بازی سازی یا توسعه بازی ویدئویی ( به انگلیسی: Video game development ) گونه ای از فرایند توسعه نرم افزار است که در آن، بازی های ویدئویی عرضه می شوند. این فرایند توسط توسعه دهندهٔ بازی ویدئویی انجام شود. توسعه دهندهٔ بازی های ویدئویی ممکن است از یک فرد که تنها به عنوان یک تجارت به این فعالیت می پردازد باشد تا شرکت های بزرگ و اختصاصی که به همین منظور تأسیس شده اند و فعالیت می کنند گسترده باشد. همچنین توسعه و انتشار بازی های ویدئویی ممکن است حتی به شکل برخط باشد.
نخستین بازی در سال ۱۹۶۰ توسعه یافت. اما آن به شکل گسترده نبود و در واقع رایانه های مناسب در اختیار همگان قرار نداشت. اما در سال ۱۹۷۰ نخستین بازی ویدئویی به صورت تجاری توسعه یافت. این رخداد، با عرضه نسل نخست کنسول های بازی ویدئویی هم زمان بود. این فعالیت ها در آغاز کار، به دلیل سادگی برنامه نویسی، برای بازی های این نسل، کاری آسان و سودآور بود، اما با نزدیک شدن به قرن ۲۱ به همراه پیچیده شدن فرایند ساخت بازی های ویدئویی و همچنین افزایش قدرت پردازش رایانه ها و کنسول های بازی توسعه بازی ها نیز پیچیده تر گشت و شرکت های بزرگی به این منظور تأسیس شد.
فرایند توسعه و ساخت یک بازی، توسط تولیدکننده ای داخلی یا بیرونی نظارت می گردد. [ ۱] تولیدکننده بازی ویدئویی با انجام برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی در نقش مدیریت یک تیم طراحی بازی، وظایف نظارتی خود را در خارج از این تیم انجام می دهد و گزارش فعالیت های تیم و پیشبرد اهداف را مدیریت می کند. [ ۲] تولیدکننده همچنین وظیفه تأمین بودجه، بازاریابی، انجام مذاکرات و قراردادها و تعیین ناشر یا ناشرانی را برای عرضه بازی برعهده دارد. [ ۱]
تهیه کننده و ناشر معمولاً خارج از تیم طراحی و از شرکت های بیرونی هستند.
یک تیم توسعه بازی ویدئویی ممکن است از گروه هایی کوچک یا بسیار بزرگ تشکیل شده باشند. در این تیم، افراد به صورت تخصصی و بنابر توانایی ها و تخصص های خویش تقسیم و وظایف توسعه را برعهده می گیرند. این گروه ها ممکن است از ۲۰ عضو تا ۱۰۰ عضو یا بیشتر متغیر باشد، که در آن برنامه نویسان، طراحان و متخصصان بازی به فعالیت می پردازند.
تیم توسعه شامل این افراد می شود:
طراح بازی ویدئویی کسی است که طراحی کلی گیم پلی، محیط عمومی بازی، شخصیت ها و داستان آن را برعهده دارد. [ ۳] [ ۴] [ ۵] بسیاری از طراحان بازی کار خود را در انجام فعالیت هایشان به صورت آزمایشی پیگیری می کنند و پس از آزمون و خطاهای فراوان بخش به بخش، هر بخش از طراحی بازی را تکمیل و تأیید شده می کنند. [ ۶]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفنخستین بازی در سال ۱۹۶۰ توسعه یافت. اما آن به شکل گسترده نبود و در واقع رایانه های مناسب در اختیار همگان قرار نداشت. اما در سال ۱۹۷۰ نخستین بازی ویدئویی به صورت تجاری توسعه یافت. این رخداد، با عرضه نسل نخست کنسول های بازی ویدئویی هم زمان بود. این فعالیت ها در آغاز کار، به دلیل سادگی برنامه نویسی، برای بازی های این نسل، کاری آسان و سودآور بود، اما با نزدیک شدن به قرن ۲۱ به همراه پیچیده شدن فرایند ساخت بازی های ویدئویی و همچنین افزایش قدرت پردازش رایانه ها و کنسول های بازی توسعه بازی ها نیز پیچیده تر گشت و شرکت های بزرگی به این منظور تأسیس شد.
فرایند توسعه و ساخت یک بازی، توسط تولیدکننده ای داخلی یا بیرونی نظارت می گردد. [ ۱] تولیدکننده بازی ویدئویی با انجام برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی در نقش مدیریت یک تیم طراحی بازی، وظایف نظارتی خود را در خارج از این تیم انجام می دهد و گزارش فعالیت های تیم و پیشبرد اهداف را مدیریت می کند. [ ۲] تولیدکننده همچنین وظیفه تأمین بودجه، بازاریابی، انجام مذاکرات و قراردادها و تعیین ناشر یا ناشرانی را برای عرضه بازی برعهده دارد. [ ۱]
تهیه کننده و ناشر معمولاً خارج از تیم طراحی و از شرکت های بیرونی هستند.
یک تیم توسعه بازی ویدئویی ممکن است از گروه هایی کوچک یا بسیار بزرگ تشکیل شده باشند. در این تیم، افراد به صورت تخصصی و بنابر توانایی ها و تخصص های خویش تقسیم و وظایف توسعه را برعهده می گیرند. این گروه ها ممکن است از ۲۰ عضو تا ۱۰۰ عضو یا بیشتر متغیر باشد، که در آن برنامه نویسان، طراحان و متخصصان بازی به فعالیت می پردازند.
تیم توسعه شامل این افراد می شود:
طراح بازی ویدئویی کسی است که طراحی کلی گیم پلی، محیط عمومی بازی، شخصیت ها و داستان آن را برعهده دارد. [ ۳] [ ۴] [ ۵] بسیاری از طراحان بازی کار خود را در انجام فعالیت هایشان به صورت آزمایشی پیگیری می کنند و پس از آزمون و خطاهای فراوان بخش به بخش، هر بخش از طراحی بازی را تکمیل و تأیید شده می کنند. [ ۶]
wiki: توسعه بازی ویدئویی