[ویکی نور] تنقیح الأبحاث للملل الثلاث، نوشته سعد بن منصور، معروف به ابن کمونه، کتابی است با موضوع کلامی که در یک جلد به نگارش درآمده است. محتوای این کتاب تجزیه و تحلیل مباحث اعتقادی سه دین الهی یهودیت، مسیحیت و اسلام است که به زبان عربی نوشته شده است. نویسنده از منظر و دیدگاه فلسفی، مباحث اعتقادی این سه دین الهی را دربارهی توحید، نبوت و بهویژه اثبات ادعای آنان در خصوص نبوت پیامبر مورد نظرشان را بیان نموده و در ادامه به رد نظریهی ختم نبوت از دیدگاه یهودیت و مسیحیت پرداخته است.
کتاب، توسط محمد کریمی زنجانی اصل، تحقیق، مقدمهنویسی و تعلیقهنگاری شده است.
کتاب، با یک پیشگفتار و یک مدخل آغاز شده و متن اصلی در ضمن یک مقدمه و چهار باب کلی (هرکدام متشکل از بخشهای گوناگون) عرضه گردیده است.
برخی از مصادری که مصنف از آنها اخذ مطلب کرده است از این قرار است که در باب اول کتاب از کتب غزالی، شهرستانی، فخرالدین رازی و ابن سینا استفاده شده است. در باب دوم از نصوص تورات و کتب ابن میمون و سموئیل مغربی بهره گرفته شده است. در باب سوم از اناجیل چهارگانه و کتب شهرستانی و... و در باب چهارم از کتب کلامی، تاریخی و فلسفی اسلامی استفاده شده است.
پیشگفتار کتاب که بهوسیله دکتر مهدی محقق، نگارش یافته است، حاوی مطالب ارزندهای به زبان فارسی است؛ از جمله اینکه در مورد اهمیت و جایگاه فلسفه و سیر فلسفه در مقطعی از تاریخ که در آن اقبال و انکارهایی نسبت به این علم صورت گرفته است، سخن به میان آمده و پس از آن درباره برگزاری همایش قرطبه و اصفهان، بیان میدارد که هدف از این کنگره که با همکاری برخی از مراکز علمی تحت عنوان قرطبه و اصفهان تشکیل گردید، آن است که اندیشه نادرستی را که غربیان و بهتبع آن دانشمندان کشورهای عربی اظهار داشتند، مبنی بر اینکه پس از ابن رشد اندیشههای فلسفی و تفکر عقلی در جهان اسلام رو به افول نهاد، از چهره تاریخ فلسفه اسلامی زدوده گردد و با معرفی برخی چهرههای درخشان این دوره که تاکنون در گوشههای فراموشی مانده، ممیزات حکمت متعالیه به دوستداران علوم معقول و اهل فلسفه و عرفان نمایانده شود.
در مدخل کتاب در مورد زندگینامه ابن کمونه و ویژگیهای عصری که در آن زندگی میکرده است و همچنین اساتید و آثار علمی وی سخن به میان آمده و سپس در مورد روششناسی تألیف کتاب حاضر و خصوصیات و اسلوب آن مطالب مفیدی عرضه شده است.
کتاب، توسط محمد کریمی زنجانی اصل، تحقیق، مقدمهنویسی و تعلیقهنگاری شده است.
کتاب، با یک پیشگفتار و یک مدخل آغاز شده و متن اصلی در ضمن یک مقدمه و چهار باب کلی (هرکدام متشکل از بخشهای گوناگون) عرضه گردیده است.
برخی از مصادری که مصنف از آنها اخذ مطلب کرده است از این قرار است که در باب اول کتاب از کتب غزالی، شهرستانی، فخرالدین رازی و ابن سینا استفاده شده است. در باب دوم از نصوص تورات و کتب ابن میمون و سموئیل مغربی بهره گرفته شده است. در باب سوم از اناجیل چهارگانه و کتب شهرستانی و... و در باب چهارم از کتب کلامی، تاریخی و فلسفی اسلامی استفاده شده است.
پیشگفتار کتاب که بهوسیله دکتر مهدی محقق، نگارش یافته است، حاوی مطالب ارزندهای به زبان فارسی است؛ از جمله اینکه در مورد اهمیت و جایگاه فلسفه و سیر فلسفه در مقطعی از تاریخ که در آن اقبال و انکارهایی نسبت به این علم صورت گرفته است، سخن به میان آمده و پس از آن درباره برگزاری همایش قرطبه و اصفهان، بیان میدارد که هدف از این کنگره که با همکاری برخی از مراکز علمی تحت عنوان قرطبه و اصفهان تشکیل گردید، آن است که اندیشه نادرستی را که غربیان و بهتبع آن دانشمندان کشورهای عربی اظهار داشتند، مبنی بر اینکه پس از ابن رشد اندیشههای فلسفی و تفکر عقلی در جهان اسلام رو به افول نهاد، از چهره تاریخ فلسفه اسلامی زدوده گردد و با معرفی برخی چهرههای درخشان این دوره که تاکنون در گوشههای فراموشی مانده، ممیزات حکمت متعالیه به دوستداران علوم معقول و اهل فلسفه و عرفان نمایانده شود.
در مدخل کتاب در مورد زندگینامه ابن کمونه و ویژگیهای عصری که در آن زندگی میکرده است و همچنین اساتید و آثار علمی وی سخن به میان آمده و سپس در مورد روششناسی تألیف کتاب حاضر و خصوصیات و اسلوب آن مطالب مفیدی عرضه شده است.
wikinoor: تنقیح_الأبحاث_للملل_الثلاث