[ویکی الکتاب] معنی
ثُمَّ: سپس
معنی
ثَمَّ: آنجا
معنی
سَمِّ: سوراخ
معنی
صُمٌّ: کر- ناشنوا
معنی
عَفَوْاْ: فزونی یافتند - زیاد شدند (در عبارت "ثُمَّ بَدَّلْنَا مَکَانَ ﭐلسَّیِّئَةِ ﭐلْحَسَنَةَ حَتَّیٰ عَفَوْاْ ")
معنی
لْیَقْضُواْ: باید که برطرف کنند(در اصل "لِیَقْضُواْ "(صیغه امر غائب بوده )که با اضافه شدن ثمَّ برای سهولت لام ساکن شده است )
معنی
لْیَکُونُواْ: باید که باشند (ترکیب لـِ با فعل مضارع نیز فعل امر می سازد و چنانچه قبل از آن حروف ربط "وَ" ،"ثُمَّ" یا "فـَ" بیاید ، این لام ساکن می شود مثل "فَلْیَکُونُواْ ")
معنی
لَمْ یَنقُصُوکُمْ: از شما نکاسته و نمی کاهند (در عبارت " إِلَّا ﭐلَّذِینَ عَاهَدتُّم مِّنَ ﭐلْمُشْرِکِینَ ثُمَّ لَمْ یَنقُصُوکُمْ شَیْئاً"یعنی چیزی [از شرایط پیمان را] نسبت به شما نکاستند)
معنی
لْتَکُن: باید که باشد (ترکیب لـِ با فعل مضارع نیز فعل امر می سازد و چنانچه قبل از آن حروف ربط "وَ" ،"ثُمَّ" یا "فـَ" بیاید ، این لام ساکن می شود مثل "وَلْتَکُن")
معنی
لـِ: برای - برای اینکه (ترکیب لـِ با فعل مضارع نیز فعل امر می سازد و چنانچه قبل از آن حروف ربط "وَ" ،"ثُمَّ" یا "فـَ" بیاید ، این لام ساکن می شود مثل "وَلْتَنظُرْ")
معنی
لْیَقْطَعْ: باید که قطع کند - باید که خفه کند (ترکیب لـِ با فعل مضارع نیز فعل امر می سازد و چنانچه قبل از آن حروف ربط "وَ" ،"ثُمَّ" یا "فـَ" بیاید ، این لام ساکن می شود مثل "ثُمَّ لْیَقْطَعْ". کلمه قطع به معنای بریدن و از جمله معانی آن اختناق است و گویا از این ...
تکرار در قرآن: ۳۳۸(بار)
حرف عطف است و دلالت بر تأخیر دارد. مثل راغب گوید: ثمّ دلالت بر تأخیر ما بعد از ما قبل را دارد با لذّات باشد یا در رتبه و یا در وضع چنانکه در قبل و اوّل نیز این سه اعتبار هست. قاموس تصریح میکند که «ثمّ» گاهی برای ترتیب خبر دادن میاید مثل: «اعجبنی ما صنعت الیوم ثمّ ما صنعت الامس اعجب منه» ثمّ در اینجا فقط برای ترتیب خبر است. علی هذا در این آیات ثمّ برای ترتیب خبر است وگرنه می بایست غرق قوم قبل از نجات نوح و اهلش گفته شود مگر آنکه بگوئیم: نجات با سوار شدن بکشتی تحقّق یافته است، در این صورت ثمّ در معنای معمولی خود به کار رفته است. ولی در دو آیه برای ترتیب خبر است زیرا ترتیب در میان دو امر فوق نیست دقّت در ما قبل و ما بعد این دو آیه مطلب را بیشتر روشن میکند. همچنین است آیه 52 از سوره یونس و به احتمال قوی آیه 17 سوره بلد و 16 سوره اعراف.