[ویکی فقه] تنزیه هود (قرآن). یکی از پیامبران الهی حضرت هود علیه السلام بودتد که از هرگونه بی خردی مبرا بودند.
هود علیه السلام، از هرگونه سفاهت و بی خردی مبرا بودند که در قرآن هم به این موضوع اشاره شده است در آنجا که می فرماید:والی عاد اخاهم هودا... • قال الملا الذین کفروا من قومه انا لنرک فی سفاهة وانا لنظنک من الکـذبین• قال یـقوم لیس بی سفاهة...و به سوی قوم عاد، برادرشان «هود» را (فرستادیم)؛ گفت: «ای قوم من! (تنها) خدا را پرستش کنید، که جز او معبودی برای شما نیست! آیا پرهیزگاری پیشه نمی کنید؟!» •اشراف کافر قوم او گفتند: «ما تو را در سفاهت (و نادانی و سبک مغزی) می بینیم، و ما مسلّماً تو را از دروغگویان می دانیم!» •گرفت: «ای قوم من! هیچ گونه سفاهتی در من نیست؛ ولی فرستاده ای از طرف پروردگار جهانیانم. .اگر (قرآن ) جناب هود را برادر قوم عاد دانسته از این باب بوده که آن جناب برادر نسبی آنان بوده ، چون از افراد همان قبیله بوده که همه افرادش به پدر قبیله منتهی می شدند، نه برادر تنی آنان ، و جمله مورد بحث عطف است بر آیه قبلش که می فرمود: ((نوحا الی قومه )) که تقدیرش چنین می شود: ((و لقد ارسلنا الی عاد اخاهم هودا)) - و همانا ما هود، برادر قوم عاد را برایشان فرستادیم . و شاید حذف شدن فعل ((ارسلنا)) باعث شده باشد که در جمله معطوف ، ظرف ((الی عاد)) جلوتر از مفعول (یعنی اخاهم ) ذکر شود بر خلاف جمله معطوف علیه یعنی جمله : ((نوحا الی قومه ))، و گرنه می بایست فرموده بود مثلا: ((و هودا الی عاد)) و این بدان جهت است که دلالت ظرف یعنی جمله ((الی عاد)) روشن تر و واضح تر از عطف دلالت می کند بر اینکه فعل : ((ارسلنا)) در تقدیر هست .
← توهین به هود
۱. ↑ اعراف/سوره۷، آیه۶۵ - ۶۷.
فرهنگ قرآن،مرکز فرهنگ و معارف قرآن،برگرفته از مقاله «تنزیه هود»
...
هود علیه السلام، از هرگونه سفاهت و بی خردی مبرا بودند که در قرآن هم به این موضوع اشاره شده است در آنجا که می فرماید:والی عاد اخاهم هودا... • قال الملا الذین کفروا من قومه انا لنرک فی سفاهة وانا لنظنک من الکـذبین• قال یـقوم لیس بی سفاهة...و به سوی قوم عاد، برادرشان «هود» را (فرستادیم)؛ گفت: «ای قوم من! (تنها) خدا را پرستش کنید، که جز او معبودی برای شما نیست! آیا پرهیزگاری پیشه نمی کنید؟!» •اشراف کافر قوم او گفتند: «ما تو را در سفاهت (و نادانی و سبک مغزی) می بینیم، و ما مسلّماً تو را از دروغگویان می دانیم!» •گرفت: «ای قوم من! هیچ گونه سفاهتی در من نیست؛ ولی فرستاده ای از طرف پروردگار جهانیانم. .اگر (قرآن ) جناب هود را برادر قوم عاد دانسته از این باب بوده که آن جناب برادر نسبی آنان بوده ، چون از افراد همان قبیله بوده که همه افرادش به پدر قبیله منتهی می شدند، نه برادر تنی آنان ، و جمله مورد بحث عطف است بر آیه قبلش که می فرمود: ((نوحا الی قومه )) که تقدیرش چنین می شود: ((و لقد ارسلنا الی عاد اخاهم هودا)) - و همانا ما هود، برادر قوم عاد را برایشان فرستادیم . و شاید حذف شدن فعل ((ارسلنا)) باعث شده باشد که در جمله معطوف ، ظرف ((الی عاد)) جلوتر از مفعول (یعنی اخاهم ) ذکر شود بر خلاف جمله معطوف علیه یعنی جمله : ((نوحا الی قومه ))، و گرنه می بایست فرموده بود مثلا: ((و هودا الی عاد)) و این بدان جهت است که دلالت ظرف یعنی جمله ((الی عاد)) روشن تر و واضح تر از عطف دلالت می کند بر اینکه فعل : ((ارسلنا)) در تقدیر هست .
← توهین به هود
۱. ↑ اعراف/سوره۷، آیه۶۵ - ۶۷.
فرهنگ قرآن،مرکز فرهنگ و معارف قرآن،برگرفته از مقاله «تنزیه هود»
...
wikifeqh: تنزیه_هود_(قرآن)