[ویکی فقه] تقوا و تعالیم خدا (قرآن). از جلوه های تقواپیشگی بهره مندی از تعلیمات ویژه الهی می باشد.
تقوا، زمینه ساز بهره مندی از تعلیمات ویژه الهی می شود:... واتقوا الله ویعلمکم الله...از خدا بپرهیزید! و خداوند به شما تعلیم می دهد... .
دیدگاه مفسرین
در تفسیر «یعلمکم الله» اقوالی وجود دارد: برخی گفته اند: مقصود از آن تعلیم شرایع دین و مسائل حلال و حرام است و برخی بر این قولند که تقوا سبب تعلیم الهی است. جمله های: و اتقوا الله، و یعلمکم الله، گرچه به صورت جمله های مستقل عطف بر یکدیگر آمده است ولی قرار گرفتن آنها در کنار یکدیگر نشانه ای از پیوند میان آن دو است، و مفهوم آن این است که تقوا و پرهیزکاری و خدا پرستی اثر عمیقی در آگاهی و روشن بینی و فزونی علم و دانش دارد، آری هنگامی که قلب انسان به وسیله تقوا صیقل یابد، همچون آیینه حقایق را روشن می سازد، این معنی کاملا جنبه منطقی دارد زیرا صفات زشت و اعمال ناپاک حجاب هایی بر فکر انسان می اندازد و به او اجازه نمی دهد چهره حقیقت را آن چنان که هست ببیند، هنگامی که به وسیله تقوا حجاب ها کنار رفت، چهره حق آشکار می شود. حقیقت سرایی است آراسته هوی و هوس گرد برخاسته، نبینی که جایی که برخاست گرد نبیند نظر گر چه بینا است مرد.ولی پاره ای از صوفیان جاهل از این معنی سوء استفاده کرده و آن را دلیل بر ترک تحصیل علوم رسمی گرفته اند. در حالی که چنین سخنی مخالف بسیاری از آیات قرآن و روایات مسلم اسلامی است. حق این است که قسمتی از علوم را از طریق تعلیم و تعلم رسمی باید فرا گرفت و بخش دیگری از علوم الهی را از طریق صفای دل و شستشوی آن با آب معرفت و تقوا فراهم ساخت، و این همان نوری است که خداوند در دل هر کس که بخواهد و لایق ببیند می اندازد، العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء.
تقوا، زمینه ساز بهره مندی از تعلیمات ویژه الهی می شود:... واتقوا الله ویعلمکم الله...از خدا بپرهیزید! و خداوند به شما تعلیم می دهد... .
دیدگاه مفسرین
در تفسیر «یعلمکم الله» اقوالی وجود دارد: برخی گفته اند: مقصود از آن تعلیم شرایع دین و مسائل حلال و حرام است و برخی بر این قولند که تقوا سبب تعلیم الهی است. جمله های: و اتقوا الله، و یعلمکم الله، گرچه به صورت جمله های مستقل عطف بر یکدیگر آمده است ولی قرار گرفتن آنها در کنار یکدیگر نشانه ای از پیوند میان آن دو است، و مفهوم آن این است که تقوا و پرهیزکاری و خدا پرستی اثر عمیقی در آگاهی و روشن بینی و فزونی علم و دانش دارد، آری هنگامی که قلب انسان به وسیله تقوا صیقل یابد، همچون آیینه حقایق را روشن می سازد، این معنی کاملا جنبه منطقی دارد زیرا صفات زشت و اعمال ناپاک حجاب هایی بر فکر انسان می اندازد و به او اجازه نمی دهد چهره حقیقت را آن چنان که هست ببیند، هنگامی که به وسیله تقوا حجاب ها کنار رفت، چهره حق آشکار می شود. حقیقت سرایی است آراسته هوی و هوس گرد برخاسته، نبینی که جایی که برخاست گرد نبیند نظر گر چه بینا است مرد.ولی پاره ای از صوفیان جاهل از این معنی سوء استفاده کرده و آن را دلیل بر ترک تحصیل علوم رسمی گرفته اند. در حالی که چنین سخنی مخالف بسیاری از آیات قرآن و روایات مسلم اسلامی است. حق این است که قسمتی از علوم را از طریق تعلیم و تعلم رسمی باید فرا گرفت و بخش دیگری از علوم الهی را از طریق صفای دل و شستشوی آن با آب معرفت و تقوا فراهم ساخت، و این همان نوری است که خداوند در دل هر کس که بخواهد و لایق ببیند می اندازد، العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء.
wikifeqh: تقوا_و_تعالیم_خدا_(قرآن)