تونل کبیرکوه پروژه ای است که در سال ۱۳۸۹ برای زدودن بخشی از محرومیت استان ایلام آغاز شد. این تونل بزرگترین تونل در دست احداث کشور است. کَبیرکوه یکی از کوه های طولانی زاگرس است که در استان ایلام قرار دارد.
... [مشاهده متن کامل]
در خصوص اهمیت آن می توان گفت که این تونل نقش مهمی در ارتباط استان ایلام با استان های کرمانشاه و لرستان با استان خوزستان و در کل ارتباط شمال غرب با جنوب غرب کشور و اتصال استان به بنادر جنوب را دارد. این تونل شهرهای جنوب ایلام را ۷۰ کیلومتر به مرکز کشور نزدیکتر می کند. احداث این تونل باعث حذف ۳۰۰ پیچ خطرناک و ۲۰ کیلومتر گردنه صعب العبور کبیرکوه می شود. همچنین نقش مهمی در کاهش مسیر زائران عتبات عالیات و کاهش بار ترافیکی اربعین در مسیر ایلام - به مهران و اتصال بازارچه مرزی چیلات به استان های مرکزی و شمالی کشور از مهمترین مزیت های طرح تونل کبیر کوه است.
در واقع تونل کبیرکوه در مجموع ۶۳۰۰ متر بوده که شامل یک تونل به طول ۴۸۰۰ متر و همچنین ۸ تونل کوچک به طول ۱۵۰۰ متر می باشد. تونل کبیرکوه دارای ۷ متر ارتفاع، ۱۲ متر عرض و ۲۷۰ متر تونل فرعی بوده و یکی از تونل های بسیار مهم ایران است. این تونل در مجموع ۳ دهنه دارد. در ساخت این تونل از ابزار مکانیکی و انفجار استفاده شده است که نتیجه آن حفر روزانه ۶ متر از این تونل بوده است و این خود یک رکورد در کشور محسوب می شود.
... [مشاهده متن کامل]
در خصوص اهمیت آن می توان گفت که این تونل نقش مهمی در ارتباط استان ایلام با استان های کرمانشاه و لرستان با استان خوزستان و در کل ارتباط شمال غرب با جنوب غرب کشور و اتصال استان به بنادر جنوب را دارد. این تونل شهرهای جنوب ایلام را ۷۰ کیلومتر به مرکز کشور نزدیکتر می کند. احداث این تونل باعث حذف ۳۰۰ پیچ خطرناک و ۲۰ کیلومتر گردنه صعب العبور کبیرکوه می شود. همچنین نقش مهمی در کاهش مسیر زائران عتبات عالیات و کاهش بار ترافیکی اربعین در مسیر ایلام - به مهران و اتصال بازارچه مرزی چیلات به استان های مرکزی و شمالی کشور از مهمترین مزیت های طرح تونل کبیر کوه است.
در واقع تونل کبیرکوه در مجموع ۶۳۰۰ متر بوده که شامل یک تونل به طول ۴۸۰۰ متر و همچنین ۸ تونل کوچک به طول ۱۵۰۰ متر می باشد. تونل کبیرکوه دارای ۷ متر ارتفاع، ۱۲ متر عرض و ۲۷۰ متر تونل فرعی بوده و یکی از تونل های بسیار مهم ایران است. این تونل در مجموع ۳ دهنه دارد. در ساخت این تونل از ابزار مکانیکی و انفجار استفاده شده است که نتیجه آن حفر روزانه ۶ متر از این تونل بوده است و این خود یک رکورد در کشور محسوب می شود.