[ویکی نور] ثوره الموطئین للمهدی(عج) فی ضوء احادیث اهل السنه اثر مهدی حمد فتلاوی، به بیان بشارت های قرآنی و نبوی درباره انقلاب مهدی(عج)، با استفاده از احادیث عامه پرداخته است.
کتاب به زبان عربی و در سال 2141ق نوشته شده است.
کتاب با مقدمه مؤلف آغاز و مطالب در یک مدخل، سه فصل و یک خاتمه ارائه گردیده است.
نویسنده که از علمای شیعه است، به بررسی آینده جهان و قیام حضرت مهدی(عج) از دیدگاه قرآن و روایات اهل سنت پرداخته است.
وی ابتدا استبدلال موعود مورد نظر قرآن را از دیدگاه مفسران مورد بحث قرار داده، آن گاه به مسئله استبدلال برای انقلاب مهدی(عج) پرداخته و رابطه میان قانون استبدلال و پیش گویی های روایات مربوط به انقلاب و حکومت صالحان و یاوران حضرت مهدی(عج) را بررسی کرده است.
کتاب به زبان عربی و در سال 2141ق نوشته شده است.
کتاب با مقدمه مؤلف آغاز و مطالب در یک مدخل، سه فصل و یک خاتمه ارائه گردیده است.
نویسنده که از علمای شیعه است، به بررسی آینده جهان و قیام حضرت مهدی(عج) از دیدگاه قرآن و روایات اهل سنت پرداخته است.
وی ابتدا استبدلال موعود مورد نظر قرآن را از دیدگاه مفسران مورد بحث قرار داده، آن گاه به مسئله استبدلال برای انقلاب مهدی(عج) پرداخته و رابطه میان قانون استبدلال و پیش گویی های روایات مربوط به انقلاب و حکومت صالحان و یاوران حضرت مهدی(عج) را بررسی کرده است.
[ویکی فقه] ثوره الموطئین للمهدی فی ضوء احادیث اهل السنه (کتاب). اثر مهدی حمد فتلاوی، به بیان بشارت های قرآنی و نبوی درباره انقلاب مهدی عجّل الله فرجه الشریف ، با استفاده از احادیث عامه پرداخته است. کتاب به زبان عربی و در سال ۲۱۴۱ ق نوشته شده است.
کتاب با مقدمه مؤلف آغاز و مطالب در یک مدخل، سه فصل و یک خاتمه ارائه گردیده است. نویسنده که از علمای شیعه است، به بررسی آینده جهان و قیام حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف از دیدگاه قرآن و روایات اهل سنت پرداخته است. وی ابتدا استبدلال موعود مورد نظر قرآن را از دیدگاه مفسران مورد بحث قرار داده، آن گاه به مسئله استبدلال برای انقلاب مهدی عجّل الله فرجه الشریف پرداخته و رابطه میان قانون استبدلال و پیش گویی های روایات مربوط به انقلاب و حکومت صالحان و یاوران حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف را بررسی کرده است. محور مباحث، اثبات غیبی بودن قیام مهدی عجّل الله فرجه الشریف ، بررسی قانون استبدلال و متابعت از سنت های گذشتگان بوده و مطالب، برگرفته از متن قرآن و احادیث نبوی و نیز از احادیثی است که این قیام را توصیف کرده اند.
گزارش محتوا
مقدمه، ضمن اشاره به موضوعات مورد بحث در هر فصل، به ذکر نکاتی پیرامون کتاب پرداخته است. نویسنده معتقد است، شناخت جریان زمینه سازان ظهور حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف و آموختن آیه هایی که به آن اشاره دارند، متوقف بر دانستن دو سنت الهی است: قانون استبدال و پیروی از گذشتگان و لذا در مدخل، به تفسیر امور غیبی در قرآن و قانون استبدلال و متابعت از سنت اقوام گذشته پرداخته است. وی استبدال را قرار دادن چیزی به جای دیگری و یا گروهی به جای گروه دیگر معنا کرده و بر این باور است که استبدال اجتماعی در قرآن، دارای دو بعد است: ۱- سلبی: عقوبت کردن گروهی که از بین می روند. ۲- ایجابی: تفضیل و تکریم گروهی که جایگزین آنان می شوند. وی معتقد است، قضیه زمینه سازان ظهور حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف از جمله قضایای غیبی آینده است که بیش از ده آیه قرآن و احادیث متعدد نبوی به بیان آن پرداخته اند. نویسنده معتقد است، خداوند در قرآن کریم به مسلمانان صدر اسلام وعده داده است که اگر در اجرای وظایف الهی خویش، کوتاهی کنند، گروهی بهتر از آنان را جایگزین ایشان کرده تا خدا و دین او را یاری کنند و لذا در فصل اول، با استفاده از آیات قرآن، به سه عامل سلبی ذیل که باعث این استبدال خواهد شده اشاره کرده و با بیان تفاسیر آیات مربوط به آن ها، هر یک را توضیح داده است: ۱- عدم پذیرش ولایت الهی و تمرد از قبول خلافت شرعی امام علی علیه السّلام و سایر ائمه علیه السّلام که آیه ۵۱ تا ۵۶ سوره مائده، مهم ترین آیاتی است که به آن دلالت می کند. خداوند در این آیات، مسلمانان را از دوستی و قبول ولایت یهود و نصارا نهی کرده و با دادن نشانه هایی، ولی و سرپرست آنان را مشخص کرده است: آنان که نماز را برپا داشته و در حال رکوع زکات می دهند. نویسنده، اقوال علامه طباطبایی و فخر رازی پیرامون معنی ولایت در این آیات را بررسی و نظر ایشان مبنی بر این که ولایت به معنی محبت و یا پیمان یاری است را نقد کرده و آن را به معنی سرسپردگی و متابعت گرفته است. ۲- احساس سنگینی و سستی ورزیدن در جهاد با دشمنان خدا و اعتماد به آنان که آیه ۳۸ و ۳۹ به آن اشاره دارد. ۳- عدم التزام به مبانی دینی و گسترش آن ها و بازگشت به عادات جاهلی که آیه ۳۸ سوره محمد صلی الله علیه و آله وسلّم به آن دلالت دارد.
بررسی استبدال
این سه عامل در فصول بعدی نیز محور مباحث بوده و بررسی استبدال گروهای مطرح شده، حول آن ها می باشد. دوم، در دو قسمت، ارائه گردیده است: الف) بررسی استبدال در احادیث نبوی. در این قسم، نویسنده پس از بیان اهمیت فهم سنت نبوی در فهم قرآن، با استفاده از احادیث نبوی معتبر، چنین استدلال می کند که گروه مستبدل (گروهی که از بین رفته و عده دیگری جایگزین آن ها خواهند شد) اعراب بوده و گروه جایگزین، از اقوام سلمان فارسی خواهند بود. وی معتقد است که صحابه رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم نه تنها جزء گروهی هستند که به استبدال آن ها وعده داده شده، بلکه ایشان اولین مسئول و مسبب تمام انحرافاتی هستند که بعد از وفات رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم در دین اسلام واقع شده است. بدین منظور، موضع گیری آن ها در قبال سه عاملی سلبی استبدال که در فصل اول به آن ها اشاره شد، مورد بررسی قرار گرفته است. ب) بررسی استبدال در تاریخ اسلامی. در این قسمت، تاریخ اسلام از وفات رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم تا دوران معاصر مورد تحلیل قرار گرفته و وقایع تاریخی مهمی که باعث آن گردیده تا به اعراب وعده استبدال داده شده و فارس بدل آنان گردد، بررسی و با سه عامل سلبی استبدال تطبیق گردیده است. نویسنده، به دو عامل زیر اشاره کرده و آن ها را از علل اصلی کوتاهی اعراب در جهاد برای یاری دین خدا دانسته است: ۱- بهره گیری خلفاء از سیاست اختناق، هراس افکنی و تحریم اقتصادی علیه مخالفین سیاسی. ۲- داشتن ظاهری دینی و عوام فریب و ترساندن مردم از این که مخالفت با آنان، مخالف با دین خدا خواهد بود. وی ضمن تشریح چگونگی دخول و انتشار تشیع در بلاد فارس، حب علم و معرفت، قیام های متعدد علیه ظلم خلفا و عدم بازگشت اقوام فارس از اسلام را از جمله دلایل استحقاق برای بدیل واقع شدن ایشان دانسته است.
رابطه قانون استبدال با انقلاب زمینه سازان ظهور
...
کتاب با مقدمه مؤلف آغاز و مطالب در یک مدخل، سه فصل و یک خاتمه ارائه گردیده است. نویسنده که از علمای شیعه است، به بررسی آینده جهان و قیام حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف از دیدگاه قرآن و روایات اهل سنت پرداخته است. وی ابتدا استبدلال موعود مورد نظر قرآن را از دیدگاه مفسران مورد بحث قرار داده، آن گاه به مسئله استبدلال برای انقلاب مهدی عجّل الله فرجه الشریف پرداخته و رابطه میان قانون استبدلال و پیش گویی های روایات مربوط به انقلاب و حکومت صالحان و یاوران حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف را بررسی کرده است. محور مباحث، اثبات غیبی بودن قیام مهدی عجّل الله فرجه الشریف ، بررسی قانون استبدلال و متابعت از سنت های گذشتگان بوده و مطالب، برگرفته از متن قرآن و احادیث نبوی و نیز از احادیثی است که این قیام را توصیف کرده اند.
گزارش محتوا
مقدمه، ضمن اشاره به موضوعات مورد بحث در هر فصل، به ذکر نکاتی پیرامون کتاب پرداخته است. نویسنده معتقد است، شناخت جریان زمینه سازان ظهور حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف و آموختن آیه هایی که به آن اشاره دارند، متوقف بر دانستن دو سنت الهی است: قانون استبدال و پیروی از گذشتگان و لذا در مدخل، به تفسیر امور غیبی در قرآن و قانون استبدلال و متابعت از سنت اقوام گذشته پرداخته است. وی استبدال را قرار دادن چیزی به جای دیگری و یا گروهی به جای گروه دیگر معنا کرده و بر این باور است که استبدال اجتماعی در قرآن، دارای دو بعد است: ۱- سلبی: عقوبت کردن گروهی که از بین می روند. ۲- ایجابی: تفضیل و تکریم گروهی که جایگزین آنان می شوند. وی معتقد است، قضیه زمینه سازان ظهور حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف از جمله قضایای غیبی آینده است که بیش از ده آیه قرآن و احادیث متعدد نبوی به بیان آن پرداخته اند. نویسنده معتقد است، خداوند در قرآن کریم به مسلمانان صدر اسلام وعده داده است که اگر در اجرای وظایف الهی خویش، کوتاهی کنند، گروهی بهتر از آنان را جایگزین ایشان کرده تا خدا و دین او را یاری کنند و لذا در فصل اول، با استفاده از آیات قرآن، به سه عامل سلبی ذیل که باعث این استبدال خواهد شده اشاره کرده و با بیان تفاسیر آیات مربوط به آن ها، هر یک را توضیح داده است: ۱- عدم پذیرش ولایت الهی و تمرد از قبول خلافت شرعی امام علی علیه السّلام و سایر ائمه علیه السّلام که آیه ۵۱ تا ۵۶ سوره مائده، مهم ترین آیاتی است که به آن دلالت می کند. خداوند در این آیات، مسلمانان را از دوستی و قبول ولایت یهود و نصارا نهی کرده و با دادن نشانه هایی، ولی و سرپرست آنان را مشخص کرده است: آنان که نماز را برپا داشته و در حال رکوع زکات می دهند. نویسنده، اقوال علامه طباطبایی و فخر رازی پیرامون معنی ولایت در این آیات را بررسی و نظر ایشان مبنی بر این که ولایت به معنی محبت و یا پیمان یاری است را نقد کرده و آن را به معنی سرسپردگی و متابعت گرفته است. ۲- احساس سنگینی و سستی ورزیدن در جهاد با دشمنان خدا و اعتماد به آنان که آیه ۳۸ و ۳۹ به آن اشاره دارد. ۳- عدم التزام به مبانی دینی و گسترش آن ها و بازگشت به عادات جاهلی که آیه ۳۸ سوره محمد صلی الله علیه و آله وسلّم به آن دلالت دارد.
بررسی استبدال
این سه عامل در فصول بعدی نیز محور مباحث بوده و بررسی استبدال گروهای مطرح شده، حول آن ها می باشد. دوم، در دو قسمت، ارائه گردیده است: الف) بررسی استبدال در احادیث نبوی. در این قسم، نویسنده پس از بیان اهمیت فهم سنت نبوی در فهم قرآن، با استفاده از احادیث نبوی معتبر، چنین استدلال می کند که گروه مستبدل (گروهی که از بین رفته و عده دیگری جایگزین آن ها خواهند شد) اعراب بوده و گروه جایگزین، از اقوام سلمان فارسی خواهند بود. وی معتقد است که صحابه رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم نه تنها جزء گروهی هستند که به استبدال آن ها وعده داده شده، بلکه ایشان اولین مسئول و مسبب تمام انحرافاتی هستند که بعد از وفات رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم در دین اسلام واقع شده است. بدین منظور، موضع گیری آن ها در قبال سه عاملی سلبی استبدال که در فصل اول به آن ها اشاره شد، مورد بررسی قرار گرفته است. ب) بررسی استبدال در تاریخ اسلامی. در این قسمت، تاریخ اسلام از وفات رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم تا دوران معاصر مورد تحلیل قرار گرفته و وقایع تاریخی مهمی که باعث آن گردیده تا به اعراب وعده استبدال داده شده و فارس بدل آنان گردد، بررسی و با سه عامل سلبی استبدال تطبیق گردیده است. نویسنده، به دو عامل زیر اشاره کرده و آن ها را از علل اصلی کوتاهی اعراب در جهاد برای یاری دین خدا دانسته است: ۱- بهره گیری خلفاء از سیاست اختناق، هراس افکنی و تحریم اقتصادی علیه مخالفین سیاسی. ۲- داشتن ظاهری دینی و عوام فریب و ترساندن مردم از این که مخالفت با آنان، مخالف با دین خدا خواهد بود. وی ضمن تشریح چگونگی دخول و انتشار تشیع در بلاد فارس، حب علم و معرفت، قیام های متعدد علیه ظلم خلفا و عدم بازگشت اقوام فارس از اسلام را از جمله دلایل استحقاق برای بدیل واقع شدن ایشان دانسته است.
رابطه قانون استبدال با انقلاب زمینه سازان ظهور
...