تیجاسا ( انگلیسی: Taijasa ) ، وضعیت نورانی موجودی است که با رؤیا و مرحلهٔ اثیری ارتباط دارد، به عبارتی دیگر مرحله ای از خِرَد است که در تارهای رؤیا پیچیده شده است. [ ۱]
مرتبه دوم ( dvitiyapadah ) از مراتب چهار گانهٔ وجود که نورانی ( Taijasa ) است و قلمرو آن عالم رؤیا است ( savpna sthana ) از واقعیت های لطیف تمتع می گیرد و به واقعیت های درونی شاعر است.
این مرتبهٔ تیجاسا ( تَی جَسه ) مطابق با تأثراتی است که در ذهن نقش بسته اند. چون ذهن مانند نسجی که نقوش و رنگ های مختلف نقاشی را به خود گیرد، کلیهٔ ادراکات ناشی از مرتبه بیداری را در خود ضبط می کند و آن را در عالم رؤیا منعکس می سازد. و به این سبب است که این مرتبه را نورانی ( Taijasa ) می گویند.
ذهن در عالم رؤیا مانند چراغی است که بر ادراکات حسیه روشنائی می افکند و آنان را روی پرده ی پندار متجلی می سازد.
تیجا سا جنبهٔ «جزئی» عالم مثال و رؤیا است، حال آن که جنبه کلی آنرا «هیرانیاگاربها» ( Hiraṇyagarbha ) به معنی هسته جهانی می نامند. عالم رؤیا برزخی است بین دو جهان متمایز، یعنی عالم بیداری و عالم رؤیای عمیق و پله وصول به مرتبهٔ توحید است. [ ۲]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفمرتبه دوم ( dvitiyapadah ) از مراتب چهار گانهٔ وجود که نورانی ( Taijasa ) است و قلمرو آن عالم رؤیا است ( savpna sthana ) از واقعیت های لطیف تمتع می گیرد و به واقعیت های درونی شاعر است.
این مرتبهٔ تیجاسا ( تَی جَسه ) مطابق با تأثراتی است که در ذهن نقش بسته اند. چون ذهن مانند نسجی که نقوش و رنگ های مختلف نقاشی را به خود گیرد، کلیهٔ ادراکات ناشی از مرتبه بیداری را در خود ضبط می کند و آن را در عالم رؤیا منعکس می سازد. و به این سبب است که این مرتبه را نورانی ( Taijasa ) می گویند.
ذهن در عالم رؤیا مانند چراغی است که بر ادراکات حسیه روشنائی می افکند و آنان را روی پرده ی پندار متجلی می سازد.
تیجا سا جنبهٔ «جزئی» عالم مثال و رؤیا است، حال آن که جنبه کلی آنرا «هیرانیاگاربها» ( Hiraṇyagarbha ) به معنی هسته جهانی می نامند. عالم رؤیا برزخی است بین دو جهان متمایز، یعنی عالم بیداری و عالم رؤیای عمیق و پله وصول به مرتبهٔ توحید است. [ ۲]
wiki: تیجاسا