[ویکی فقه] یکی از اشکالاتی که وهابی ها نسبت به شیعیان می گیرند و آن را دلیل بر عدم تولد حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) می گیرند، قضیه تقسیم میراث امام عسکری (علیه السّلام) بین برادرش جعفر کذاب و مادر امام عسکری (علیه السّلام) است و می گویند که اگر امام عسکری فرزندی داشت، چرا به او ارث نرسید و ارث بین مادر و برادر امام عسکری (علیه السّلام) تقسیم شد؟ در این مقاله، این شبهه مورد نقد و بررسی قرار شده است.
یکی از اشکالاتی که وهابی ها مدام تکرار می کنند و آن را دلیل بر عدم تولد امام مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) می گیرند، قضیه تقسیم میراث امام عسکری (علیه السّلام) بین برادرش جعفر کذاب و مادر امام عسکری (علیه السّلام) است و می گویند که اگر امام عسکری فرزندی داشت، چرا به او ارث نرسید و ارث بین مادر و برادر امام عسکری (علیه السّلام) تقسیم شد؟همچنین ادعا می کنند که علمای شیعه؛ همچون سعد بن عبدالله (متوفای۳۰۰هـ) و حسن بن موسی نوبختی (متوفای۳۱۰هـ) نقل کرده اند که امام عسکری (علیه السّلام) درحالی از دنیا رفت که کسی فرزند او را ندیده بود و نمی شناخت.ناصرالدین قفاری در کتاب اصول مذهب الشیعه در این باره می نویسد:اذ بعد وفاة الحسن ـ امامهم الحادی عشر ـ سنة (۲۶۰هـ) لم یُر له خلف، ولم یُعرف له ولد ظاهر، فاقتسم ما ظهر من میراثه اخوه جعفر وامّه، کما تعترف بذلک کتب الشیعة نفسها، وبسبب ذلک اضطرب امر الشّیعة وتفرّق جمعهم؛ لانّهم اصبحوا بلا امام، ولا دین عندهم بدون امام، لانّه هو الحجّة علی اهل الارض....پس از وفات (امام) حسن، امام یازدهم شیعیان، در سال ۲۶۰هـ، جانشینی برای او دیده نشد و مردم فرزند آشکاری برای او نمی شناختند؛ پس آن چه از میراثش مانده بود، بین برادرش جعفر و مادرش تقسیم شد؛ چنانچه کتاب های خود شیعیان بر این مطلب اعتراف کرده اند؛ به همین خاطر شیعیان دچار سردرگمی شدند و اجتماعشان بهم ریخت؛ چرا که آن ها امام نداشتند و از دیدگاه آن ها دین بدون امام معنا ندارد؛ چرا که امام حجت خداوند بر اهل زمین است.
ناصرالدین القفاری (معاصر)، اصول مذهب الشیعة، ج۲، ص۸۲۸.
این شبهه از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار گرفته شده است.
← محورهای شبهه
۱. ↑ ناصرالدین القفاری (معاصر)، اصول مذهب الشیعة، ج۲، ص۸۲۸.
...
یکی از اشکالاتی که وهابی ها مدام تکرار می کنند و آن را دلیل بر عدم تولد امام مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) می گیرند، قضیه تقسیم میراث امام عسکری (علیه السّلام) بین برادرش جعفر کذاب و مادر امام عسکری (علیه السّلام) است و می گویند که اگر امام عسکری فرزندی داشت، چرا به او ارث نرسید و ارث بین مادر و برادر امام عسکری (علیه السّلام) تقسیم شد؟همچنین ادعا می کنند که علمای شیعه؛ همچون سعد بن عبدالله (متوفای۳۰۰هـ) و حسن بن موسی نوبختی (متوفای۳۱۰هـ) نقل کرده اند که امام عسکری (علیه السّلام) درحالی از دنیا رفت که کسی فرزند او را ندیده بود و نمی شناخت.ناصرالدین قفاری در کتاب اصول مذهب الشیعه در این باره می نویسد:اذ بعد وفاة الحسن ـ امامهم الحادی عشر ـ سنة (۲۶۰هـ) لم یُر له خلف، ولم یُعرف له ولد ظاهر، فاقتسم ما ظهر من میراثه اخوه جعفر وامّه، کما تعترف بذلک کتب الشیعة نفسها، وبسبب ذلک اضطرب امر الشّیعة وتفرّق جمعهم؛ لانّهم اصبحوا بلا امام، ولا دین عندهم بدون امام، لانّه هو الحجّة علی اهل الارض....پس از وفات (امام) حسن، امام یازدهم شیعیان، در سال ۲۶۰هـ، جانشینی برای او دیده نشد و مردم فرزند آشکاری برای او نمی شناختند؛ پس آن چه از میراثش مانده بود، بین برادرش جعفر و مادرش تقسیم شد؛ چنانچه کتاب های خود شیعیان بر این مطلب اعتراف کرده اند؛ به همین خاطر شیعیان دچار سردرگمی شدند و اجتماعشان بهم ریخت؛ چرا که آن ها امام نداشتند و از دیدگاه آن ها دین بدون امام معنا ندارد؛ چرا که امام حجت خداوند بر اهل زمین است.
ناصرالدین القفاری (معاصر)، اصول مذهب الشیعة، ج۲، ص۸۲۸.
این شبهه از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار گرفته شده است.
← محورهای شبهه
۱. ↑ ناصرالدین القفاری (معاصر)، اصول مذهب الشیعة، ج۲، ص۸۲۸.
...
wikifeqh: تقسیم_میراث_امام_حسن_عسکری