[ویکی الکتاب] معنی لَا تَلْمِزُواْ: عیب جویی نکنید (ازمصدر لمز به معنی آگاه ساختن شخصی از عیبش)
ریشه کلمه:
لمز (۴ بار)
«تَلْمِزُوا» از مادّه «لمز» (بر وزن طنز)، به معنای عیب جوئی و طعنه زدن است.
بعضی فرق میان «همز» و «لمز» را چنین گفته اند: «لمز»، شمردن عیوب افراد است در حضور آنها، و «همز»، ذکر عیوب در غیاب آنها است، و نیز گفته اند که «لمز» عیب جوئی با چشم و اشاره است، در حالی که «همز» عیب جوئی با زبان است.
عیب. در قاموس گفته:«اَلَّلمْزُ: اَلْعَیْبُ وَ الْاِشارَةُ بِالْعَیْنِ» در نهایه نیز عیب معنی کرده، در اقرب الموارد آمده: «لَمَزَهُ لَمْزاً: عابَهُ» همچنین است قول طبرسی در مجمع . بعضی از منافقان در باره صدقات بر تو خرده میگیرند اگر از آن داده شوند خوشنود گردند. . بر خودتان عیب نگیرید، درجای خود گفته شده مسلمانان از حیث دین به حکم یک پیکراند لذا عیب بر دیگران عیب بر خویشتن است. . وای بر هر طعنه زن عیب ساز، لمّاز ولمزه به معنی کثیراللمز است.
ریشه کلمه:
لمز (۴ بار)
«تَلْمِزُوا» از مادّه «لمز» (بر وزن طنز)، به معنای عیب جوئی و طعنه زدن است.
بعضی فرق میان «همز» و «لمز» را چنین گفته اند: «لمز»، شمردن عیوب افراد است در حضور آنها، و «همز»، ذکر عیوب در غیاب آنها است، و نیز گفته اند که «لمز» عیب جوئی با چشم و اشاره است، در حالی که «همز» عیب جوئی با زبان است.
عیب. در قاموس گفته:«اَلَّلمْزُ: اَلْعَیْبُ وَ الْاِشارَةُ بِالْعَیْنِ» در نهایه نیز عیب معنی کرده، در اقرب الموارد آمده: «لَمَزَهُ لَمْزاً: عابَهُ» همچنین است قول طبرسی در مجمع . بعضی از منافقان در باره صدقات بر تو خرده میگیرند اگر از آن داده شوند خوشنود گردند. . بر خودتان عیب نگیرید، درجای خود گفته شده مسلمانان از حیث دین به حکم یک پیکراند لذا عیب بر دیگران عیب بر خویشتن است. . وای بر هر طعنه زن عیب ساز، لمّاز ولمزه به معنی کثیراللمز است.
wikialkb: تَلْمِزُوا