لغت نامه دهخدا
فرهنگ معین
گویش مازنی
مترادف ها
توتم، روح محافظ شخص، روح یا جانور حامی شخص
پیشنهاد کاربران
توتِم ها اجسامی نمادین هستند که در اقوام بومی بیشتر قاره ها کاربردهای آیینی دارند. توتم معمولاً به عنوان یادمانی از نیاکان یک ایل یا طایفه عمل می کند و افراد طایفه توتم را دارای نیرویی برای حمایت و حفاظت از طایفه می دانند.
... [مشاهده متن کامل]
توتِم باوَری شامل دو قانون و تابو مهم است :حیوان توتم را نباید کشت و با افرادی از جنس مخالف و از توتم مشترک نباید روابط جنسی برقرار کرد.
در آغاز انسان ها در گروه ها یا گله های کوچک می زیسته اند که هر یک از این گله ها از تعدادی ماده و یک نر قدرتمند یا رئیس تشکیل می یافت که مانع آمیزش جنسی دیگر نرها با ماده ها می شد و آن ها را از گله می راند.
یک روز برادران رانده شده گرد هم آمدند و پدر خویش را کشتند و خوردند و با این کار گله پدری را از میان برداشتند. آنان در اتحاد با هم موفق به انجام کاری شدند که برای هر یک به تنهایی ناممکن بود. ( ممکن است نوعی پیشرفت فرهنگی یا دستیابی به جنگ افزاری تازه، این احساس برتری و قدرت را در آن ها به وجود آورده باشد )
بی شک آن پدر اولیه خشن، برای یکایک این جمع برادران سرمشقی بوده است که هم از آن می ترسیده و هم بر آن رشک می بردند و آنان با خوردن او توانسته اند خود را با او همسان سازند و هر یک بخشی از قدرت وی را به دست آورد.
توتم خواری که شاید نخستین ضیافت بشر باشد تکرار و بزرگداشت همین رفتار فراموش ناشدنی و جنایت بار است که سرآغاز بسیاری چیزها – مانند سازمان های اجتماعی، قیود اخلاقی و دین – بوده است.
این برادران نسبت به پدر خود احساسی دوپهلو داشتند: هم به او عشق می ورزیدند و هم از وی هراس داشتند. پس از کشتن و خوردن پدر و درآمیختن با زنان وی، برادران دچار پشیمانی گشتند، از این رو با ممنوع ساختن کشتن حیوان توتم که جانشین پدرشان کرده بودند، از کردهٔ خویش ابراز پشیمانی کردند. ریشهٔ توتم باوری و دو تابوی محوری آن به همین جا بازمی گردد. طبق نظر فروید این دو تابو مبدأ اخلاق بشری هستند و با تمایلات سرکوب شدهٔ ویژهٔ عقده ادیپ انطباق دارند.
از سوی دیگر، پدرکشی و تابوی نکشتن حیوان توتم پایه نگرش ها، اوامر و اعمال دینی گوناگون شد، گناه نخستین، عصیان علیه پدر آسمانی و احساس گناه، پشیمانی و شرمساری از نتایج همین فرایند است. هم از این روست که انسان می خواهد با تسلیم شدن به خواست پدر آسمانی او را خشنود سازد و با خدای خود عهد بسته است که در ازای بهره مند شدن از حمایت و آمرزش خداوندی، دیگر دست به آن اقدام شیطانی نیالاید. همچنین پدرکشی روشن می سازد که چرا عواطف و احساسات دینی دو قطب دارد: احساس گناه و حس کامیابی و پیروزی.



... [مشاهده متن کامل]
توتِم باوَری شامل دو قانون و تابو مهم است :حیوان توتم را نباید کشت و با افرادی از جنس مخالف و از توتم مشترک نباید روابط جنسی برقرار کرد.
در آغاز انسان ها در گروه ها یا گله های کوچک می زیسته اند که هر یک از این گله ها از تعدادی ماده و یک نر قدرتمند یا رئیس تشکیل می یافت که مانع آمیزش جنسی دیگر نرها با ماده ها می شد و آن ها را از گله می راند.
یک روز برادران رانده شده گرد هم آمدند و پدر خویش را کشتند و خوردند و با این کار گله پدری را از میان برداشتند. آنان در اتحاد با هم موفق به انجام کاری شدند که برای هر یک به تنهایی ناممکن بود. ( ممکن است نوعی پیشرفت فرهنگی یا دستیابی به جنگ افزاری تازه، این احساس برتری و قدرت را در آن ها به وجود آورده باشد )
بی شک آن پدر اولیه خشن، برای یکایک این جمع برادران سرمشقی بوده است که هم از آن می ترسیده و هم بر آن رشک می بردند و آنان با خوردن او توانسته اند خود را با او همسان سازند و هر یک بخشی از قدرت وی را به دست آورد.
توتم خواری که شاید نخستین ضیافت بشر باشد تکرار و بزرگداشت همین رفتار فراموش ناشدنی و جنایت بار است که سرآغاز بسیاری چیزها – مانند سازمان های اجتماعی، قیود اخلاقی و دین – بوده است.
این برادران نسبت به پدر خود احساسی دوپهلو داشتند: هم به او عشق می ورزیدند و هم از وی هراس داشتند. پس از کشتن و خوردن پدر و درآمیختن با زنان وی، برادران دچار پشیمانی گشتند، از این رو با ممنوع ساختن کشتن حیوان توتم که جانشین پدرشان کرده بودند، از کردهٔ خویش ابراز پشیمانی کردند. ریشهٔ توتم باوری و دو تابوی محوری آن به همین جا بازمی گردد. طبق نظر فروید این دو تابو مبدأ اخلاق بشری هستند و با تمایلات سرکوب شدهٔ ویژهٔ عقده ادیپ انطباق دارند.
از سوی دیگر، پدرکشی و تابوی نکشتن حیوان توتم پایه نگرش ها، اوامر و اعمال دینی گوناگون شد، گناه نخستین، عصیان علیه پدر آسمانی و احساس گناه، پشیمانی و شرمساری از نتایج همین فرایند است. هم از این روست که انسان می خواهد با تسلیم شدن به خواست پدر آسمانی او را خشنود سازد و با خدای خود عهد بسته است که در ازای بهره مند شدن از حمایت و آمرزش خداوندی، دیگر دست به آن اقدام شیطانی نیالاید. همچنین پدرکشی روشن می سازد که چرا عواطف و احساسات دینی دو قطب دارد: احساس گناه و حس کامیابی و پیروزی.



روح محافظ یک شخص
روح محافظ
سمبل پرستش
ریشه ، اصل ، منشا ( با توجه به باور قبایل سرخ پوست )
توتِم. الف. یک حیوان یا جسم طبیعی که یک گروه از ساکنان اولیهٌ آمریکای شمالی ( سرخپوست ها ) آن را به خود متقارب تصور نموده، اسم خود را از آن می گیرد؛ یک شَمایلی از این جسم که به عنوان یک نشانه و یا علامت بکار می رود؛ یک گروه از ساکنان اولیهٌ آمریکای شمالی که منسوب به یک توتم می باشد.
... [مشاهده متن کامل]
ب. مختصر شدهٌ واژهٌ توتم پُل ( Totem - pole ) که به یک ستون و یا پایه ای چوبی گفته می شود که بر روی آن نقوش توتمهای مختلف حکّ گردیده شده اند.
پ. ( انسان شناسی ) مردمی که به گروه های مختلفی تقسیم شده اند که هر کدام از آن گروه ها موسوم به نامِ حیوانی می باشد؛ حیوانی که نام آن به یکی از این گروه ها داده شده است.
واژهٌ توتم ( Totem ) سرچشمه اش زبان اُجیب وه ( Ojibwe ) ، و یا یک گویشی متجانب با این زبان، می باشد. این زبان که از گروه زبان های آلگونکوئی ( Algonquian ) است، در حال حاضر در سطح وسیعی مورد استفادهٌ ساکنان اولیهٌ آمریکای شمالی قرار دارد. برای اطلاعات بیشتر، رجوع شود به مقالات زیر در دانشنامهٌ وکی پدیای انگلیسی:
ا. Ojibwe.
ب. Algonquian languages.
... [مشاهده متن کامل]
ب. مختصر شدهٌ واژهٌ توتم پُل ( Totem - pole ) که به یک ستون و یا پایه ای چوبی گفته می شود که بر روی آن نقوش توتمهای مختلف حکّ گردیده شده اند.
پ. ( انسان شناسی ) مردمی که به گروه های مختلفی تقسیم شده اند که هر کدام از آن گروه ها موسوم به نامِ حیوانی می باشد؛ حیوانی که نام آن به یکی از این گروه ها داده شده است.
واژهٌ توتم ( Totem ) سرچشمه اش زبان اُجیب وه ( Ojibwe ) ، و یا یک گویشی متجانب با این زبان، می باشد. این زبان که از گروه زبان های آلگونکوئی ( Algonquian ) است، در حال حاضر در سطح وسیعی مورد استفادهٌ ساکنان اولیهٌ آمریکای شمالی قرار دارد. برای اطلاعات بیشتر، رجوع شود به مقالات زیر در دانشنامهٌ وکی پدیای انگلیسی:
ا. Ojibwe.
ب. Algonquian languages.