تولوز لوتْرِک، هانْری (۱۸۶۴ـ۱۹۰۱)(Toulouse-Lautrec, Henri)
دختری با طره مو، اثر هانْری تولوز لوتْرِک
دختری با طره مو، اثر هانْری تولوز لوتْرِک
نقاش فرانسوی. در پاریس کار کرد، و با سبکی که رنگ های پرمایه، طرح های جسورانه، و تکنیک خیره کننده، از مشخصات آن بود، به نقاشی از هنرمندان تماشاخانه ها و روسپیان پرداخت. تابلوی رنگ روغنی دختری با طرّۀ مو۱ (۱۸۹۸، موزۀ هنرهای معاصر تهران۲) از آثار شاخص اوست. از ۱۸۹۱ پوسترهای چاپ سنگی اش۳ که از مهارت در اجرا و در عین حال خودانگیختگی در طراحی بهره داشتند، بسیار موفقیت آمیز بودند. آثار متأخرش در تکامل پوسترسازی نقش بسزایی داشتند. فعال ترین دورۀ کاری اش دهۀ ۱۸۸۵ـ۱۸۹۵ بود، که در مونمارتر۴ پاریس به سر می بُرد. با هر نوع جمعی می جوشید و در کافه ها و کاباره ها و روسپی خانه ها به مشاهده و طراحی می پرداخت. سال های ۱۸۹۹ـ۱۹۰۱ در آسایشگاهی، طراحی و نقاشی مجموعۀ سیرک۵ را به مددِ حافظه اش پی گرفت. لوترک از ادگار دگا۶ متأثر بود، و در چاپنقش های سنگیِ رنگی اش از طرح و تکنیک باسمه های ژاپنی، ماهرانه بهره بُرد، شماری از این زمره آثارش در موزۀ هنرهای معاصر تهران نگهداری می شود. پوسترهایی که برای مولن روژ۷ و جاهای دیگر خلق کرد، در نوع خود از آثار کلاسیک اند. رنگِ روغنی را با نفت می آمیخت و روی تخته کار می کرد و جلوۀ ماتی به دست می آورد که دلخواهش بود و او را به طراحی سریع با رنگ قادر می ساخت؛ ولی در طراحی سیاه قلم و ساخت چاپنقش سنگی است که هنرش همتا ندارد. لوترک به نور و نفْسِ شکل چندان اهمیتی نمی داد، و بیشتر به حال وهوایی که منتقل می کرد، علاقه مند بود. تولوز لوترک در آلبی۸، جنوب غربی فرانسه، به دنیا آمد. از فرزندان کُنت های قدیمی تولوز۹ بود. در کودکی هر دو پایش شکست و بدنش ناقص رشد کرد. اکنون حدس می زنند که به بیماری پیکونودیسوستوسیس۱۰ مبتلا بوده است ـ بیماری موروثی نادری که موجب افزایش بیش از اندازۀ قطر استخوان ها، کوتاهی قد، و بی قوارگی جمجمه می شود.
Fille à l'Accroche-CoeurTehran Museum of Contemporary ArtlithographyMontmartreAu CirqueEdgar DegasMoulin RougeAlbiToulousepycnodysostosis
دختری با طره مو، اثر هانْری تولوز لوتْرِک
دختری با طره مو، اثر هانْری تولوز لوتْرِک
نقاش فرانسوی. در پاریس کار کرد، و با سبکی که رنگ های پرمایه، طرح های جسورانه، و تکنیک خیره کننده، از مشخصات آن بود، به نقاشی از هنرمندان تماشاخانه ها و روسپیان پرداخت. تابلوی رنگ روغنی دختری با طرّۀ مو۱ (۱۸۹۸، موزۀ هنرهای معاصر تهران۲) از آثار شاخص اوست. از ۱۸۹۱ پوسترهای چاپ سنگی اش۳ که از مهارت در اجرا و در عین حال خودانگیختگی در طراحی بهره داشتند، بسیار موفقیت آمیز بودند. آثار متأخرش در تکامل پوسترسازی نقش بسزایی داشتند. فعال ترین دورۀ کاری اش دهۀ ۱۸۸۵ـ۱۸۹۵ بود، که در مونمارتر۴ پاریس به سر می بُرد. با هر نوع جمعی می جوشید و در کافه ها و کاباره ها و روسپی خانه ها به مشاهده و طراحی می پرداخت. سال های ۱۸۹۹ـ۱۹۰۱ در آسایشگاهی، طراحی و نقاشی مجموعۀ سیرک۵ را به مددِ حافظه اش پی گرفت. لوترک از ادگار دگا۶ متأثر بود، و در چاپنقش های سنگیِ رنگی اش از طرح و تکنیک باسمه های ژاپنی، ماهرانه بهره بُرد، شماری از این زمره آثارش در موزۀ هنرهای معاصر تهران نگهداری می شود. پوسترهایی که برای مولن روژ۷ و جاهای دیگر خلق کرد، در نوع خود از آثار کلاسیک اند. رنگِ روغنی را با نفت می آمیخت و روی تخته کار می کرد و جلوۀ ماتی به دست می آورد که دلخواهش بود و او را به طراحی سریع با رنگ قادر می ساخت؛ ولی در طراحی سیاه قلم و ساخت چاپنقش سنگی است که هنرش همتا ندارد. لوترک به نور و نفْسِ شکل چندان اهمیتی نمی داد، و بیشتر به حال وهوایی که منتقل می کرد، علاقه مند بود. تولوز لوترک در آلبی۸، جنوب غربی فرانسه، به دنیا آمد. از فرزندان کُنت های قدیمی تولوز۹ بود. در کودکی هر دو پایش شکست و بدنش ناقص رشد کرد. اکنون حدس می زنند که به بیماری پیکونودیسوستوسیس۱۰ مبتلا بوده است ـ بیماری موروثی نادری که موجب افزایش بیش از اندازۀ قطر استخوان ها، کوتاهی قد، و بی قوارگی جمجمه می شود.
Fille à l'Accroche-CoeurTehran Museum of Contemporary ArtlithographyMontmartreAu CirqueEdgar DegasMoulin RougeAlbiToulousepycnodysostosis
wikijoo: تولوز_لوترک،_هانری_(۱۸۶۴ـ۱۹۰۱)