جایزه بزرگ موناکو ۱۹۶۷

دانشنامه عمومی

جایزه بزرگ موناکو ۱۹۶۷ یک مسابقهٔ اتومبیل رانی فرمول یک بود که در ۷ مهٔ ۱۹۶۷ در موناکو برگزار شد. این مسابقه، دومین مسابقه از ۱۱ مسابقهٔ قهرمانی جهان رانندگان ۱۹۶۷ و جام بین المللی سازندگان فرمول یک ۱۹۶۷ بود، دنی هیولم، رانندهٔ تیم برابام در این مسابقه که از ۱۰۰ دور تشکیل شده بود، پس از شروع مسابقه از ردهٔ چهارم، در پایان مسابقه به پیروزی دست یافت. گراهام هیل با تیم لوتوس، و کریس ایمون از تیم فراری نیز این مسابقه را به ترتیب در جایگاه های دوم و سوم به پایان رساندند.
در بین این مسابقه ها، مسابقات عادی پیش از آغاز فصل نتایج غیرعادی را به همراه داشتند. دن گرنی با خودروی ایگل - وسلیک خود پیروزی در مسابقهٔ قهرمانان در پیست برندز هچ را از آن خود کرده و دن گرنی نیز جایزه بین المللی بی آردی سی را برای تیم فراری کسب کرده بود.
در مجموع ۱۷ خودروی فرمول یک به این رویداد وارد شدند. خودروهای مجهز به موتورهای ۳٫۰ لیتری در پیست موناکو که از پیکربندی تنگی برخوردار بود، مزیتی نداشتند؛ بنابراین بسیاری از تیم های برتر رانندگان خود را با خودروهای ۲ یا ۲٫۵ لیتری روانهٔ مسابقه کردند. هوندا به همراه جان سرتیز و یک موتور وی۱۲ به مسابقات برگشت و تیم آنگلو امریکن ریسرز نیز با خودروی ایگل - وسلیک خود برای نخستین بار در موناکو حضور یافت. [ ۱]
جک برابام با خودروی برابهام - رپکو بی تی۱۹ و با ثبت میانگین سرعت ۸۰٫۷۷۹ مایل بر ساعت ( ۱۳۰٫۰۰۱ کیلومتر بر ساعت ) در مسیر پیست به طول ۱٫۹۵۴ مایل ( ۳٫۱۴۵ کیلومتر ) ، جایگاه پول پوزیشن را برای سازمان برابهام ریسینگ کسب کرد. لورنزو باندینی از تیم فراری در کنار خودروی برابهام در ردیف نخست صف شروع مسابقه قرار گرفت. در ردیف دوم نیز جان سرتیز با خودروی هوندا و دنی هیولم با دومین خودروی برابهام حضور داشتند. جیم کلارک ( لوتوس - کلیمکس ) و جکی استوارت ( بی آرام ) به ترتیب در جایگاه های پنجم و ششم و در ردیف سوم صف شروع قرار گرفتند. [ ۲]
چند دور ابتدایی مسابقه پر از رویداد بودند – باندینی خود را به جایگاه نخست رساند. موتور رپکوی خودروی جک برابهام تقریباً بلافاصله پس از شروع در پیچ اسپلوگوس منفجر شد و باعث چرخیدن خودروی او در مقابل بروس مک لارن و جو سیفرت شد. این دو راننده که سعی داشتند از این وضعیت فرار کنند، با یکدیگر برخورد کردند. در این برخورد تنها خودروی سیفرت آسیب دید و او را روانهٔ پیت استاپ کرد. برابام به مسابقه ادامه داد، اما از پیچ میرابیو تا بندرگاه در حال از دست دادن روغن موتور بود. جیم کلارک که بر روی روغن ریخته شده از خودروی برابام لیز خورده بود، ناچار به عبور از مسیر فرار شد. [ ۱] [ ۳] [ ۴]
عکس جایزه بزرگ موناکو ۱۹۶۷
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس