جایزه بزرگ اسپانیا یکی از مسابقات قهرمانی جهان فرمول یک است که در پیست بارسلون - کاتالونیا در بارسلونا برگزار می شود. این مسابقه یکی از کهن ترین مسابقاتی است که همچنان برگزار می شود و صدمین سالگرد آن در سال ۲۰۱۳ جشن گرفته شد. جنگ جهانی اول باعث وقفه ای ده ساله در برگزاری دومین دورهٔ آن شد؛ ولی اندکی پس از آن جای خود را در تقویم مسابقات اروپا باز کرد. در سال ۱۹۳۵ به مسابقات قهرمانی اروپا ارتقا یافت؛ ولی جنگ داخلی اسپانیا دوباره مسابقه را متوقف کرد. در سال ۱۹۶۷ جایزه بزرگ اسپانیا با موفقیت احیا شد و از سال ۱۹۶۸ همواره در تقویم مسابقات قهرمانی جهان فرمول یک قرار داشته است.
نخستین جایزه بزرگ اسپانیا در سال ۱۹۱۳ با ساختار کنونی مسابقات جایزه بزرگ برگزار نشد؛ ولی بر پایهٔ قانون های خودروی گردشگری در پیست جاده ای ۳۰۰ کیلومتری در گواداراما در نزدیکی مادرید برگزار شد.
رقابت های ورزش های موتوری پیش از آن نیز در اسپانیا برگزار شده بود که مهم ترین آن ها جام کاتالان در سال های ۱۹۰۸ و ۱۹۰۹ در جاده های سیتخس نزدیک بارسلون بود. این دو مسابقه به برقراری سنت قدرتمند رانندگی در اسپانیا که تاکنون ادامه یافته است، کمک کرد. این اشتیاق به رقابت، منجر به برنامه ریزی برای ساخت یک پیست ثابت در سیتخس به طول ۲ کیلومتر به نام پیست سیتخس - ترامار شد که میزبان جایزه بزرگ اسپانیا در سال ۱۹۲۳ بود.
پس از نخستین مسابقه، پیست دچار مشکلات مالی شد و برگزارکنندگان باید به دنبال پیست دیگری می گشتند. در سال ۱۹۲۶ جایزه بزرگ اسپانیا به پیست ۱۸ کیلومتری لاسارته در ساحل شمالی نزدیک بیلبائو منتقل شد. این پیست میزبان مسابقهٔ اصلی اسپانیا در دههٔ ۱۹۲۰ به نام جایزه بزرگ سن سباستین بود. در سال ۱۹۲۷ جایزه بزرگ اسپانیا بخشی از مسابقات قهرمانی سازندگان جهان بود؛ ولی مسابقه هنوز تثبیت نشده بود و در سال های ۱۹۲۸ و ۱۹۲۹ بر پایهٔ مقررات خودروهای ورزشی برگزار می شد. جایزه بزرگ اسپانیای ۱۹۳۰ برای ۲۷ ژوئیه برنامه ریزی شده بود؛ ولی به دلیل وضعیت بد اقتصادی ناشی از سقوط وال استریت در اکتبر ۱۹۲۹ لغو شد. جایزه بزرگ های ۱۹۳۱ و ۱۹۳۲ نیز اعلام شدند؛ ولی به دلیل مشکلات سیاسی و اقتصادی منتفی شدند. در نهایت در سال ۱۹۳۳ جایزه بزرگ اسپانیا احیا شد و با حمایت حکومت در لاسارته برگزار شد. پس از مسابقهٔ ۱۹۳۵ اسپانیا درگیر جنگ داخلی شد و برگزاری مسابقات متوقف شد. در سال ۱۹۴۶ مسابقه به اسپانیا بازگشت و با نام جایزه بزرگ پنیا رین در پیست خیابانی پدرالبس در بارسلون برگزار شد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفنخستین جایزه بزرگ اسپانیا در سال ۱۹۱۳ با ساختار کنونی مسابقات جایزه بزرگ برگزار نشد؛ ولی بر پایهٔ قانون های خودروی گردشگری در پیست جاده ای ۳۰۰ کیلومتری در گواداراما در نزدیکی مادرید برگزار شد.
رقابت های ورزش های موتوری پیش از آن نیز در اسپانیا برگزار شده بود که مهم ترین آن ها جام کاتالان در سال های ۱۹۰۸ و ۱۹۰۹ در جاده های سیتخس نزدیک بارسلون بود. این دو مسابقه به برقراری سنت قدرتمند رانندگی در اسپانیا که تاکنون ادامه یافته است، کمک کرد. این اشتیاق به رقابت، منجر به برنامه ریزی برای ساخت یک پیست ثابت در سیتخس به طول ۲ کیلومتر به نام پیست سیتخس - ترامار شد که میزبان جایزه بزرگ اسپانیا در سال ۱۹۲۳ بود.
پس از نخستین مسابقه، پیست دچار مشکلات مالی شد و برگزارکنندگان باید به دنبال پیست دیگری می گشتند. در سال ۱۹۲۶ جایزه بزرگ اسپانیا به پیست ۱۸ کیلومتری لاسارته در ساحل شمالی نزدیک بیلبائو منتقل شد. این پیست میزبان مسابقهٔ اصلی اسپانیا در دههٔ ۱۹۲۰ به نام جایزه بزرگ سن سباستین بود. در سال ۱۹۲۷ جایزه بزرگ اسپانیا بخشی از مسابقات قهرمانی سازندگان جهان بود؛ ولی مسابقه هنوز تثبیت نشده بود و در سال های ۱۹۲۸ و ۱۹۲۹ بر پایهٔ مقررات خودروهای ورزشی برگزار می شد. جایزه بزرگ اسپانیای ۱۹۳۰ برای ۲۷ ژوئیه برنامه ریزی شده بود؛ ولی به دلیل وضعیت بد اقتصادی ناشی از سقوط وال استریت در اکتبر ۱۹۲۹ لغو شد. جایزه بزرگ های ۱۹۳۱ و ۱۹۳۲ نیز اعلام شدند؛ ولی به دلیل مشکلات سیاسی و اقتصادی منتفی شدند. در نهایت در سال ۱۹۳۳ جایزه بزرگ اسپانیا احیا شد و با حمایت حکومت در لاسارته برگزار شد. پس از مسابقهٔ ۱۹۳۵ اسپانیا درگیر جنگ داخلی شد و برگزاری مسابقات متوقف شد. در سال ۱۹۴۶ مسابقه به اسپانیا بازگشت و با نام جایزه بزرگ پنیا رین در پیست خیابانی پدرالبس در بارسلون برگزار شد.
wiki: جایزه بزرگ اسپانیا