[ویکی فقه] تیقن الطهارة والحدث و الشک (الشهید الثانی). تیقن الطهارة والحدث و الشک فی السابق منها از رسائل زین الدین بن علی عاملی معروف به شهید ثانی ست.
تیقن الطهارة والحدث و الشک نوشته مختصری در مسئله فراموش کردن تقدم و تاخر حدث و طهارت است در جائیکه مکلف قصد خواندن نماز را دارد. مؤلف پس از بیان اقوال مسئله در نهایت قول به واجب بودن وضوء برای خواندن نماز را انتخاب می کنند. قول مشهور فقهاء واجب بودن وضوء می باشد زیرا طهارت یقینی در نماز لازم است. گروهی نیز قائل به تفصیل در مسئله شده اند به این معنا که اگر حالت سابقه وی طهارت بوده الآن هم طهارت وجود دارد و اگر محدث بوده است حالا هم محدث است. مؤلف استصحاب طهارت را متحقق می داند و طهارت یقینی که حکم آن مستمر باشد شرط نمی داند. وی پس از بررسی ادله عام مثل آیه اذا قمتم الی الصلوة فاغسلوا وجوهکم و روایات در نهایت وجوب طهارت را انتخاب نموده می نویسد: فهذا ما اقتضناه الحال من تحقیق هذه المسئلة مطلقة و مفصلة و هو مبحث دقیق و تقریر و شقیق لم یحم حماه احد ممن سبق و قد ظهر به قوة القول بوجوب الطهارة مطلقا حیث لا یستفاد من الاتحاد و التعاقب حکم یخالفه و هو فی الحقیقة غیر مناف للاطلاق کما حققناه
تیقن الطهارة والحدث و الشک نوشته مختصری در مسئله فراموش کردن تقدم و تاخر حدث و طهارت است در جائیکه مکلف قصد خواندن نماز را دارد. مؤلف پس از بیان اقوال مسئله در نهایت قول به واجب بودن وضوء برای خواندن نماز را انتخاب می کنند. قول مشهور فقهاء واجب بودن وضوء می باشد زیرا طهارت یقینی در نماز لازم است. گروهی نیز قائل به تفصیل در مسئله شده اند به این معنا که اگر حالت سابقه وی طهارت بوده الآن هم طهارت وجود دارد و اگر محدث بوده است حالا هم محدث است. مؤلف استصحاب طهارت را متحقق می داند و طهارت یقینی که حکم آن مستمر باشد شرط نمی داند. وی پس از بررسی ادله عام مثل آیه اذا قمتم الی الصلوة فاغسلوا وجوهکم و روایات در نهایت وجوب طهارت را انتخاب نموده می نویسد: فهذا ما اقتضناه الحال من تحقیق هذه المسئلة مطلقة و مفصلة و هو مبحث دقیق و تقریر و شقیق لم یحم حماه احد ممن سبق و قد ظهر به قوة القول بوجوب الطهارة مطلقا حیث لا یستفاد من الاتحاد و التعاقب حکم یخالفه و هو فی الحقیقة غیر مناف للاطلاق کما حققناه
[ویکی فقه] تیقن الطهاره والحدث و الشک (الشهید الثانی). تیقن الطهارة والحدث و الشک فی السابق منها از رسائل زین الدین بن علی عاملی معروف به شهید ثانی ست.
تیقن الطهارة والحدث و الشک نوشته مختصری در مسئله فراموش کردن تقدم و تاخر حدث و طهارت است در جائیکه مکلف قصد خواندن نماز را دارد. مؤلف پس از بیان اقوال مسئله در نهایت قول به واجب بودن وضوء برای خواندن نماز را انتخاب می کنند. قول مشهور فقهاء واجب بودن وضوء می باشد زیرا طهارت یقینی در نماز لازم است. گروهی نیز قائل به تفصیل در مسئله شده اند به این معنا که اگر حالت سابقه وی طهارت بوده الآن هم طهارت وجود دارد و اگر محدث بوده است حالا هم محدث است. مؤلف استصحاب طهارت را متحقق می داند و طهارت یقینی که حکم آن مستمر باشد شرط نمی داند. وی پس از بررسی ادله عام مثل آیه اذا قمتم الی الصلوة فاغسلوا وجوهکم و روایات در نهایت وجوب طهارت را انتخاب نموده می نویسد: فهذا ما اقتضناه الحال من تحقیق هذه المسئلة مطلقة و مفصلة و هو مبحث دقیق و تقریر و شقیق لم یحم حماه احد ممن سبق و قد ظهر به قوة القول بوجوب الطهارة مطلقا حیث لا یستفاد من الاتحاد و التعاقب حکم یخالفه و هو فی الحقیقة غیر مناف للاطلاق کما حققناه
نسخه ها
در الذریعة به نسخه آستان قدس رضوی به خط شیخ حسن بن حسین نجفی مربوط به ۹۸۰ ق در ضمن مجموعه ای از رسائلش اشاره شده است. در مقدمه ای بر فقه شیعه به نسخه های متعدد خطی اشاره شده است و این کتاب در ضمن مجموعه الافادات در سال ۱۳۱۳ ق چاپ شده است.
تیقن الطهارة والحدث و الشک نوشته مختصری در مسئله فراموش کردن تقدم و تاخر حدث و طهارت است در جائیکه مکلف قصد خواندن نماز را دارد. مؤلف پس از بیان اقوال مسئله در نهایت قول به واجب بودن وضوء برای خواندن نماز را انتخاب می کنند. قول مشهور فقهاء واجب بودن وضوء می باشد زیرا طهارت یقینی در نماز لازم است. گروهی نیز قائل به تفصیل در مسئله شده اند به این معنا که اگر حالت سابقه وی طهارت بوده الآن هم طهارت وجود دارد و اگر محدث بوده است حالا هم محدث است. مؤلف استصحاب طهارت را متحقق می داند و طهارت یقینی که حکم آن مستمر باشد شرط نمی داند. وی پس از بررسی ادله عام مثل آیه اذا قمتم الی الصلوة فاغسلوا وجوهکم و روایات در نهایت وجوب طهارت را انتخاب نموده می نویسد: فهذا ما اقتضناه الحال من تحقیق هذه المسئلة مطلقة و مفصلة و هو مبحث دقیق و تقریر و شقیق لم یحم حماه احد ممن سبق و قد ظهر به قوة القول بوجوب الطهارة مطلقا حیث لا یستفاد من الاتحاد و التعاقب حکم یخالفه و هو فی الحقیقة غیر مناف للاطلاق کما حققناه
نسخه ها
در الذریعة به نسخه آستان قدس رضوی به خط شیخ حسن بن حسین نجفی مربوط به ۹۸۰ ق در ضمن مجموعه ای از رسائلش اشاره شده است. در مقدمه ای بر فقه شیعه به نسخه های متعدد خطی اشاره شده است و این کتاب در ضمن مجموعه الافادات در سال ۱۳۱۳ ق چاپ شده است.