تور دو فرانس ۱۹۰۵ سومین دورهٔ مسابقات دوچرخه سواری تور دو فرانس بود که از ۹ تا ۳۰ ژوئیه توسط روزنامهٔ لوتو در فرانسه برگزار شد. پس از رد صلاحیت های تور دو فرانس ۱۹۰۴ تغییراتی در قوانینی برگزاری اعمال شد که مهم ترین آن، استفاده از امتیاز به جای زمان در رده بندی اصلی بود. ضمناً برای نخستین بار بخش های کوهستانی در مسیر تور گنجانده شد. [ ۱] لویی تروسلیه قهرمان تور شد.
پس از تور ۱۹۰۴ چند رکابزن از جمله چهار نفر نخست رده بندی اولیه، رد صلاحیت شدند. از میان آنها تنها ایپولیت اوکوتوریه در تور ۱۹۰۵ شرکت کرد. [ ۲] در تور ۱۹۰۴ به دلیل برگزاری بخش هایی از مسابقه در شب، نظارت پیوسته روی رکابزنان سخت بود و به دلیل مسیر طولانی مراحل، داوران نمی توانستند در همهٔ مسیر حضور داشته باشند.
بنابراین در تور ۱۹۰۵ تغییراتی برای ساده تر شدن نظارت ایجاد شد:
• مراحل کوتاه تر و عدم مسابقه در شب.
• افزایش تعداد مراحل به ۱۱ که حدود دو برابر دورهٔ گذشته بود.
• تعیین برنده بر پایه امتیاز به جای زمان. [ ۳]
نخستین رکابزن که از خط پایان می گذشت، یک امتیاز کسب می کرد. سایر رکابزنان یک امتیاز بیش از نفر قبلی دریافت می کردند. به ازای هر ۵ دقیقه فاصله میان دو رکابزن، یک امتیاز بیشتر و حداکثر تا ۱۰ امتیاز به نفر بعدی داده می شد. [ ۴]
نوآوری مهم دیگر، مسیرهای کوهستانی بود. یکی از کارکنان دگرانژ به نام آلفونس استنه او را به سفری در گردنه های بایار و بالون دالزاس برد تا دگرانژ را ترغیب به گنجاندن این گردنه ها در مسیر تور کند. دگرانژ پذیرفت و گفت در صورت سخت بودن سربالایی ها استنه مقصر است. [ ۵]
۷۷ نفر برای حضور در تور ثبت نام کردند. [ ۶] ۱۷ نفر در خط شروع قرار نگرفتند؛ بنابراین تور با حضور ۶۰ رکابزن آغاز شد. رکابزنان به صورت تیمی رقابت نمی کردند؛ ولی بیشتر آنها حامی مالی داشتند. دو رکابزن بلژیکی و بقیه فرانسوی بودند. [ ۷]
با وجود تغییر قوانین، همچنان اعتراضاتی در میان تماشاگران وجود داشت. در مرحلهٔ نخست، همهٔ رکابزنان به جز ژان - باتیست دورتینیاک به دلیل میخ های پخش شده در مسیر، دچار پنچری شدند. لویی تروسلیه برندهٔ این مرحله شد. او در ارتش خدمت می کرد و تنها به مدت ۲۴ ساعت برای شرکت در تور مرخصی داشت. پس از پیروزی در مرحلهٔ نخست، مرخصی او تا پایان تور تمدید شد. تنها ۱۵ رکابزن در بازهٔ زمانی مشخص شده مرحله را به پایان رساندند. ۱۵ رکابزن دیگر پس از زمان تعیین شده، از خط گذشتند و بقیه با قطار رسیدند. دگرانژ می خواست مسابقه را متوقف کند، ولی به دلیل اصرار رکابزنان نظرش تغییر کرد و همهٔ رکابزنان با اعمال جریمهٔ امتیازی امکان ادامهٔ تور را به دست آوردند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفپس از تور ۱۹۰۴ چند رکابزن از جمله چهار نفر نخست رده بندی اولیه، رد صلاحیت شدند. از میان آنها تنها ایپولیت اوکوتوریه در تور ۱۹۰۵ شرکت کرد. [ ۲] در تور ۱۹۰۴ به دلیل برگزاری بخش هایی از مسابقه در شب، نظارت پیوسته روی رکابزنان سخت بود و به دلیل مسیر طولانی مراحل، داوران نمی توانستند در همهٔ مسیر حضور داشته باشند.
بنابراین در تور ۱۹۰۵ تغییراتی برای ساده تر شدن نظارت ایجاد شد:
• مراحل کوتاه تر و عدم مسابقه در شب.
• افزایش تعداد مراحل به ۱۱ که حدود دو برابر دورهٔ گذشته بود.
• تعیین برنده بر پایه امتیاز به جای زمان. [ ۳]
نخستین رکابزن که از خط پایان می گذشت، یک امتیاز کسب می کرد. سایر رکابزنان یک امتیاز بیش از نفر قبلی دریافت می کردند. به ازای هر ۵ دقیقه فاصله میان دو رکابزن، یک امتیاز بیشتر و حداکثر تا ۱۰ امتیاز به نفر بعدی داده می شد. [ ۴]
نوآوری مهم دیگر، مسیرهای کوهستانی بود. یکی از کارکنان دگرانژ به نام آلفونس استنه او را به سفری در گردنه های بایار و بالون دالزاس برد تا دگرانژ را ترغیب به گنجاندن این گردنه ها در مسیر تور کند. دگرانژ پذیرفت و گفت در صورت سخت بودن سربالایی ها استنه مقصر است. [ ۵]
۷۷ نفر برای حضور در تور ثبت نام کردند. [ ۶] ۱۷ نفر در خط شروع قرار نگرفتند؛ بنابراین تور با حضور ۶۰ رکابزن آغاز شد. رکابزنان به صورت تیمی رقابت نمی کردند؛ ولی بیشتر آنها حامی مالی داشتند. دو رکابزن بلژیکی و بقیه فرانسوی بودند. [ ۷]
با وجود تغییر قوانین، همچنان اعتراضاتی در میان تماشاگران وجود داشت. در مرحلهٔ نخست، همهٔ رکابزنان به جز ژان - باتیست دورتینیاک به دلیل میخ های پخش شده در مسیر، دچار پنچری شدند. لویی تروسلیه برندهٔ این مرحله شد. او در ارتش خدمت می کرد و تنها به مدت ۲۴ ساعت برای شرکت در تور مرخصی داشت. پس از پیروزی در مرحلهٔ نخست، مرخصی او تا پایان تور تمدید شد. تنها ۱۵ رکابزن در بازهٔ زمانی مشخص شده مرحله را به پایان رساندند. ۱۵ رکابزن دیگر پس از زمان تعیین شده، از خط گذشتند و بقیه با قطار رسیدند. دگرانژ می خواست مسابقه را متوقف کند، ولی به دلیل اصرار رکابزنان نظرش تغییر کرد و همهٔ رکابزنان با اعمال جریمهٔ امتیازی امکان ادامهٔ تور را به دست آوردند.
wiki: تور دو فرانس ۱۹۰۵