[ویکی الکتاب] معنی جَاءَ: آمد
معنی مَا یُبْدِئُ: به وجود نمی آورد - باعث بوجود آمدن (چیزی) برای اولین بار نمی گردد(منظور از عبارت "قُلْ جَاءَ ﭐلْحَقُّ ومَا یُبْدِئُ ﭐلْبَاطِلُ وَمَا یُعِیدُ "این است که :بعد از آمدن حق ، باطل امر جدیدی را اظهار نمیکند ، و امر باطلی که قبلا اظهار کرده و باطل شده ، با...
معنی مَا یُعِیدُ: بر نمی گرداند (منظور از عبارت "قُلْ جَاءَ ﭐلْحَقُّ ومَا یُبْدِئُ ﭐلْبَاطِلُ وَمَا یُعِیدُ "این است که :بعد از آمدن حق ، باطل امر جدیدی را اظهار نمیکند ، و امر باطلی که قبلا اظهار کرده و باطل شده ، بار دیگر اظهار و اعاده نمیکند ، و این تعبیر کنایه است...
معنی غَائِطِ: گودی (غائط به معنی محلی است که نسبت به اطراف خود گود باشد ، و مردم صحرانشین همواره برای قضای حاجت به چنین نقطههائی میرفتند ، تا به منظور رعایت أدب نسبت به مردم خود را در آنجا پنهان سازند و استعمال کلمه غائط در معنائی که امروز معروف است یک استعمال جدی...
معنی صُوَاعَ: جام - پیمانه جهت سنجش وزن وحجم(صواع همان صاع است ، که به معنای پیمانهایست که با آن اجناس را کیل میکردند ، و صواع پادشاه مصر در آن روز ظرفی بوده که هم در آن آب میخوردند ، و هم به آن اجناس را پیمانه میکردند ، و بهمین جهت است که در قرآن کریم یکجا از آن ...
ریشه کلمه:
جی ء (۲۷۸ بار)
مجیء. آمدن. این کلمه بیشتر اوقات در قرآن مجید با «باء» متعدی شده نحو از سباء:خبر یقینی بر تو آوردم. وگاهی با افعال مثل دردزدان او رابه تنه نخل خرما آورده گویا مراد آنست که از درد به آن چسبید «جاء» گویا فقط یک دفعه متعدی به نفسه آمده است نظیر حقا که شیء نا پسندی آوردید و نسبت نا شایستی دادید مجمع البیان عقیده دارد که لفظ باء از «شیئا» حذف شده است در این صورت متعدی به نفسه نیست . ولی اقرب الموارد آن را به معنی فعل و متعدی به نفسه گرفته گوید: «جاءَ الشَّیءُ: فعله و منه فی القرآن «لَقَدْ جِئْتُمْ شَیئاً اِدّاً» لازم و متعدی هر دو آمده است . در مجمع از زجّاج نقل کرده در تقدیر «بظلم» است و گوید: جایز است که به معنی «اتو اظلماً» باشد .
معنی مَا یُبْدِئُ: به وجود نمی آورد - باعث بوجود آمدن (چیزی) برای اولین بار نمی گردد(منظور از عبارت "قُلْ جَاءَ ﭐلْحَقُّ ومَا یُبْدِئُ ﭐلْبَاطِلُ وَمَا یُعِیدُ "این است که :بعد از آمدن حق ، باطل امر جدیدی را اظهار نمیکند ، و امر باطلی که قبلا اظهار کرده و باطل شده ، با...
معنی مَا یُعِیدُ: بر نمی گرداند (منظور از عبارت "قُلْ جَاءَ ﭐلْحَقُّ ومَا یُبْدِئُ ﭐلْبَاطِلُ وَمَا یُعِیدُ "این است که :بعد از آمدن حق ، باطل امر جدیدی را اظهار نمیکند ، و امر باطلی که قبلا اظهار کرده و باطل شده ، بار دیگر اظهار و اعاده نمیکند ، و این تعبیر کنایه است...
معنی غَائِطِ: گودی (غائط به معنی محلی است که نسبت به اطراف خود گود باشد ، و مردم صحرانشین همواره برای قضای حاجت به چنین نقطههائی میرفتند ، تا به منظور رعایت أدب نسبت به مردم خود را در آنجا پنهان سازند و استعمال کلمه غائط در معنائی که امروز معروف است یک استعمال جدی...
معنی صُوَاعَ: جام - پیمانه جهت سنجش وزن وحجم(صواع همان صاع است ، که به معنای پیمانهایست که با آن اجناس را کیل میکردند ، و صواع پادشاه مصر در آن روز ظرفی بوده که هم در آن آب میخوردند ، و هم به آن اجناس را پیمانه میکردند ، و بهمین جهت است که در قرآن کریم یکجا از آن ...
ریشه کلمه:
جی ء (۲۷۸ بار)
مجیء. آمدن. این کلمه بیشتر اوقات در قرآن مجید با «باء» متعدی شده نحو از سباء:خبر یقینی بر تو آوردم. وگاهی با افعال مثل دردزدان او رابه تنه نخل خرما آورده گویا مراد آنست که از درد به آن چسبید «جاء» گویا فقط یک دفعه متعدی به نفسه آمده است نظیر حقا که شیء نا پسندی آوردید و نسبت نا شایستی دادید مجمع البیان عقیده دارد که لفظ باء از «شیئا» حذف شده است در این صورت متعدی به نفسه نیست . ولی اقرب الموارد آن را به معنی فعل و متعدی به نفسه گرفته گوید: «جاءَ الشَّیءُ: فعله و منه فی القرآن «لَقَدْ جِئْتُمْ شَیئاً اِدّاً» لازم و متعدی هر دو آمده است . در مجمع از زجّاج نقل کرده در تقدیر «بظلم» است و گوید: جایز است که به معنی «اتو اظلماً» باشد .
wikialkb: جَاء