «انسان کامل» است. نکته مهم و قابل ذکر در مورد اندیشه انسان کامل در آثار ابن عربی مبانی وی در ارائه چنین نظریه ای است. عرفا انسان کامل را مظهر اکمل حق و تجلی اعظم او قلمداد کرده اند و برای آن ویژگی هایی ذکر نموده اند. از جمله این ویژگی ها جمعیت احدی او نسبت به تمام تفاصیل و کمالات اسمایی و صفاتی و افعالی حق تعالی است. او کون جامع و مظهر اسم اعظم الهی است. لازم به ذکر است که طبق عرفان اسلامی هر یک از اسمای الهی مظهری می طلبد و موجودات عالم هر یک مظهری از مظاهر حقند و سرّ ایجاد عالم نیز حب الهی به ظهور و بروز ذات در قالب مظاهر اسماء و صفات و رویت جمال و کمال خویش در آیینه غیر است. از طرف دیگر اسم اعظم (الله و رحمن) جامع جمیع صفات حق می باشد و در نتیجه مظهر این اسم نیز می باید حائز کمالات تمامی مظاهر دیگر باشد. بر این اساس وجود چنان مظهری اثبات می گردد که آیینه تمام نمای کمالات و صفات جمال و جلال الهی و حکایت گر همه اسمای حسنی است. نقش حقیقت محمدیه در اینجا بروز پیدا می کند چرا که تنها اوست که به عنوان مصداق اتم انسان کامل می تواند مظهریت تام اسماء و صفات الهی را داشته باشد این در حالی است که دیگر موجودات هریک می توانند نمایان گر تنها گوشه ای از کمالات حق باشند.
پیامبر در کلام ابن عربی
انسان کامل نقش واسطه بین حق تعالی و مخلوقات را در دار هستی از جهت اعطای فیوضات وجودی، و اعطای معارف وکمالات داراست. علاوه بر این از نگاه ابن عربی انسان کامل در دو سطح فردی و کونی مطرح می شود. گفته می شود که در سطح فردی یکی از مصادیق انسان کامل و به بیان دقیق تر مصداق اتم انسان کامل از نگاه ابن عربی حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلّم) است. با توجه به آنکه در روایات اسلامی و به تبع آن در عبارات عرفا بخصوص پیروان ابن عربی از وجود مبارک پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) بارها با عنوان اولین صادر یاد شده است در ادامه مطلب بر آنیم تا این موضوع را با دقت بیشتری با نگاه به آرای ابن عربی بررسی نماییم.
← حقیقت محمدیه
سایت پژوهه، برگرفته از مقاله «خاتم الانبیاء شمع فروزنده ای بر تارک هستی»، تاریخ بازیابی ۱۳۹۵/۱۱/۲۱.
...
wikifeqh: جایگاه_خاتم الانبیاء_در_هستی