جاده ۴۴ یا جاده تهران - مشهد یا جاده امام رضا از جاده های مهم و پرتردد در ایران و بخشی از بزرگراه ۱ آسیا است. تقریباً تمام این جاده به صورت بزرگراه است. این جاده یکی از حادثه خیزترین جاده های کشور است.
... [مشاهده متن کامل]
بخش اولیه این بزرگراه با نام بزرگراه امام رضا در تهران است. این بزرگراه از سه راه افسریه تا کمربندی دوم تهران ( سه راه سیمان ) جزو محدوده استحفاظی شهرداری منطقه ۱۵ تهران است و بعد از آن تا شهر پاکدشت جزو محدوده استحفاظی استانداردی تهران می باشد.
پاکدشت و محدوده ی یبر مهم ترین بخش شهری موجود در جاده امام رضا پیش از پایان استان تهران است. این بخش از خاتون آباد و پل یبر ( شهید اسدالله پازوکی ) آغاز و با رسیدن به شریف آباد پایان می یابد.
بخشی از این جاده که از محدودهٔ شهر گرمسار می گذرد، کمربندی گرمسار نام دارد و تقاطع آن با آزادراه حرم تا حرم ( آزادراه ۲ ) نزدیک این محدوده است.
بخشی از این جاده که از محدودهٔ شهر سمنان می گذرد، بزرگراه امام رضا نام دارد و تقاطع آن با جاده ۳۶ نزدیک این محدوده است.
بخشی از این جاده که از محدودهٔ شهر دامغان می گذرد، کمربندی دامغان نام دارد و تقاطع آن با جاده ۸۱ نزدیک این محدوده است.
بخشی از این جاده که از محدودهٔ شهر شاهرود می گذرد، کمربندی شاهرود نام دارد و تقاطع آن با جاده ۸۳ نزدیک این محدوده است.
بخشی از این جاده که از محدودهٔ شهر سبزوار می گذرد، بزرگراه آیت الله سید عبدالاعلی سبزواری یا کمربندی جنوبی سبزوار نام دارد و تقاطع آن با جاده ۸۷ در این محدوده است.
بخشی از این جاده که از محدودهٔ شهر نیشابور می گذرد، بزرگراه امام رضا یا کمربندی نیشابور نام دارد.
حد فاصل شاهرود تا سبزوار که جاده بین دو زیستگاه توران و میاندشت قرار دارد از نقاط آسیب خیز یوزها است و تعداد زیادی از جانوران حیات وحش منطقه از جمله یوز تاکنون کشته شده اند. زیرگذرهایی برای عبور یوزها تعبیه شده و محیط به نحوی فنس کشی شده که یوزها به سمت زیرگذر هدایت شوند. حدود ۱۲ کیلومتر از جاده در محدودهٔ روستای عباس آباد ( حوالی پاسگاه محیط بانی عباس آباد ) در شمال توران، تاکنون موجبات مرگ حداقل ۸ یوز را فراهم آورده است. همهٔ تلفات ثبت نمی شوند و به گفتهٔ کارشناسان، تعداد تلفات ثبت نشده زیاد است. بنا بر مطالعه ای که از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۶ صورت گرفته، تصادفات جاده ای علت ۴۱ درصد از مرگ های یوزپلنگ های ایرانی است و به همین دلیل این جاده را «مهم ترین عامل مرگ یک گونهٔ در معرض خطر حیات وحش» خوانده اند. آخرین باری که یک یوز قربانی این جاده شد، ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ بود. به نوشتهٔ روزنامهٔ جام جم، این جاده هر سال جان یک یوز را می گیرد.
... [مشاهده متن کامل]
بخش اولیه این بزرگراه با نام بزرگراه امام رضا در تهران است. این بزرگراه از سه راه افسریه تا کمربندی دوم تهران ( سه راه سیمان ) جزو محدوده استحفاظی شهرداری منطقه ۱۵ تهران است و بعد از آن تا شهر پاکدشت جزو محدوده استحفاظی استانداردی تهران می باشد.
پاکدشت و محدوده ی یبر مهم ترین بخش شهری موجود در جاده امام رضا پیش از پایان استان تهران است. این بخش از خاتون آباد و پل یبر ( شهید اسدالله پازوکی ) آغاز و با رسیدن به شریف آباد پایان می یابد.
بخشی از این جاده که از محدودهٔ شهر گرمسار می گذرد، کمربندی گرمسار نام دارد و تقاطع آن با آزادراه حرم تا حرم ( آزادراه ۲ ) نزدیک این محدوده است.
بخشی از این جاده که از محدودهٔ شهر سمنان می گذرد، بزرگراه امام رضا نام دارد و تقاطع آن با جاده ۳۶ نزدیک این محدوده است.
بخشی از این جاده که از محدودهٔ شهر دامغان می گذرد، کمربندی دامغان نام دارد و تقاطع آن با جاده ۸۱ نزدیک این محدوده است.
بخشی از این جاده که از محدودهٔ شهر شاهرود می گذرد، کمربندی شاهرود نام دارد و تقاطع آن با جاده ۸۳ نزدیک این محدوده است.
بخشی از این جاده که از محدودهٔ شهر سبزوار می گذرد، بزرگراه آیت الله سید عبدالاعلی سبزواری یا کمربندی جنوبی سبزوار نام دارد و تقاطع آن با جاده ۸۷ در این محدوده است.
بخشی از این جاده که از محدودهٔ شهر نیشابور می گذرد، بزرگراه امام رضا یا کمربندی نیشابور نام دارد.
حد فاصل شاهرود تا سبزوار که جاده بین دو زیستگاه توران و میاندشت قرار دارد از نقاط آسیب خیز یوزها است و تعداد زیادی از جانوران حیات وحش منطقه از جمله یوز تاکنون کشته شده اند. زیرگذرهایی برای عبور یوزها تعبیه شده و محیط به نحوی فنس کشی شده که یوزها به سمت زیرگذر هدایت شوند. حدود ۱۲ کیلومتر از جاده در محدودهٔ روستای عباس آباد ( حوالی پاسگاه محیط بانی عباس آباد ) در شمال توران، تاکنون موجبات مرگ حداقل ۸ یوز را فراهم آورده است. همهٔ تلفات ثبت نمی شوند و به گفتهٔ کارشناسان، تعداد تلفات ثبت نشده زیاد است. بنا بر مطالعه ای که از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۶ صورت گرفته، تصادفات جاده ای علت ۴۱ درصد از مرگ های یوزپلنگ های ایرانی است و به همین دلیل این جاده را «مهم ترین عامل مرگ یک گونهٔ در معرض خطر حیات وحش» خوانده اند. آخرین باری که یک یوز قربانی این جاده شد، ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ بود. به نوشتهٔ روزنامهٔ جام جم، این جاده هر سال جان یک یوز را می گیرد.