تمیم در دوره اسلامی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] به دلیل فاصله زیاد قلمرو بنی تمیم از حجاز، در آغاز ظهور اسلام، افراد این قبیله ارتباط نزدیک و مستقیمی با اسلام و مسلمانان پیدا نکردند و فقط پس از حاکمیت اسلام بر مکه و مدینه، بزرگان تمیم به فکر هم پیمانی با پیامبر افتادند.
وجود شمار معدودی از تمیمی ها یا حُلَفای آنان، مانند خَبّاب بن اَرَت ، واقدبن عبداللّه که در بدر شرکت داشت، اسماء دختر سلامه دارمی، زینب دختر حارث بن خالد و دو خواهرش عایشه و فاطمه، و امّ حبیب دختر سعیدبن یربوع را در ردیف مسلمانانِ اولیه باید حاصل اقدامات فردی و بی ارتباط با گرایش جمعیِ بنی تمیم دانست، چنانکه در میان مشرکان هم افرادی وابسته به بنی تمیم پیدا می شدند. با اینهمه، ظاهراً قبل از عام الوفود ، اسلام بر بنی تمیم عرضه شده بود، زیرا بخاری به اعزام فردی از جانب پیامبر به میان قوم احنف بن قیس اشاره کرده است.وی در باره نتیجه این دعوت به همین اکتفا کرده که احنف گفت: این داعی به خیر می خواند و چون این سخن به گوش پیامبر رسید احنف را دعا کرد.
اسلام رسمی بنی تمیم
در سال هشتم، افرادی از بنی تمیم به انبوه سپاهیان اسلام که عازم فتح مکه بودند پیوستند. اما اسلام آوردن جمعی و رسمی بنی تمیم در سال نهم یا سنة الوفود و در پی مقاومت ناموفق آنان در برابر عاملین وصول زکات ، که به اسارت جمعی از آنان توسط مسلمانان انجامید، صورت پذیرفت.وفد تمیم جزو اولین وفدهایی بود که در این سال به پیامبر اعلام وفاداری کرد و اسلام آورد.
خلق و خو
این گروه به سبب خوی خشن بیابانی و ناآشنایی با آداب زندگی اجتماعی، از پشت خانه پیامبر ایشان را با صدای بلند صدا کردند. آیه چهارم سوره حجرات: «اِنَّ الَّذِینَ یُنَادُونَکَ مِن وَرَا´ءِالحُجُر «اتِ اَکَثَرُهُمْ لا» یَعقِلُونَ» در باره ایشان نازل شد.
بزرگان
...

پیشنهاد کاربران

بپرس