جانْز، جاسپِر (۱۹۳۰)(Johns, Jasper)
جانْز، جاسپِر
نقاش، مجسمه ساز و چاپنقشگر۱ امریکایی. از سرآمدان پاپ آرت۲ بود. هنر انتزاعی۳ را طرد کرد و مضامینِ مفهوم و ملموسی، همچون پرچم، نقشۀ جغرافیایی، و اعداد را برای تفحص در ارتباط بین تصویر و واقعیّت برگزید. از رنگیزه های آمیخته در موم (مومرنگ۴) استفاده کرد تا سطحی پرملاط با ظرافت های بدیعِ رنگی پدید آورد. در آثارش از کلاژ۵ و چاپ سنگی۶ نیز بهره گرفته است. مجسمۀ مفرغیِ۷ قوطی های آبجو۸ (۱۹۶۰، موزۀ هنر۹، بازل)، از مشهورترین آثار اوست. جانز در اوگوستا۱۰، جورجیا۱۱، به دنیا آمد، و در ۱۹۵۲ به نیویورک عزیمت کرد. در دهۀ ۱۹۶۰ آثارش بیشتر به انتزاع گرایید، لیکن در میانۀ دهۀ ۱۹۷۰ به اکسپرسیونیسم انتزاعی۱۲ تمایل یافت. از مارسل دوشان۱۳ نیز تأثیر گرفت. شماری از آثارش در موزۀ هنرهای معاصر تهران نگهداری می شوند، ازجمله دیکوی۱۴ (۱۹۷۱) و پاساژ ۱ ۱۵ (۱۹۶۶) و پاساژ ۲ ۱۶ (۱۹۶۶).printmakerpop artabstractencausticcollagelithographbronzeAle CansKunstmuseumAugustaGeorgiaabstract expressionismMarcel DuchampDecoyPassage 1Passage 2
جانْز، جاسپِر
نقاش، مجسمه ساز و چاپنقشگر۱ امریکایی. از سرآمدان پاپ آرت۲ بود. هنر انتزاعی۳ را طرد کرد و مضامینِ مفهوم و ملموسی، همچون پرچم، نقشۀ جغرافیایی، و اعداد را برای تفحص در ارتباط بین تصویر و واقعیّت برگزید. از رنگیزه های آمیخته در موم (مومرنگ۴) استفاده کرد تا سطحی پرملاط با ظرافت های بدیعِ رنگی پدید آورد. در آثارش از کلاژ۵ و چاپ سنگی۶ نیز بهره گرفته است. مجسمۀ مفرغیِ۷ قوطی های آبجو۸ (۱۹۶۰، موزۀ هنر۹، بازل)، از مشهورترین آثار اوست. جانز در اوگوستا۱۰، جورجیا۱۱، به دنیا آمد، و در ۱۹۵۲ به نیویورک عزیمت کرد. در دهۀ ۱۹۶۰ آثارش بیشتر به انتزاع گرایید، لیکن در میانۀ دهۀ ۱۹۷۰ به اکسپرسیونیسم انتزاعی۱۲ تمایل یافت. از مارسل دوشان۱۳ نیز تأثیر گرفت. شماری از آثارش در موزۀ هنرهای معاصر تهران نگهداری می شوند، ازجمله دیکوی۱۴ (۱۹۷۱) و پاساژ ۱ ۱۵ (۱۹۶۶) و پاساژ ۲ ۱۶ (۱۹۶۶).printmakerpop artabstractencausticcollagelithographbronzeAle CansKunstmuseumAugustaGeorgiaabstract expressionismMarcel DuchampDecoyPassage 1Passage 2
wikijoo: جانز،_جاسپر_(۱۹۳۰)