لغت نامه دهخدا
جاز. ( انگلیسی ، اِ ) موسیقیی است که چندی پیش از نشأت تمدن ماشینی بر روی بنائی از رقص که مبنی بر «ریتم » انسانی و بی بندوباری آن است ساخته و پرداخته گردیده است ، نه بر روی ریتمی از مکانیک که عاری از هر نوع حالت انسانی باشد. پس این ادعا که جاز موسیقی قرن بیستم و ابرازکننده حالات دوران ماشینی و زیر و بم کار یکنواخت چرخها و دستگاههای صنعتی است ، نادرست است. ریشه عمیق و دوردست جاز در موسیقی سیاهان افریقا و بخصوص در افریقای غربی یافت میشود. ما میدانیم که هزاران هزار سیاه بصورت برده و غلام در اواخر قرون گذشته برای تجارت به امریکا منتقل گردیدند. ایشان سنت های موسیقی خود را فراموش نکردند و به استناد شواهد کتبی مدلل میگردد که «تام تام »هائی شبیه «تام تام »های افریقا بصورت تغییرشکل یافته و اصلاح شده ، قریب یک قرن است که در «لویزیان » وجود داشته و رواج دارد. بمجرد لغو بردگی در امریکا سیاهان توانستند آلات موسیقی را که سفیدپوستها داشتند به آزادی بکار برند و طرز نواختن آلات موسیقی را نه به طرزی که در کنسرواتوارها تدریس میگردید بلکه بنا به اقتضای تمایلات و هوسهای خود یاد گرفتند و آلات موسیقی را بهمان سان که آواز میخواندند اجرا میکردند و همین امر تفاوت بارز بین تکنیک سیاهان و سفیدپوستان را میرساند و موسیقی جاز بطریقی که یاد شد بوجود آمد. جاز موسیقی ارکستری است که از تطابق موسیقی کاملاً آوازی و ضربی سیاهان افریقائی در قلمرو سازها بوجود آمده است. بهمین دلیل است که موسیقی جاز نمیتوانست در افریقا بوجود آید بلکه میبایست در کشوری که وسائل موسیقی سفیدپوستان میتوانست کاملاً آزاد در دسترس سیاهان قرار گیرد بوجود آید و بهمین جهت است که موسیقی جاز کاملاً آمریکائی شناخته شده است. سفیدپوستان اسباب موسیقی را که سیاهان از آن محروم بودند و همچنین تم های آوازی که از سیاهان گرفته شده بود دوباره در دسترس ایشان گذاشتند. اهمیت این رابطه هرچه میخواهد باشد، ولی آنچه مسلم است جاز موسیقی سیاهان بوده و سیاهان این سازها و تم های آن رابا غریزه عمیق موسیقی خویش انعطاف کامل بخشیده و آن را ازآن خود کردند. آنچه اساسی است موضوع آن نیست بلکه روشی است که بکار برده اند. جاز ابتدا در جنوب امریکای شمالی و بخصوص در ناحیه «لویزیان » رو به تکامل و توسعه رفت. سرچشمه اصلی و مستقیم جاز آوازهای مذهبی و «بلوها» و «راگتایم » بوده است ، اینها آوازها و آهنگهای مذهبی و غیرمذهبی سیاهان آمریکائی است. جاز از جنوب شروع به پیشروی کرد و حتی در کشتی نمایش راه یافت و از آنجا در سرتاسر کشورهای متحده آمریکای شمالی شایع و رایج گردید. از 1919 م. ببعد، جاز به اروپا رسید و همان پدیده هائی را که نخست در آمریکا بوجود آورده بود در اروپا نیز بوجود آورد و جاز تلطیف شده در اینجا موفقیت بیشتری از جاز حقیقی بدست آورد. جاز پس از پایان جنگ جهانی دوم در همه جا فاتحانه نفوذ کرد و از حقوق شهری بهره مند گردید. عادت نوازندگان سیار جاز بر این بود که پس از کار خسته کننده روزانه که برای راه انداختن چرخ زندگی انجام میدادند، در اواخر شب به کاباره کوچکی پناه میبردند و با نوازندگان آنجا هم آهنگ میگردیدند و برای شادی خویش یا برای بیان احساسات و انگیزه هائی که در درون خود فشرده داشتند به نوازندگی می پرداختند. برای شنیدن قطعات عالی جاز نمیشود کنسرتی ترتیب داد بلکه باید به کاباره هائی رفت که نوازندگان به نوازندگی یکدیگر عادت کرده اند، زیرا بدیهه سرائی کردن در میان چنین ارکسترهائی که نوازندگان بسیار به یکدیگر کاملاً عادت کرده اند و مشکلات صحنه هنر برایشان ناچیز است عملی میباشد. باید دانست که جاز در محیط خود در دانسینگها و کاباره ها بهتر عرض اندام میکند تا در سالنهای کنسرت. جاز یک موسیقی رقص است و برخلاف عقیده جاری این مطلب هیچ از ارزش آن نمیکاهد، زیرا موسیقی و رقص مدتهای طولانی با هم توأم بوده اند وشاید بیش از یک قرن و نیم و اندی نیست که بین این دو قسمت از هنر جدائی افتاده است. جاز توانسته است موسیقیی را که انسان در درون خود حس میکند بیان نماید و آنچه را که در هر موسیقی اساسی است بازیابد و آن بیان احساسات بشری است چه شادی باشد و چه اندوه. بدون هیچ واسطه ای نوازنده و خواننده جاز میتواند عطش احساساتش را که عطش تمام مردم و اعصار است با موسیقی جاز فرونشاند. ( از مجله موسیقی سال اول شماره 9 ).بیشتر بخوانید ...
فرهنگ فارسی
کوه بلندی در سرزمین بلقین
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
۲. یکی از آلات موسیقی کوبه ای که از چند طبل و سنج ساخته شده است.
فرهنگستان زبان و ادب
گویش مازنی
واژه نامه بختیاریکا
دانشنامه اسلامی
[ویکی الکتاب] معنی جَازٍ: بی نیاز کننده - کفایت کننده (کلمه جزاء به معنای بی نیازی و کفایت است )
ریشه کلمه:
جزی (۱۱۸ بار)
ریشه کلمه:
جزی (۱۱۸ بار)
wikialkb: جَاز
دانشنامه عمومی
جاز ( به انگلیسی: jazz ) ( یا به گویش انگلیسی جَز. ) یک سبک موسیقی در اواخر سده نوزدهم و اوایل سده بیستم است که از مشخصات آن، به کارگیری نت های محزون، سنکُپ وضدضرب، ضرب های کشیده - کوتاه و خرامان ( سوینگ ) ، تغییرات داینامیکی وسیع، به کارگیری ندا و پاسخ، پلی ریتمیک بودن و مهم تر از همه بداهه نوازی است؛ و آن را نخستین فُرم هنری ( Art Form ) پدید آمده در ایالات متحدهٔ آمریکا می دانند. گروه موسیقی ای که جاز بنوازد، گروه جاز نام دارد.
با فراگیری جاز در سراسر دنیا، این موسیقی تأثیر زیادی روی فرهنگ های موسیقایی ملت ها، مناطق و محل های مختلف، همچنین رشد بسیاری از سبک های شاخص دیگر داشت. جاز نیواورلینز که از اوایل دههٔ ۱۹۱۰ به وجود آمد، ترکیبی از دسته های دوره گرد سازهای بادی برنجی، رگتایم، موسیقی بلوز با بدیهه سازی های فراوان است.
در دههٔ ۱۹۵۰ ضرورت جاز آزاد با اجراهایی بدون متر خاص و ساختمان موسیقایی غیرعادی احساس شد. در اواسط این دهه، هارد باپ که معرف تأثیرات ریتم اند بلوز، موسیقی گاسپل و بلوز به خصوص در نوازندگی پیانو و ساکسوفون بود، توسعه یافت. مُدال جاز در اواخر دههٔ ۱۹۵۰ با استفاده از بداهه نوازی توسعه یافت. جاز راک فیوژن در اواخر دههٔ ۱۹۶۰ و اوایل دههٔ ۱۹۷۰ با تلفیق بداهه نوازی جاز با سازهای الکتریکی رایج در موسیقی راک، ظهور کرد. در اوایل دههٔ ۱۹۸۰، یک فرم تجاری از جاز فیوژن با نام جاز ملایم با پخش رادیویی قابل ملاحظه ای که یافت، موفقیت چشمگیری بدست آورد. باقی سبک ها و ژانرها از قبیل لاتین جاز و آفرو - کوبایی در دهه ۲۰۰۰ محبوب شدند.
پرسش اصالت واژه جاز ( جاز ) با تحقیقات قابل ملاحظه ای به نتیجه رسید و تاریخچه آن به خوبی ثبت شده است. به اعتقادی، به عبارت خودمانی جَسم ( به انگلیسی jasm ) مربوط است که به معنای «روحیه، انرژی» است که در سال ۱۸۶۰ به کار می رفت. نخستین ثبت نوشتاری این واژه در سال ۱۹۱۲ در یک مقاله لس آنجلس تایمز صورت گرفت که در آن یک بازیکن بیسبال یک توپ جاز را توصیف کرد: «به این دلیل که تلوتلو می خورَد و شما به سادگی نمی توانید کاری با آن بکنید. »
استفاده از این واژه در نوشته موسیقایی در اوایل ۱۹۱۵ در شیکاگو تریبون ثبت شد. نخستین استفاده از عبارت ثبت شده در متن موسیقایی در نیو اورلینز در ۱۴ نوامبر ۱۹۱۶ بوده است. در مصاحبه با ان پی آر، موسیقیدان آمریکایی، یوبی بلیک از اصل این عبارت عامیانه صحبت کرد و گفت که «در یک جایی آن را جاز صدا زدند در حالی که جاز نبود بلکه جَس بود که واژه نامناسبی بود و اگر شما معنی آن را می دانستید در جلوی خانم ها از آن عبارت استفاده نمی کردید. » انجمن گویش آمریکایی این واژه را واژه قرن بیستم انتخاب کرد.
با فراگیری جاز در سراسر دنیا، این موسیقی تأثیر زیادی روی فرهنگ های موسیقایی ملت ها، مناطق و محل های مختلف، همچنین رشد بسیاری از سبک های شاخص دیگر داشت. جاز نیواورلینز که از اوایل دههٔ ۱۹۱۰ به وجود آمد، ترکیبی از دسته های دوره گرد سازهای بادی برنجی، رگتایم، موسیقی بلوز با بدیهه سازی های فراوان است.
در دههٔ ۱۹۵۰ ضرورت جاز آزاد با اجراهایی بدون متر خاص و ساختمان موسیقایی غیرعادی احساس شد. در اواسط این دهه، هارد باپ که معرف تأثیرات ریتم اند بلوز، موسیقی گاسپل و بلوز به خصوص در نوازندگی پیانو و ساکسوفون بود، توسعه یافت. مُدال جاز در اواخر دههٔ ۱۹۵۰ با استفاده از بداهه نوازی توسعه یافت. جاز راک فیوژن در اواخر دههٔ ۱۹۶۰ و اوایل دههٔ ۱۹۷۰ با تلفیق بداهه نوازی جاز با سازهای الکتریکی رایج در موسیقی راک، ظهور کرد. در اوایل دههٔ ۱۹۸۰، یک فرم تجاری از جاز فیوژن با نام جاز ملایم با پخش رادیویی قابل ملاحظه ای که یافت، موفقیت چشمگیری بدست آورد. باقی سبک ها و ژانرها از قبیل لاتین جاز و آفرو - کوبایی در دهه ۲۰۰۰ محبوب شدند.
پرسش اصالت واژه جاز ( جاز ) با تحقیقات قابل ملاحظه ای به نتیجه رسید و تاریخچه آن به خوبی ثبت شده است. به اعتقادی، به عبارت خودمانی جَسم ( به انگلیسی jasm ) مربوط است که به معنای «روحیه، انرژی» است که در سال ۱۸۶۰ به کار می رفت. نخستین ثبت نوشتاری این واژه در سال ۱۹۱۲ در یک مقاله لس آنجلس تایمز صورت گرفت که در آن یک بازیکن بیسبال یک توپ جاز را توصیف کرد: «به این دلیل که تلوتلو می خورَد و شما به سادگی نمی توانید کاری با آن بکنید. »
استفاده از این واژه در نوشته موسیقایی در اوایل ۱۹۱۵ در شیکاگو تریبون ثبت شد. نخستین استفاده از عبارت ثبت شده در متن موسیقایی در نیو اورلینز در ۱۴ نوامبر ۱۹۱۶ بوده است. در مصاحبه با ان پی آر، موسیقیدان آمریکایی، یوبی بلیک از اصل این عبارت عامیانه صحبت کرد و گفت که «در یک جایی آن را جاز صدا زدند در حالی که جاز نبود بلکه جَس بود که واژه نامناسبی بود و اگر شما معنی آن را می دانستید در جلوی خانم ها از آن عبارت استفاده نمی کردید. » انجمن گویش آمریکایی این واژه را واژه قرن بیستم انتخاب کرد.
wiki: جاز
جاز (آلبوم کوئین). جاز ( به انگلیسی: Jazz ) نام هفتمین آلبوم استودیویی گروه راک بریتانیایی، کوئین است که در نوامبر سال ۱۹۷۸ منتشر شد. روی توماس بیکر موقتاً به گروه کوئین پیوست و تهیه کنندگی آلبوم را بر عهده گرفت. بیکر سه سال قبل از آن و در سال ۱۹۷۵ هم تهیه کننده آلبوم شبی در اپرا بود، اما جاز آخرین آلبومی بود که او در تهیه کردن آن با کوئین همکاری کرد. سبک های موسیقایی گوناگونی که این آلبوم داشت، باعث شد این آلبوم هم مورد ستایش و هم مورد نقد واقع شود. این آلبوم در جدول موسیقی آلبوم های بریتانیا رتبه ۲ و در بیلبورد ۲۰۰ رتبه ۶ را کسب کرد.
آهنگ مصطفی توسط فردی مرکوری نوشته شد و در سال ۱۹۷۹ به عنوان یک تک آهنگ منتشر شد. اشعار این آهنگ ترکیبی از زبان ها انگلیسی، عربی و فارسی و تعدادی کلمه اختراعی است. برخی از واژه های قابل فهم عبارتند از «مصطفی»، «ابراهیم» و جملات «الله، الله، الله، ما تو را پرستش می کنیم»، «سلام علیکم»
آهنگ و ترانه نوشته فردی مرکوری.
آهنگ و ترانه نوشته جان دیکن.
آهنگ مصطفی توسط فردی مرکوری نوشته شد و در سال ۱۹۷۹ به عنوان یک تک آهنگ منتشر شد. اشعار این آهنگ ترکیبی از زبان ها انگلیسی، عربی و فارسی و تعدادی کلمه اختراعی است. برخی از واژه های قابل فهم عبارتند از «مصطفی»، «ابراهیم» و جملات «الله، الله، الله، ما تو را پرستش می کنیم»، «سلام علیکم»
آهنگ و ترانه نوشته فردی مرکوری.
آهنگ و ترانه نوشته جان دیکن.
wiki: جاز (آلبوم کوئین)
جاز (شرکت هواپیمایی). جاز ( به انگلیسی: Jazz ) یک شرکت هواپیمایی با کد یاتا QK است که در تاریخ ۲۰۰۱ میلادی تأسیس شده است. دفتر مرکزی جاز در فرودگاه بین المللی هلفکس استانفیلد، نوا اسکوشیا واقع شده است و به ۷۹ مقصد، پرواز انجام می دهد.
wiki: جاز (شرکت هواپیمایی)
جاز (مونته نگرو). جاز ( به مونته نگرویی: Јаз ) یک منطقه ساحلی در غرب شهر بودوا ، مونته نگرو قرار دارد . هر ساله جاز به عنوان مکانی برای کنسرت در فضای باز از جاز استفاده می شود . برهنگی در پلاژ جاز قانونی است . [ ۱]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفwiki: جاز (مونته نگرو)
مترادف ها
نشاط، جاز، موسیقی جاز
پیشنهاد کاربران
جاز ؛ در گویش شهر بابکی نوعی بوته گیاه بیابانی است
این واژه در منطقه بم و نرماشیر به نوعی از خار بیابانی گفته میشود