[ویکی نور] تقوی و اخلاق قرآنی. «تقوی و اخلاق قرآنی» اثر سید محسن موسوی تبریزی، نگارش درس اخلاق های ایشان با محوریت تقوا بر اساس آیات و روایات است.
کتاب شامل مقدمه ای از مؤلف و دو بخش است: در بخش اول با عنوان اخلاق و تقوی مباحث مختلف اخلاقی، بدون دسته بندی خاصی ارائه شده است. در بخش دوم نیز تحت عنوان معارفی از قرآن و صحیفه به دو موضوع امتحان الهی و نیایش در صحیفه سجادیه پرداخته شده است.
نویسنده در مقدمه متذکر شده که آنچه که مطرح می شود صرفاً آیات قرآن و کلمات نورانی رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) و شرح و تفسیر آنهاست. وی چنین تعلیل می آورد: چون در وجود ما آن شایستگی نیست که این گونه سفارش و توصیه ها را از خود بگوییم و از قلب ما برخواسته باشد و در قلب پاک شما پیاده شود، ما فقط واسطه ای خواهیم بود که آن کلمات را برای شما نقل کنیم (مقدمه، ص 11).
نویسنده در بخش اول کتاب به تعریف لغوی اخلاق پرداخته و هدف بعثت انبیاء الهی را بیان می کند. وی اشاره می کند که اخلاق یکی از اساسی ترین ارکان اسلام و از جمله اساسی ترین ارکان ایمان و از پایه های کمال انسان به حساب می آید و انسان ساخته اخلاق خویش است تا آن جا که خداوند متعال در قرآن، پیامبر خاتم را از این طریق، یعنی از بعد اخلاقی، مورد عنایت قرار داده و تمجید کرده است (متن کتاب، ص15-16).
وی در ادامه بحث، تقوی را محور اعمال بیان نموده و خاطر نشان می کند اساس مقبولیت و ارزش عمل، تقوا و کیفیت آن است و کمیت عمل مبنای ارزش و ارتقاء آن نخواهد بود. وی در رابطه با تقوا از قول امام صادق(ع) می فرماید: «اگر خداوند کسی را از ذلت معصیت به عزت تقوا برساند، خداوند متعال آن شخص را بدون مال غنی می کند، بدون اطرافیان عزیزش می کند و خدا مأنوسش می شود» (همان، ص41).
کتاب شامل مقدمه ای از مؤلف و دو بخش است: در بخش اول با عنوان اخلاق و تقوی مباحث مختلف اخلاقی، بدون دسته بندی خاصی ارائه شده است. در بخش دوم نیز تحت عنوان معارفی از قرآن و صحیفه به دو موضوع امتحان الهی و نیایش در صحیفه سجادیه پرداخته شده است.
نویسنده در مقدمه متذکر شده که آنچه که مطرح می شود صرفاً آیات قرآن و کلمات نورانی رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) و شرح و تفسیر آنهاست. وی چنین تعلیل می آورد: چون در وجود ما آن شایستگی نیست که این گونه سفارش و توصیه ها را از خود بگوییم و از قلب ما برخواسته باشد و در قلب پاک شما پیاده شود، ما فقط واسطه ای خواهیم بود که آن کلمات را برای شما نقل کنیم (مقدمه، ص 11).
نویسنده در بخش اول کتاب به تعریف لغوی اخلاق پرداخته و هدف بعثت انبیاء الهی را بیان می کند. وی اشاره می کند که اخلاق یکی از اساسی ترین ارکان اسلام و از جمله اساسی ترین ارکان ایمان و از پایه های کمال انسان به حساب می آید و انسان ساخته اخلاق خویش است تا آن جا که خداوند متعال در قرآن، پیامبر خاتم را از این طریق، یعنی از بعد اخلاقی، مورد عنایت قرار داده و تمجید کرده است (متن کتاب، ص15-16).
وی در ادامه بحث، تقوی را محور اعمال بیان نموده و خاطر نشان می کند اساس مقبولیت و ارزش عمل، تقوا و کیفیت آن است و کمیت عمل مبنای ارزش و ارتقاء آن نخواهد بود. وی در رابطه با تقوا از قول امام صادق(ع) می فرماید: «اگر خداوند کسی را از ذلت معصیت به عزت تقوا برساند، خداوند متعال آن شخص را بدون مال غنی می کند، بدون اطرافیان عزیزش می کند و خدا مأنوسش می شود» (همان، ص41).
wikinoor: تقوی_و_اخلاق_قرآنی