[ویکی نور] تلخیص مابعدالطبیعة، اثر ابن رشد، تلخیص کتاب «مابعدالطبیعة» ارسطوست. علت تلخیص و تفسیر کتابهای ارسطو توسط ابن رشد، آن است که به نوشته مراکشی، نزدیکترین منبع به زمان ابن رشد، ابن طفیل (متوفی ۵۸۱ق) در دیداری با ابن رشد درباره شکوه ابویعقوب یوسف (حک: ۵۵۸-۵۸۰)، خلیفه موحدون، از دشواری و پیچیدگی عبارات ارسطو یا مترجمان آثار وی، سخن گفته و ابن رشد را به توضیح و تلخیص سخنان ارسطو ترغیب نموده بود. بدین ترتیب ابن رشد شروع به تلخیص و تفسیر کتابهای ارسطو کرد.
مراکشی از ابن رشد دو نوع تفسیر دیده است: «کتاب الجوامع» که تلخیصی از کتابهای ارسطو بوده و کتاب مبسوطی در چهار جلد، در تفسیر مقاصد و اغراض ارسطو. اما به نوشته رنان و برخی محققان بعد از وی، مانند ماجد فخری، ابن رشد بر بعضی از آثار ارسطو از جمله «مابعدالطبیعة» سه شرح مبسوط (بزرگ)، متوسط و مختصر (کوچک) نوشته است. بااینحال، اکنون فقط دو شرح مبسوط و مختصر وی بر «مابعدالطبیعة» به عربی در دست است. ابن ابیاصیبعه و ذهبی هم راجع به «مابعدالطبیعة» از دو اثر ابن رشد، یعنی «تلخیص مابعدالطبیعة» و «جوامع کتب أرسطوطالیس فی الطبیعیات و الإلهیات»، نام بردهاند. احتمالا منظور از عنوان اخیر مجموعه رسائل ابن رشد است که «تلخیص مابعدالطبیعة» را هم در بر دارد. در نسخه خطی محفوظ در کتابخانه اسکوریال نیز علاوه بر «تلخیص مابعدالطبیعة»، اثری به نام «شرح مابعدالطبیعة» ذکر شده که مسلما منظور همان تفسیر مبسوط «مابعدالطبیعة» است. بنابراین،اگر ابن رشد شرح متوسطی هم بر «مابعدالطبیعة» نوشته، شاید فقط ترجمه عبری یا لاتینی آن باقی مانده باشد. چنانکه مونک از تفسیری متوسط، به عبری، بر سه مقاله «مابعدالطبیعة» خبر داده است.
بههرحال، کتاب حاضر، تفسیر مختصر ابن رشد بر «مابعدالطبیعة» ارسطو بشمار میآید که آن را در قرطبه نوشته و رنان این اثر را شرح متوسط بر «مابعدالطبیعة» تلقی کرده، اما این اثر فاقد ویژگیهایی است که خود وی برای شرحهای متوسط ابن رشد برشمرده است، اما اهوانی آن را از شرحهای مختصر وی دانسته است.
در این کتاب هیچگونه فصلبندی وجود ندارد. شیوه ابن رشد در تألیف «تلخیص مابعدالطبیعة»، بدین روش میباشد که گاه سخنان خود را بهطور مستقل از متن ارسطو آورده است؛ گرچه ریشه و اصل همه مطالب از ارسطوست و ابن رشد گاه بر آن افزوده و گاه از آن کاسته است. ابن رشد در واقع در این اثر فهم و دریافت خود را از «مابعدالطبیعة» ارسطو بهطور موجز، با زبان و اسلوب خاص خود بیان کرده است. نظریات خاص وی در این اثر تقریباً همانهایی است که در تفسیر مبسوط آورده است؛ اگرچه به نظر اهوانی، فقط تلخیصات وی مبین افکار خاص است و بقیه شرحها بیشتر ارزش تاریخی دارند. ابن رشد در این تلخیص به تفسیرها و آرای شارحان پیشین ارسطو نیز توجه داشته و گاه از آنان نام برده و تفسیرها و برداشتهایشان را طرح و تحلیل کرده است. انتقادات وی از مشائیان مسلمانِ پیش از خود، بهویژه ابن سینا، در «تلخیص مابعدالطبیعة» نیز کاملاً هویداست.
این کتاب را نخستین بار مصطفی قبانی در قاهره (بدون تاریخ) چاپ کرد. سپس آن را کارلوس کوئیروس رودریگز، همراه با ترجمه اسپانیایی و مقدمهای مهم، در ۱۳۳۷/۱۹۱۹م، در مادرید به چاپ رساند. بعدها در ۱۳۰۳ش/۱۹۲۴م، واندنبرگ آن را به آلمانی ترجمه و با مقدمه و تعلیقاتی در همان سال در لیدن چاپ کرد. «تلخیص مابعدالطبیعة» در مجموعهای با عنوان رسائل ابن رشد در ۱۳۲۶ش/۱۹۴۷م، در حیدرآباد دکن نیز چاپ شد. عثمان امین با استفاده از همه چاپهای یادشده، آن را در ۱۳۳۷ش/۱۹۵۸م، در قاهره چاپ کرده است که مبنای مقاله حاضر میباشد. در این چاپ، مقدمه کوتاهی از محقق در ابتدای کتاب آمده و فهرست مطالب، در انتهای آن جای گرفته است. پاورقیها نیز توسط محقق نوشته شده و در آنها، علاوه بر اشاره به اختلاف نسخ، به توضیح برخی از کلمات متن، پرداخته شده است.
مراکشی از ابن رشد دو نوع تفسیر دیده است: «کتاب الجوامع» که تلخیصی از کتابهای ارسطو بوده و کتاب مبسوطی در چهار جلد، در تفسیر مقاصد و اغراض ارسطو. اما به نوشته رنان و برخی محققان بعد از وی، مانند ماجد فخری، ابن رشد بر بعضی از آثار ارسطو از جمله «مابعدالطبیعة» سه شرح مبسوط (بزرگ)، متوسط و مختصر (کوچک) نوشته است. بااینحال، اکنون فقط دو شرح مبسوط و مختصر وی بر «مابعدالطبیعة» به عربی در دست است. ابن ابیاصیبعه و ذهبی هم راجع به «مابعدالطبیعة» از دو اثر ابن رشد، یعنی «تلخیص مابعدالطبیعة» و «جوامع کتب أرسطوطالیس فی الطبیعیات و الإلهیات»، نام بردهاند. احتمالا منظور از عنوان اخیر مجموعه رسائل ابن رشد است که «تلخیص مابعدالطبیعة» را هم در بر دارد. در نسخه خطی محفوظ در کتابخانه اسکوریال نیز علاوه بر «تلخیص مابعدالطبیعة»، اثری به نام «شرح مابعدالطبیعة» ذکر شده که مسلما منظور همان تفسیر مبسوط «مابعدالطبیعة» است. بنابراین،اگر ابن رشد شرح متوسطی هم بر «مابعدالطبیعة» نوشته، شاید فقط ترجمه عبری یا لاتینی آن باقی مانده باشد. چنانکه مونک از تفسیری متوسط، به عبری، بر سه مقاله «مابعدالطبیعة» خبر داده است.
بههرحال، کتاب حاضر، تفسیر مختصر ابن رشد بر «مابعدالطبیعة» ارسطو بشمار میآید که آن را در قرطبه نوشته و رنان این اثر را شرح متوسط بر «مابعدالطبیعة» تلقی کرده، اما این اثر فاقد ویژگیهایی است که خود وی برای شرحهای متوسط ابن رشد برشمرده است، اما اهوانی آن را از شرحهای مختصر وی دانسته است.
در این کتاب هیچگونه فصلبندی وجود ندارد. شیوه ابن رشد در تألیف «تلخیص مابعدالطبیعة»، بدین روش میباشد که گاه سخنان خود را بهطور مستقل از متن ارسطو آورده است؛ گرچه ریشه و اصل همه مطالب از ارسطوست و ابن رشد گاه بر آن افزوده و گاه از آن کاسته است. ابن رشد در واقع در این اثر فهم و دریافت خود را از «مابعدالطبیعة» ارسطو بهطور موجز، با زبان و اسلوب خاص خود بیان کرده است. نظریات خاص وی در این اثر تقریباً همانهایی است که در تفسیر مبسوط آورده است؛ اگرچه به نظر اهوانی، فقط تلخیصات وی مبین افکار خاص است و بقیه شرحها بیشتر ارزش تاریخی دارند. ابن رشد در این تلخیص به تفسیرها و آرای شارحان پیشین ارسطو نیز توجه داشته و گاه از آنان نام برده و تفسیرها و برداشتهایشان را طرح و تحلیل کرده است. انتقادات وی از مشائیان مسلمانِ پیش از خود، بهویژه ابن سینا، در «تلخیص مابعدالطبیعة» نیز کاملاً هویداست.
این کتاب را نخستین بار مصطفی قبانی در قاهره (بدون تاریخ) چاپ کرد. سپس آن را کارلوس کوئیروس رودریگز، همراه با ترجمه اسپانیایی و مقدمهای مهم، در ۱۳۳۷/۱۹۱۹م، در مادرید به چاپ رساند. بعدها در ۱۳۰۳ش/۱۹۲۴م، واندنبرگ آن را به آلمانی ترجمه و با مقدمه و تعلیقاتی در همان سال در لیدن چاپ کرد. «تلخیص مابعدالطبیعة» در مجموعهای با عنوان رسائل ابن رشد در ۱۳۲۶ش/۱۹۴۷م، در حیدرآباد دکن نیز چاپ شد. عثمان امین با استفاده از همه چاپهای یادشده، آن را در ۱۳۳۷ش/۱۹۵۸م، در قاهره چاپ کرده است که مبنای مقاله حاضر میباشد. در این چاپ، مقدمه کوتاهی از محقق در ابتدای کتاب آمده و فهرست مطالب، در انتهای آن جای گرفته است. پاورقیها نیز توسط محقق نوشته شده و در آنها، علاوه بر اشاره به اختلاف نسخ، به توضیح برخی از کلمات متن، پرداخته شده است.
wikinoor: تلخیص_مابعدالطبیعة