تیار دوشارْدَن، پیِر (۱۸۸۱ـ۱۹۵۵)(Teilhard de Chardin, Pierre)
تیار دوشارْدَن، پیِر
دانشمند، فیلسوف و متأله فرانسوی. در ۱۸۹۹ وارد فرقۀ یسوعیان شد و در ۱۹۱۱ جامۀ کشیشی پوشید. در مؤسسه کاتولیکی پاریس۱ به تدریس دیرین شناسی۲ و زمین شناسی پرداخت. از ۱۹۲۳ تا ۱۹۴۶ در شرق آسیا به سفر پرداخت و تمدن پارین شناختی اوردوس۳ را کشف کرد. در سال های ۱۹۵۱ـ۱۹۵۳ مطالعاتی انسان شناختی را در افریقای جنوبی سرپرستی کرد. کتاب اصلی او به نام پدیدۀ انسانی۴ (۱۹۴۶) تلفیقی از علم و مذهب بود و تحت تأثیر برگسون۵، عالم را نظامی با مراحل تکاملی به سوی اشکال عالی تر آگاهی می دانست که هدفش وحدت نهایی با خدا بود. انسان تحولی است که از خودش آگاهی یافته است و این تحول باید برگشت ناپذیر باشد. مسیح نیز مسیح تحوّل آفرین۶ است که در کارکرد کیهانی اش از نو زنده شده است. اوست که مرکز همۀ مرکزها و پشتیبان تکامل عالم است. خوش بینی جهان شناختی او، که نه گناه را نفی می کرد نه امر فوق طبیعی را، در گشایش درهای مسیحیت به روی جهان جدید نقشی برجسته داشت.
Catholic Institute of parisPalaeontologyOrdosThe Phenomenon of ManBergsonrevolutionary Jesus
تیار دوشارْدَن، پیِر
دانشمند، فیلسوف و متأله فرانسوی. در ۱۸۹۹ وارد فرقۀ یسوعیان شد و در ۱۹۱۱ جامۀ کشیشی پوشید. در مؤسسه کاتولیکی پاریس۱ به تدریس دیرین شناسی۲ و زمین شناسی پرداخت. از ۱۹۲۳ تا ۱۹۴۶ در شرق آسیا به سفر پرداخت و تمدن پارین شناختی اوردوس۳ را کشف کرد. در سال های ۱۹۵۱ـ۱۹۵۳ مطالعاتی انسان شناختی را در افریقای جنوبی سرپرستی کرد. کتاب اصلی او به نام پدیدۀ انسانی۴ (۱۹۴۶) تلفیقی از علم و مذهب بود و تحت تأثیر برگسون۵، عالم را نظامی با مراحل تکاملی به سوی اشکال عالی تر آگاهی می دانست که هدفش وحدت نهایی با خدا بود. انسان تحولی است که از خودش آگاهی یافته است و این تحول باید برگشت ناپذیر باشد. مسیح نیز مسیح تحوّل آفرین۶ است که در کارکرد کیهانی اش از نو زنده شده است. اوست که مرکز همۀ مرکزها و پشتیبان تکامل عالم است. خوش بینی جهان شناختی او، که نه گناه را نفی می کرد نه امر فوق طبیعی را، در گشایش درهای مسیحیت به روی جهان جدید نقشی برجسته داشت.
Catholic Institute of parisPalaeontologyOrdosThe Phenomenon of ManBergsonrevolutionary Jesus
wikijoo: تیار_دوشاردن،_پیر_(۱۸۸۱ـ۱۹۵۵)