پانتسرکمپف واگن ۶ ( به آلمانی: Panzerkampfwagen VI ) معروف به تیگر ۱ ( به آلمانی: Tiger I ) ، یک تانک سنگین آلمانی در دوره جنگ جهانی دوم بود که از سال ۱۹۴۲ در جبهات آفریقا و اروپا معمولاً در گردان های مستقل تانک های سنگین به کار گرفته شد. تانک تیگر ۱ نخستین تانک آلمانی با توپ ۸۸میلیمتری KwK36 بود. مجموعاً ۱۳۴۷ دستگاه از این تانک بین ماه های اوت ۱۹۴۲ تا اوت ۱۹۴۴ تولید شد. [ ۲] ساخت این تانک در نهایت پس از اوت ۱۹۴۴ جای خود را به تانک پیشرفته تر تیگر ۲ داد، ولی تانک تیگر ۲ به دلیل غیرقابل اطمینان بودن، سختی و هزینه تولید، تعداد تولید پایین و دیر عرضه شدن به نیروهای مسلح، به هیچ وجه نتوانست جایگزین کامل تیگر ۱ باشد.
نام تیگر را فردیناند پورشه بر روی آن گذاشت و عدد رومی در نام آلمانی آن هم بعد از ساخت تانک تیگر ۲ بر روی این سری تانک افزوده شد. البته طراحی ناموفقی که فردیناند پورشه از تیگر ۱ کرد، با طرح نهایی اندکی متفاوت بود. در نهایت در رقابت شرکت های پورشه و هنشل، ورماخت طرح هنشل را مناسب تر دید و تانک تیگر ۱ توسط شرکت هنشل وارد خط تولید شد. به دلیل وجود دو نمونه اولیه از تیگر ۱، طرح ناموفق پورشه را «تیگر پی» و طرح نهایی تیگر ۱ هنشل را «تیگر ها» نامیدند. عمده تفاوت این دو نمونه در محل قرارگیری برجک و شکل آن بود که در تیگر پی متمایل به جلوی تانک قرار گرفته بود اما در اصلاحات بعدی بنا به درخواست فرماندهان و سفارش دهندگان، برجک دقیقاً به وسط بدنه انتقال یافت. تانک تیگری که پورشه طراحی کرد از یک موتور الکتریک - دیزل بهره می برد که نه تنها بسیار بیچیده بود بلکه به دلیل وجود توربین های مولد برق بسیار جاگیر و غیرقابل اطمینان بود و به راحتی آتش می گرفت.
نخستین مدل تانک تیگر ۱ موسوم به مدل ایی، از سیستم تعلیق مشابه تانک پنتر استفاده می کرد. این سیستم تعلیق شامل ۸ چرخ جاده بزرگ هم پوشان در هر طرف بر روی تعلیق میله پیچشی دوگانه می شد. چرخ زنجیر در جلو و هرزگرد در عقب قرار داشت. بدنه تا روی شنی ها کشیده شده بود تا فضا برای حلقه پهن و برجک نعلی شکل آن فراهم شود. یک توپ کالیبر ۸۸ میلی میتری KwK36 L/56 و یک مسلسل هم محور ام گه ۳۴ در این برجک قرار داشت. مجموعاً ۹۲ گلوله برای توپ حمل می شد. [ ۳]
تولیدات اولیه از توان اندکی برخوردار بودند. از این رو از ماه مارس سال ۱۹۴۳ موتور ۶۰۰ اسب بخاری با موتور ۷۰۰ اسب بخاری مورد استفاده در تانک پنتر، جایگزین گشت. تعداد دیگری از جزئیات در هنگام تولید بهبود یافت. از آن جمله می توان تعبیه یک دریچه فرار در سمت راست برجک و جایگزینی کلاهک دارای چشمی فرمانده با نمونه دارای پریسکوپ اشاره نمود. [ ۳]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفنام تیگر را فردیناند پورشه بر روی آن گذاشت و عدد رومی در نام آلمانی آن هم بعد از ساخت تانک تیگر ۲ بر روی این سری تانک افزوده شد. البته طراحی ناموفقی که فردیناند پورشه از تیگر ۱ کرد، با طرح نهایی اندکی متفاوت بود. در نهایت در رقابت شرکت های پورشه و هنشل، ورماخت طرح هنشل را مناسب تر دید و تانک تیگر ۱ توسط شرکت هنشل وارد خط تولید شد. به دلیل وجود دو نمونه اولیه از تیگر ۱، طرح ناموفق پورشه را «تیگر پی» و طرح نهایی تیگر ۱ هنشل را «تیگر ها» نامیدند. عمده تفاوت این دو نمونه در محل قرارگیری برجک و شکل آن بود که در تیگر پی متمایل به جلوی تانک قرار گرفته بود اما در اصلاحات بعدی بنا به درخواست فرماندهان و سفارش دهندگان، برجک دقیقاً به وسط بدنه انتقال یافت. تانک تیگری که پورشه طراحی کرد از یک موتور الکتریک - دیزل بهره می برد که نه تنها بسیار بیچیده بود بلکه به دلیل وجود توربین های مولد برق بسیار جاگیر و غیرقابل اطمینان بود و به راحتی آتش می گرفت.
نخستین مدل تانک تیگر ۱ موسوم به مدل ایی، از سیستم تعلیق مشابه تانک پنتر استفاده می کرد. این سیستم تعلیق شامل ۸ چرخ جاده بزرگ هم پوشان در هر طرف بر روی تعلیق میله پیچشی دوگانه می شد. چرخ زنجیر در جلو و هرزگرد در عقب قرار داشت. بدنه تا روی شنی ها کشیده شده بود تا فضا برای حلقه پهن و برجک نعلی شکل آن فراهم شود. یک توپ کالیبر ۸۸ میلی میتری KwK36 L/56 و یک مسلسل هم محور ام گه ۳۴ در این برجک قرار داشت. مجموعاً ۹۲ گلوله برای توپ حمل می شد. [ ۳]
تولیدات اولیه از توان اندکی برخوردار بودند. از این رو از ماه مارس سال ۱۹۴۳ موتور ۶۰۰ اسب بخاری با موتور ۷۰۰ اسب بخاری مورد استفاده در تانک پنتر، جایگزین گشت. تعداد دیگری از جزئیات در هنگام تولید بهبود یافت. از آن جمله می توان تعبیه یک دریچه فرار در سمت راست برجک و جایگزینی کلاهک دارای چشمی فرمانده با نمونه دارای پریسکوپ اشاره نمود. [ ۳]
wiki: تیگر ۱