تورو ایواتانی ( 岩谷 徹, Iwatani Tōru؟, متولد ۲۵ ژانویه، ۱۹۵۵ ) یک طراح بازی های ویدئویی ژاپنی است که بیشتر دوران حرفه ای خود را در شرکت نامکو صرف کرده است. او بیشتر به عنوان خالق بازی آرکید پک - من ( ۱۹۸۰ ) شناخته می شود.
ایواتانی در ۲۵ ژانویه ۱۹۵۵ در بخش مگورو توکیو ژاپن به دنیا آمد. زمانی که در مهدکودک بود، پس از اینکه پدرش به عنوان مهندس در شرکت ان اچ کی مشغول به کار شد، او و خانواده اش به منطقه توهوکو در ژاپن نقل مکان کردند. ایواتانی پس از تبدیل شدن به یک دانش آموز دبیرستانی، به توکیو بازگشت و از دبیرستان دانشگاه متروپولیتن توکیو فارغ التحصیل شد، قبل از فارغ التحصیلی از دانشکده مهندسی دانشگاه توکای. ایواتانی بدون هیچ گونه آموزش رسمی در زمینه برنامه نویسی یا طراحی گرافیکی در کامپیوتر خودآموز بود. او اغلب کتاب های درسی مدرسه اش را با مانگای پراکنده پر می کرد که به ادعای او تأثیر زیادی بر طراحی شخصیت های بازی هایش داشت.
در سن ۲۲ سالگی ایواتانی به ناشر بازی های ویدئویی ژاپنی ( نامکو ) در در سال ۱۹۷۷ پیوست. قبل از پیوستن او، نامکو حقوق بخش ژاپنی شرکت آتاری را از نولان باشنل به دست آورده بود و به آنها حق پخش بسیاری از بازی های این شرکت مانند Breakout را در سراسر کشور می داد. این موفقیت بی سابقه ای برای نامکو شد و آنها را به تولید بازی های ویدئویی خود به جای تکیه بر شرکت های دیگر برای ساخت بازی هایشان علاقه مند کرد. ایواتانی پس از ورود به بخش توسعه بازی های ویدئویی این شرکت منصوب شد. او در ابتدا می خواست ماشین های پین بال را بسازد، اما مدیران نامکو این ایده را به دلیل مشکلات مربوط به ثبت اختراع رد کردند. به عنوان نوعی سازش، ایواتانی اجازه داشت یک بازی ویدئویی بر اساس مفهوم پین بال دزد ایجاد کند. با کمک برنامه نویس Shigeichi Ishimura، ایواتانی Gee Bee را ساخت که در سال ۱۹۷۸ منتشر شد. اگرچه آن طور که شرکت انتظار داشت موفق نبود، اما Gee Bee به نامکو کمک کرد تا در بازار بازی های ویدیویی که به تدریج در حال گسترش است، جای پای خود را پیدا کند. دو دنباله در سال ۱۹۷۹ منتشر شد، Bomb Bee و Cutie Q که ایواتانی به عنوان طراح روی آنها کار کرد.
در اواخر سال ۱۹۷۹، ایواتانی نسبت به صنعت بازی های ویدئویی ناامید شد و فکر می کرد که بازار تنها از طریق استفاده از بازی های خشونت آمیز «جنگ»، مانند مهاجمان فضایی، و بازی های ورزشی یادآور پونگ، برای مردان جذاب است. او تصمیم گرفت یک بازی ویدیویی بسازد که برای خانم ها جذاب باشد، با طراحی شخصیت های زیبا و رنگارنگ و گیم پلی آسان و قابل درک، بر اساس مفهوم غذا خوردن. ایواتانی با همکاری یک تیم کوچک متشکل از ۹ کارمند، پک - من را خلق که در ۲۲ می ۱۹۸۰ به بازار عرضه شد و در ماه جولای در ژاپن و در ماه اکتبر در آمریکای شمالی منتشر شد. در حالی که ثابت کرد که در ژاپن فقط یک موفقیت متوسط بود و از Galaxian خود نامکو بهتر بود، پک - من یک موفقیت نجومی در آمریکای شمالی بود و به سرعت بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ واحد آرکید فروخت و تبدیل به پرفروش ترین و پردرآمدترین بازی آرکید در تمام زمان ها شد. پک - من از آن زمان به موفق ترین بازی ویدیویی نامکو در تمام دوران ها و عنوان امضای این شرکت تبدیل شده است. پس از انتشار، ایواتانی در رده های نامکو ارتقا یافت و در نهایت مسئول نظارت بر مدیریت شرکت شد. با وجود موفقیت نامکو، ایواتانی هیچ نوع پاداش یا افزایش حقوقی دریافت نکرد. داستانی که اغلب تکرار می شود این است که ایواتانی نامکو را با خشمگینی ترک کرد به دلیل عدم شناسایی یا برای افزایش دستمزدش که خودش می گوید این ادعا دروغ است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفایواتانی در ۲۵ ژانویه ۱۹۵۵ در بخش مگورو توکیو ژاپن به دنیا آمد. زمانی که در مهدکودک بود، پس از اینکه پدرش به عنوان مهندس در شرکت ان اچ کی مشغول به کار شد، او و خانواده اش به منطقه توهوکو در ژاپن نقل مکان کردند. ایواتانی پس از تبدیل شدن به یک دانش آموز دبیرستانی، به توکیو بازگشت و از دبیرستان دانشگاه متروپولیتن توکیو فارغ التحصیل شد، قبل از فارغ التحصیلی از دانشکده مهندسی دانشگاه توکای. ایواتانی بدون هیچ گونه آموزش رسمی در زمینه برنامه نویسی یا طراحی گرافیکی در کامپیوتر خودآموز بود. او اغلب کتاب های درسی مدرسه اش را با مانگای پراکنده پر می کرد که به ادعای او تأثیر زیادی بر طراحی شخصیت های بازی هایش داشت.
در سن ۲۲ سالگی ایواتانی به ناشر بازی های ویدئویی ژاپنی ( نامکو ) در در سال ۱۹۷۷ پیوست. قبل از پیوستن او، نامکو حقوق بخش ژاپنی شرکت آتاری را از نولان باشنل به دست آورده بود و به آنها حق پخش بسیاری از بازی های این شرکت مانند Breakout را در سراسر کشور می داد. این موفقیت بی سابقه ای برای نامکو شد و آنها را به تولید بازی های ویدئویی خود به جای تکیه بر شرکت های دیگر برای ساخت بازی هایشان علاقه مند کرد. ایواتانی پس از ورود به بخش توسعه بازی های ویدئویی این شرکت منصوب شد. او در ابتدا می خواست ماشین های پین بال را بسازد، اما مدیران نامکو این ایده را به دلیل مشکلات مربوط به ثبت اختراع رد کردند. به عنوان نوعی سازش، ایواتانی اجازه داشت یک بازی ویدئویی بر اساس مفهوم پین بال دزد ایجاد کند. با کمک برنامه نویس Shigeichi Ishimura، ایواتانی Gee Bee را ساخت که در سال ۱۹۷۸ منتشر شد. اگرچه آن طور که شرکت انتظار داشت موفق نبود، اما Gee Bee به نامکو کمک کرد تا در بازار بازی های ویدیویی که به تدریج در حال گسترش است، جای پای خود را پیدا کند. دو دنباله در سال ۱۹۷۹ منتشر شد، Bomb Bee و Cutie Q که ایواتانی به عنوان طراح روی آنها کار کرد.
در اواخر سال ۱۹۷۹، ایواتانی نسبت به صنعت بازی های ویدئویی ناامید شد و فکر می کرد که بازار تنها از طریق استفاده از بازی های خشونت آمیز «جنگ»، مانند مهاجمان فضایی، و بازی های ورزشی یادآور پونگ، برای مردان جذاب است. او تصمیم گرفت یک بازی ویدیویی بسازد که برای خانم ها جذاب باشد، با طراحی شخصیت های زیبا و رنگارنگ و گیم پلی آسان و قابل درک، بر اساس مفهوم غذا خوردن. ایواتانی با همکاری یک تیم کوچک متشکل از ۹ کارمند، پک - من را خلق که در ۲۲ می ۱۹۸۰ به بازار عرضه شد و در ماه جولای در ژاپن و در ماه اکتبر در آمریکای شمالی منتشر شد. در حالی که ثابت کرد که در ژاپن فقط یک موفقیت متوسط بود و از Galaxian خود نامکو بهتر بود، پک - من یک موفقیت نجومی در آمریکای شمالی بود و به سرعت بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ واحد آرکید فروخت و تبدیل به پرفروش ترین و پردرآمدترین بازی آرکید در تمام زمان ها شد. پک - من از آن زمان به موفق ترین بازی ویدیویی نامکو در تمام دوران ها و عنوان امضای این شرکت تبدیل شده است. پس از انتشار، ایواتانی در رده های نامکو ارتقا یافت و در نهایت مسئول نظارت بر مدیریت شرکت شد. با وجود موفقیت نامکو، ایواتانی هیچ نوع پاداش یا افزایش حقوقی دریافت نکرد. داستانی که اغلب تکرار می شود این است که ایواتانی نامکو را با خشمگینی ترک کرد به دلیل عدم شناسایی یا برای افزایش دستمزدش که خودش می گوید این ادعا دروغ است.
wiki: تورو ایواتانی