تومیسم

دانشنامه عمومی

تومیست ها، طرفداران توماس آکویناس هستند.
نوشته های توماس آکویناس یا توماس قدیس یا توماس داکوین ( ۱۲۷۴–۱۲۲۵میلادی ) را می توان نقطه عطفی در گذار تمدن غربی از اندیشه دوران باستان ( یونان و روم قدیم ) به دنیای مدرن دانست. او در راس دیگر دومینیکن های قرن سیزدهم میلادی، با تکیه بر برخی از اندیشه ای ارسطو، تفسیری متفاوت از رویکرد متالهین نو افلاطونی غالب بر کلیسا در قرون وسطی ارائه داد و راه را برای خرد ورزی مدرن در سده های بعدی باز کرد. نو افلاطونیان به صورت های کلی مستقل از افراد اعتقاد داشتند و اینکه شناخت حقیقت در گرو دست یافتن به این صورت های کلی است. به عقیده آن ها از عالم افراد و زندگی حسی ( تجربی ) فناپذیر راهی به دنیای ازلی و ابدی حقایق صورت های کلی وجود ندارد. دوگانگی بین جسم میرنده و روح جاودانه انعکاسی از دوگانگی دنیای حسی ( افراد ) و عالم صورت های کلی است. توماس آکویناس با تفسیر ارسطویی از صورت های کلی، دسترسی به آن ها را از طریق انتزاعات عقل فردی امکان پذیر دانست. به عقیده وی عقل انسان با تحلیل پدیده های فردی و با توسل به فرایند انتزاع می تواند به درک صورت های کلی نائل آید. نتیجه این رویکرد جدید، اهمیت دادن به مشاهدات تجربی و مشروعیت بخشیدن به عقل برای استنتاج های انتزاعی از این مشاهدات بود. ارسطوگرایی توماس آکویناس در حقیقت زمینه را جهت رشد رویکردهای علمی مدرن آماده ساخت. آکویناس بر این باور بود که فلسفه و الهیات نه تنها در تضاد با هم نیستند بلکه مکمل یکدیگر برای رسیدن به حقیقت اند. از نظر وی، دانش انسانی مجموعه ای بزرگ از یک نظام سلسله مراتبی است که در قاعده آن ها علوم قرار دارد، بالاتر از علوم فلسفه و در راس همگی آن ها الهیات است. وحی و مکاشفه که ناظر بر راس هرم دانش است موجب محو و بلاموضوع شدن ارزش ها و حقایق انسانی در قاعده هرم نمی شود. فلسفه بر مبنای اصول کشف شده توسط عقل حرکت می کند و الهیات از وحی تعبدی الهام می گیرد. آکویناس تأکید می کند که وحی الهی به هیچ وجه در تضاد با آنچه که انسان ها با عقل طبیعی خود کشف می کنند نیست. ( ۱ ) او در «جامع الهیات» خود ( کتاب دوم ) به بحث عقلی درباره ی موضوعات اجتماعی و اقتصادی می پردازد. برخی از مهم ترین مورخان اندیشه اقتصادی بر این عقیده اند که مباحث آکویناس در اقتصاد به ویژه درباره ی قیمت عادلانه نقطه آغازی در طرح رویکرد مدرن به فعالیت های اقتصادی است. همچنان فلسفه توماس آکوئیناس در عصر حاضردر کلیساها تدریس می شود او با بهره گیری از ایمان و عقل به سؤالاتی که در دین مطرح می شد پاسخ می داد. وی اعتقاد داشت که عقل باید در خدمت دین قرار گیرد البته عقلی که وجود خدا را تأیید کند.
عکس تومیسم
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:توماس گرایی

پیشنهاد کاربران

بپرس