[ویکی اهل البیت] میرزا ابوالقاسم بن حسین جیلانی قمی، معروف به میرزای قمی (م 1231 ق).
این عالم امامی، محقق و شاعر اصلاً از رشت ولی متولد و ساکن و متوفی قم است. او در علم اصول از مؤسسان بود و یکی از بزرگان شیعه در قرن سیزدهم هجری است.
میرزای قمی پس از طی مقدماتی از علوم، راهی خوانسار شد و مدت ها از حضور سید خوانساری بهره برد. سپس وارد عتبات عالیات گردید و از محضر علامه مازندرانی، نجفی عاملی، استاد کل وحید بهبهانی و دیگران بهره ها برد؛ تا خود به درجه اجتهاد و استنباط رسید. میرزا به سید بحرالعلوم بسیار علاقه داشت و در جلساتی درباره موهبت هایی که از جانب خدا نصیب سید شده بود، سؤالاتی می نمود.
میرزا مولای فضلا، استاد فقهای عصر خویش، مردی متین، باوقار، پارسایی عاقل و هشیار بود و در خلوص و زهد و ورع یکتای عصر خویش بشمار می رفت.
این کتاب دو بخش دارد و مطالب آن به صورت سؤال و جواب به زبان عربی و فارسی بیان شده است. بخش نخست مربوط به احکام شرعی به ترتیب ابواب فقهی از طهارت تا دیات و یک دوره کامل فقه است.
بخش دوم مربوط به عقاید دینی و مسائل کلامی است و همچنین رد بر صوفیه و طعن بر برخی از بزرگان آن ها است؛ مثل بایزید، مولای رومی، محی الدین عربی و دیگران که قائل به وحدت وجود و عقول عشر بوده اند.
این کتاب به همت انتشارات رضوان تهران چاپ شده است.
کتابشناسی تفصیلی مذاهب اسلامی/ نویسنده: محمدرضا ضمیری
این عالم امامی، محقق و شاعر اصلاً از رشت ولی متولد و ساکن و متوفی قم است. او در علم اصول از مؤسسان بود و یکی از بزرگان شیعه در قرن سیزدهم هجری است.
میرزای قمی پس از طی مقدماتی از علوم، راهی خوانسار شد و مدت ها از حضور سید خوانساری بهره برد. سپس وارد عتبات عالیات گردید و از محضر علامه مازندرانی، نجفی عاملی، استاد کل وحید بهبهانی و دیگران بهره ها برد؛ تا خود به درجه اجتهاد و استنباط رسید. میرزا به سید بحرالعلوم بسیار علاقه داشت و در جلساتی درباره موهبت هایی که از جانب خدا نصیب سید شده بود، سؤالاتی می نمود.
میرزا مولای فضلا، استاد فقهای عصر خویش، مردی متین، باوقار، پارسایی عاقل و هشیار بود و در خلوص و زهد و ورع یکتای عصر خویش بشمار می رفت.
این کتاب دو بخش دارد و مطالب آن به صورت سؤال و جواب به زبان عربی و فارسی بیان شده است. بخش نخست مربوط به احکام شرعی به ترتیب ابواب فقهی از طهارت تا دیات و یک دوره کامل فقه است.
بخش دوم مربوط به عقاید دینی و مسائل کلامی است و همچنین رد بر صوفیه و طعن بر برخی از بزرگان آن ها است؛ مثل بایزید، مولای رومی، محی الدین عربی و دیگران که قائل به وحدت وجود و عقول عشر بوده اند.
این کتاب به همت انتشارات رضوان تهران چاپ شده است.
کتابشناسی تفصیلی مذاهب اسلامی/ نویسنده: محمدرضا ضمیری
wikiahlb: جامع_الشّتات
[ویکی نور] جامع الشتات، کتابی است به زبان عربی در موضوعات متفرق کلامی و فلسفی و...نوشته ملا محمد اسماعیل خواجویی، از عالمان شیعی قرن دوازدهم هجری.
کتاب، مشتمل بر مقدمه ای به قلم محقق، آقای سید مهدی رجایی، مقدمه مؤلف و فاقد تبویب و تفصیل است.
در این کتاب، موضوعات و مطالب متعدد و متنوع فلسفی، کلامی، فقهی، حدیثی، تاریخی و... مطرح گردیده است که از آن جمله می توان به موضوعات ذیل اشاره کرد:
سپس به بیان اختلاف دیدگاه علمای شیعه درباره اینکه آیا این گروه در عذاب جهنم جاودان خواهند بود یا اینکه سرانجام به بهشت درخواهند آمد و یا اینکه از جهنم خارج می شوند اما در بهشت هم جای نمی گیرند، بیان نموده است.
بررسی آیه متعه؛ یعنی«فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً وَ لا جُناحَ عَلَیْکُمْ فِیما تَراضَیْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَرِیضَةِ»، بررسی حدیث افک، بررسی درباره ابتلائات حضرت ایوب، تحقیق درباره ارواح بعد از جدایی از بدن و نیز آفرینش بهشت و جهنم، حیات افلاک، تلقین اموات، تجرد نفس و اعاده معدوم، تفسیر آیه«انما المشرکون نجس»، تحقیق منطقی در مسئله طلاق، بررسی معنای ملت، آفرینش حواء و....از جمله موضوعاتی است که در این کتاب بدانها پرداخته شده است.
کتاب، مشتمل بر مقدمه ای به قلم محقق، آقای سید مهدی رجایی، مقدمه مؤلف و فاقد تبویب و تفصیل است.
در این کتاب، موضوعات و مطالب متعدد و متنوع فلسفی، کلامی، فقهی، حدیثی، تاریخی و... مطرح گردیده است که از آن جمله می توان به موضوعات ذیل اشاره کرد:
سپس به بیان اختلاف دیدگاه علمای شیعه درباره اینکه آیا این گروه در عذاب جهنم جاودان خواهند بود یا اینکه سرانجام به بهشت درخواهند آمد و یا اینکه از جهنم خارج می شوند اما در بهشت هم جای نمی گیرند، بیان نموده است.
بررسی آیه متعه؛ یعنی«فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً وَ لا جُناحَ عَلَیْکُمْ فِیما تَراضَیْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَرِیضَةِ»، بررسی حدیث افک، بررسی درباره ابتلائات حضرت ایوب، تحقیق درباره ارواح بعد از جدایی از بدن و نیز آفرینش بهشت و جهنم، حیات افلاک، تلقین اموات، تجرد نفس و اعاده معدوم، تفسیر آیه«انما المشرکون نجس»، تحقیق منطقی در مسئله طلاق، بررسی معنای ملت، آفرینش حواء و....از جمله موضوعاتی است که در این کتاب بدانها پرداخته شده است.
wikinoor: جامع_الشتات
[ویکی اهل البیت] جامع الشّتات. میرزا ابوالقاسم بن حسین جیلانی قمی، معروف به میرزای قمی (م 1231 ق).
این عالم امامی، محقق و شاعر اصلاً از رشت ولی متولد و ساکن و متوفی قم است. او در علم اصول از مؤسسان بود و یکی از بزرگان شیعه در قرن سیزدهم هجری است.
میرزای قمی پس از طی مقدماتی از علوم، راهی خوانسار شد و مدت ها از حضور سید خوانساری بهره برد. سپس وارد عتبات عالیات گردید و از محضر علامه مازندرانی، نجفی عاملی، استاد کل وحید بهبهانی و دیگران بهره ها برد؛ تا خود به درجه اجتهاد و استنباط رسید. میرزا به سید بحرالعلوم بسیار علاقه داشت و در جلساتی درباره موهبت هایی که از جانب خدا نصیب سید شده بود، سؤالاتی می نمود.
میرزا مولای فضلا، استاد فقهای عصر خویش، مردی متین، باوقار، پارسایی عاقل و هشیار بود و در خلوص و زهد و ورع یکتای عصر خویش بشمار می رفت.
این کتاب دو بخش دارد و مطالب آن به صورت سؤال و جواب به زبان عربی و فارسی بیان شده است. بخش نخست مربوط به احکام شرعی به ترتیب ابواب فقهی از طهارت تا دیات و یک دوره کامل فقه است.
بخش دوم مربوط به عقاید دینی و مسائل کلامی است و همچنین رد بر صوفیه و طعن بر برخی از بزرگان آن ها است؛ مثل بایزید، مولای رومی، محی الدین عربی و دیگران که قائل به وحدت وجود و عقول عشر بوده اند.
این عالم امامی، محقق و شاعر اصلاً از رشت ولی متولد و ساکن و متوفی قم است. او در علم اصول از مؤسسان بود و یکی از بزرگان شیعه در قرن سیزدهم هجری است.
میرزای قمی پس از طی مقدماتی از علوم، راهی خوانسار شد و مدت ها از حضور سید خوانساری بهره برد. سپس وارد عتبات عالیات گردید و از محضر علامه مازندرانی، نجفی عاملی، استاد کل وحید بهبهانی و دیگران بهره ها برد؛ تا خود به درجه اجتهاد و استنباط رسید. میرزا به سید بحرالعلوم بسیار علاقه داشت و در جلساتی درباره موهبت هایی که از جانب خدا نصیب سید شده بود، سؤالاتی می نمود.
میرزا مولای فضلا، استاد فقهای عصر خویش، مردی متین، باوقار، پارسایی عاقل و هشیار بود و در خلوص و زهد و ورع یکتای عصر خویش بشمار می رفت.
این کتاب دو بخش دارد و مطالب آن به صورت سؤال و جواب به زبان عربی و فارسی بیان شده است. بخش نخست مربوط به احکام شرعی به ترتیب ابواب فقهی از طهارت تا دیات و یک دوره کامل فقه است.
بخش دوم مربوط به عقاید دینی و مسائل کلامی است و همچنین رد بر صوفیه و طعن بر برخی از بزرگان آن ها است؛ مثل بایزید، مولای رومی، محی الدین عربی و دیگران که قائل به وحدت وجود و عقول عشر بوده اند.