تقویم عبری و آغاز شمارش یام هفته ها از ماه ( تیشری ) اویل پییز ( روش هشانا ) و شمارش ماهها معمولا از ماه «نیسان» آغاز میشود.
«روش هشانا» در کلام عبری به معنی آغاز سال است و این آغاز با مقدمه شبهی سلیحوت، شبهیی که یهودیان جهان با ذکر، مناجات و دعا، تزکیه روح میکنند و سحرگاه با تابش آفتاب، جهان خلقت و خالق هستی را ستیش میگویند تعریف میشود.
... [مشاهده متن کامل]
روشهشانا با یین خاص خود همراه با نواختن «شوفار» ( شیپور مانندی که با رعیت اصول شرعی از شاخ قوچ ساخته میشود ) یکی از قسمتهی جذاب و روحانی اعیاد یهودی هستند که انسانها را به بیداری دعوت میکنند.
با نواختن شوفار در دو روز روش هشانا و شنیدن موسیقی سحرانگیز آن فضی کنیساها در چنان سکوتی فرو میرود که هر شنوندهی را تحتتأثیر قرار میدهد. روحانیت نواهی «شوفار» با ضرب آهنگها و زیر و بمهی آن ترانههی مزامیر داود ( تهیلیم ) و ستیش خداوند را از زبان حضرت سلیمان تداعی میکند - امید به زندگی - صلح - فروتنی - با دیگران بودن و به خاطر آنها فداکاری نمودن - دوری از خودپرستی - کینه - خشونت - حسادت و پرهیز از همه آن چه انسان را از انسانیت دور میکند - پیام جاودانه «شوفار» در یام روشهشانا است.
روش هشانا به لحاظ مذهبی روز داوری الهی است که تقدیر همه مخلوقات در سال ینده مشخص میگردد و سرآغاز دو واقعه مهم در احوال شرعی یهودیان است. اول برگزاری مراسم «یوم کیپور» روز مهم درک حضور و عظمت خداوند و روز تقاضی بخشش گناهان با روزه داری و حضور در کنیساها است، «یوم کیپور» گذشته از
جنبه هی مذهبی آن یک اجتماع کامل یهودیان جهان در کنیساها میباشد. این اجتماع بزرگ علاوه بر اهمیت دینی آن فرصتی است تا یهودیان که عموماً در کشـورهی مختلف پراکندهانـد گردهم یند و یکدیگر را بشناسند و باور کنند و همین اجتماع در وحدت نظر آنها و اعتماد به نفس در شریط بحرانی و حساس کمک بسیار کرده است.
به یاد داشته باشیم که از جمعیت حدوداً چهارده میلیونی یهودیان جهان ( آمار سال 2000 میلادی ) تقریباً ده میلیون آنها در دو کشور یالات متحده آمریکا و اسرائیل زندگی میکنند و بقیه همین چهار میلیون در اکثر کشورهی جهان و عموماً با جمعیتهی بسیار کم ساکن بوده و هستند، این اجتماع سالانه ( یوم کیپور ) به لحاظ توجه به مبانی شخصی و اجتماعی هر یهودی اهمیت بسیار دارد.
بعد از «یوم کیپور» عید بزرگ یهودیان عید سیه بانها ( خگ سوکوت ) در فاصله پانزده روز بعد از روش هشانا برگزار میشود. درباره عید سیهبانها در همین شماره افق بینا از دوست عزیزمان رحمن دلرحیم مطلب جالبی چاپ شده است.
امید ما کلیمیان ایران در آغاز سال نو عبری ( روش هشانا 5766 ) امید به صلح - آرامش - فراخی روزی - توجه به معنویات و ارتقاء سطح زندگی همه مردم جهان است.
آرزوی ما در سال نو عبری آسیش و سلامتی و پیشرفت و موفقیت برای ملت عزیز ایران و سربلندی و عزت و افتخار برای کشور عزیزمان ایران است. گذر کردن از موانعی که پیش روی ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران است بعد از لطف خداوند جز با همبستگی ملی - برادری و تفاهم - خردورزی و هوشمندی و احترام به حقوق دیگران و دفاع تزلزل ناپذیر و معقولانه از حقوق و منافع ملت و کشور ایران ممکن نخواهد بود.
آن چه سهم جامعه کوچک ایرانیان یهودی در دفاع از صلح - آزادی و سربلندی ایران و ایرانیان است صداقت در گفتار و عمل صادقانه ماست که تاریخ گذشته و حال ایران گواه آن است.
«روش هشانا» در کلام عبری به معنی آغاز سال است و این آغاز با مقدمه شبهی سلیحوت، شبهیی که یهودیان جهان با ذکر، مناجات و دعا، تزکیه روح میکنند و سحرگاه با تابش آفتاب، جهان خلقت و خالق هستی را ستیش میگویند تعریف میشود.
... [مشاهده متن کامل]
روشهشانا با یین خاص خود همراه با نواختن «شوفار» ( شیپور مانندی که با رعیت اصول شرعی از شاخ قوچ ساخته میشود ) یکی از قسمتهی جذاب و روحانی اعیاد یهودی هستند که انسانها را به بیداری دعوت میکنند.
با نواختن شوفار در دو روز روش هشانا و شنیدن موسیقی سحرانگیز آن فضی کنیساها در چنان سکوتی فرو میرود که هر شنوندهی را تحتتأثیر قرار میدهد. روحانیت نواهی «شوفار» با ضرب آهنگها و زیر و بمهی آن ترانههی مزامیر داود ( تهیلیم ) و ستیش خداوند را از زبان حضرت سلیمان تداعی میکند - امید به زندگی - صلح - فروتنی - با دیگران بودن و به خاطر آنها فداکاری نمودن - دوری از خودپرستی - کینه - خشونت - حسادت و پرهیز از همه آن چه انسان را از انسانیت دور میکند - پیام جاودانه «شوفار» در یام روشهشانا است.
روش هشانا به لحاظ مذهبی روز داوری الهی است که تقدیر همه مخلوقات در سال ینده مشخص میگردد و سرآغاز دو واقعه مهم در احوال شرعی یهودیان است. اول برگزاری مراسم «یوم کیپور» روز مهم درک حضور و عظمت خداوند و روز تقاضی بخشش گناهان با روزه داری و حضور در کنیساها است، «یوم کیپور» گذشته از
جنبه هی مذهبی آن یک اجتماع کامل یهودیان جهان در کنیساها میباشد. این اجتماع بزرگ علاوه بر اهمیت دینی آن فرصتی است تا یهودیان که عموماً در کشـورهی مختلف پراکندهانـد گردهم یند و یکدیگر را بشناسند و باور کنند و همین اجتماع در وحدت نظر آنها و اعتماد به نفس در شریط بحرانی و حساس کمک بسیار کرده است.
به یاد داشته باشیم که از جمعیت حدوداً چهارده میلیونی یهودیان جهان ( آمار سال 2000 میلادی ) تقریباً ده میلیون آنها در دو کشور یالات متحده آمریکا و اسرائیل زندگی میکنند و بقیه همین چهار میلیون در اکثر کشورهی جهان و عموماً با جمعیتهی بسیار کم ساکن بوده و هستند، این اجتماع سالانه ( یوم کیپور ) به لحاظ توجه به مبانی شخصی و اجتماعی هر یهودی اهمیت بسیار دارد.
بعد از «یوم کیپور» عید بزرگ یهودیان عید سیه بانها ( خگ سوکوت ) در فاصله پانزده روز بعد از روش هشانا برگزار میشود. درباره عید سیهبانها در همین شماره افق بینا از دوست عزیزمان رحمن دلرحیم مطلب جالبی چاپ شده است.
امید ما کلیمیان ایران در آغاز سال نو عبری ( روش هشانا 5766 ) امید به صلح - آرامش - فراخی روزی - توجه به معنویات و ارتقاء سطح زندگی همه مردم جهان است.
آرزوی ما در سال نو عبری آسیش و سلامتی و پیشرفت و موفقیت برای ملت عزیز ایران و سربلندی و عزت و افتخار برای کشور عزیزمان ایران است. گذر کردن از موانعی که پیش روی ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران است بعد از لطف خداوند جز با همبستگی ملی - برادری و تفاهم - خردورزی و هوشمندی و احترام به حقوق دیگران و دفاع تزلزل ناپذیر و معقولانه از حقوق و منافع ملت و کشور ایران ممکن نخواهد بود.
آن چه سهم جامعه کوچک ایرانیان یهودی در دفاع از صلح - آزادی و سربلندی ایران و ایرانیان است صداقت در گفتار و عمل صادقانه ماست که تاریخ گذشته و حال ایران گواه آن است.