جامعه تعلیمات اسلامی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] جامعه تعلیمات اسلامی، سازمان آموزشی، غیردولتی و غیرانتفاعی با هدف ترویج تعلیم و تربیت اسلامی بر پایه روشهای نوین آموزشی. جامعه تعلیمات اسلامی در ۱۳۲۴ ش در تهران به کوشش عباسعلی سبزواری ملقب به اسلامی، از روحانیان و خطبای مبرِّز تهران (متوفی ۱۳۶۴ ش)، تأسیس شد.
پس از شهریور ۱۳۲۰ و پدید آمدن آزادی نسبی سیاسی در ایران، طیف گسترده مذهبی جامعه به سبب کمبود نیروی انسانی ماهر و تحصیلکرده، که خود ناشی از عدم اقبال به آموزش و پرورش جدید بود، نمی توانستند در امور فرهنگی و اجتماعی فعالیت کنند. در آن سالها حاج شیخ عباسعلی اسلامی تلاشی جدّی را برای ترویج تعلیم و تربیت دینی در قالبهای جدید آموزشی آغاز کرد.
اعضای اولیه جامعه
در ۱۳۲۰ ش، وی به کمک عده ای از نیکوکاران تشکلی فرهنگی به نام «جمعیت پیروان قرآن» را پایه گذاری کرد که هسته اصلی جامعه تعلیمات اسلامی بود. اعضای اولیه این جمعیت عباسعلی اسلامی، محمد فولادی، حسین میرخان، ابوالقاسم میرزایی، محمدرضا رجایی و عبدالحسین یوسف زاده بودند.
کلاس های جامعه
عباسعلی اسلامی ابتدا در منزل خود کلاسهایی شبانه (هفته ای دو شب) دایر کرد که شامل چهار کلاس بود: سوادآموزی، معالم و علوم دینی، احکام و اخلاق، و مقدّمات علوم عربی. مردم چنان از این کلاسهای دینی استقبال کردند که جمعیت پیروان قرآن عده ای از بازرگانان نیکوکار را به همکاری دعوت کرد. جمعیت با حضور این افراد، جدّی تر و منسجم تر به فعالیت پرداخت و در ۱۳۲۲ ش جمعیت پیروان قرآن به «جامعه تعلیمات اسلامی» تغییر نام داد. با حمایت و تأیید مراجع تقلید، آموزشگاههای متعددی در تهران تشکیل شد و ابوالقاسم میرزایی، حسین میرخان و محمدرضا رجایی، بازرس این آموزشگاهها شدند. در ۱۳۲۴ ش طرح تأسیس مدارس روزانه به تصویب رسید و نخستین دبستان روزانه با نام دبستان جعفری تأسیس شد. در این زمان تعداد آموزشگاههای جامعه در تهران ۴۵ واحد بود.
اساسنامه جامعه
...

[ویکی شیعه] جامعه تعلیمات اسلامی سازمان آموزشی، غیردولتی و غیرانتفاعی با هدف ترویج تعلیم و تربیت اسلامی است که بر پایه روش های نوین آموزشی در ۱۳۲۴ ش در تهران به کوشش عباسعلی سبزواری ملقب به اسلامی، از روحانیان و خطبای مبرّز تهران (متوفی ۱۳۶۴ ش)، تأسیس شد. فعالیت های این جامعه در طول مدت خود با فراز و نشیب های زیادی برخوردار بوده است اما هم اکنون در سطح کشور فعالیت دارد که عمده آن آموزشی است.
شیخ عباسعلی اسلامی در ۱۳۲۰ ش، به کمک عده ای از نیکوکاران تشکلی فرهنگی به نام « جمعیت پیروان قرآن » را پایه گذاری کرد که هسته اصلی جامعه تعلیمات اسلامی بود. اعضای اولیه این جمعیت عباسعلی اسلامی، محمد فولادی، حسین میرخان، ابوالقاسم میرزایی، محمدرضا رجایی و عبدالحسین یوسف زاده بودند. عباسعلی اسلامی ابتدا در منزل خود کلاس هایی شبانه (هفته ای دو شب) دایر کرد که شامل چهار کلاس بود: سوادآموزی، معالم و علوم دینی، احکام و اخلاق، و مقدّمات علوم عربی. مردم چنان از این کلاس های دینی استقبال کردند که جمعیت پیروان قرآن عده ای از بازرگانان نیکوکار را به همکاری دعوت کرد. جمعیت با حضور این افراد، جدّی تر و منسجم تر به فعالیت پرداخت.

دانشنامه آزاد فارسی

جامعۀ تعلیمات اسلامی
سازمان آموزشی، غیردولتی و غیرانتفاعی با هدف ترویج تعلیم و تربیت اسلامی بر پایۀ روش های نوین آموزشی، ایجاد مدارس اسلامی، تأسیس کتابخانه، و انجام کارهای خیریه در تهران و سراسر کشور. در ۱۳۲۴ش در تهران به کوشش عباسعلی سبزواری (۱۲۸۲ـ۱۳۶۴ش) ملقب به اسلامی، از روحانیان و خطبای تهران، تأسیس شد. وی در ۱۳۲۰ به کمک عده ای از نیکوکاران تشکلی فرهنگی به نام جمعیت پیروان قرآن را پایه گذاری کرد که در ۱۳۲۲ به جامعۀ تعلیمات اسلامی تغییر نام داد. اعضای اولیۀ این جمعیت عباسعلی اسلامی، محمد فولادی، حسین میرخان، ابوالقاسم میرزایی، محمدرضا رجایی و عبدالحسین یوسف زاده بودند. در ۱۳۳۰، جامعۀ تعلیمات اسلامی به صورت مؤسسه ای قانونی و حقوقی به ثبت رسید. در ۱۳۳۱، با انتشار مجلۀ تعلیمات اسلامی به فعالیت های فرهنگی خود قوام بخشید. همکاری وی با فعالان سیاسی روحانی تا جنبش امام خمینی (ره) (۱۳۴۱ـ۱۳۴۳) و بعدها تا انقلاب اسلامی ادامه یافت، اما حرکت اصلی او فعالیت های فرهنگی سیاسی بود. فعالیت اساسی تر و جدی تر وی تأسیس مدارس ابتدایی و متوسطه بود که تعداد آن ها در ۱۳۵۶ در تهران و شهرستان ها به ۱۸۳ باب می رسید. اسلامی شعبه های جدید مدارس جامعۀ تعلیمات اسلامی را با جلب همکاری ثروتمندان نیکوکار تأسیس کرد که نخستین آن در کرمانشاه دایر شد. این مدارس در شهرهای مختلف مورد حمایت مقامات روحانی بود و مردم مذهبی از آن استقبال می کردند. برنامه های تربیت معلم جامعه، از اواخر دهۀ ۱۳۴۰ آغاز شد و استادانی چون دکتر محمد بهشتی، محمدتقی جعفری، سید علی اکبر حسینی، عبدالمجید رشیدپور، و مرتضی مطهری مباحث گوناگون را در حوزۀ تعلیم و تربیت برای جوانان علاقمند مطرح می کردند. جامعۀ تعلیمات اسلامی در ۱۳۸۳ حدود ۵۰ واحد آموزشی در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی، و دبیرستان داشت.

پیشنهاد کاربران

بپرس