تَقسیم طلایی (golden section)
تَقسیم طلایی
(یا: نسبت طلایی) تقسیم پاره خط AB به وسیلۀ نقطه ای مانندC در بین آن دو، به نحوی که نسبت AC:BC برابر با نسبت BC:AB باشد. در این صورت، این نسبت برابر با (فرمول ۱)، یعنی تقریباً ۸:۱۳ یا ۱:۱.۶۱۸ است. این نسبت به نسبت طلایی معروف است.این فرمول، در تصویر مقاله آمده است.
مستطیل طلایی مستطیلی است که بین اضلاع آن یعنی طول و عرضش نسبت طلایی برقرار باشد. چنین نسبتی بین اضلاع، که از لحاظ بصری چشم نواز می نمود، نخستین بار مورد توجه اقلیدس، ریاضی دان یونانی، قرار گرفت و در هنر و معماری به کار رفت. برخی از نظریه پردازان دوران رنسانس برای آن معنایی کمابیش اسرارآمیز قایل بودند. بعضی از نقاشان، و بیش از همه پیِرو دِلا فرانچسکا، که سوابقی در معماری داشت، نسبت طلایی را بسیار به کار می بردند. در تابلوی مادر و کودک، اثر ونسان ون گوگ، صورت مریم عذرا کاملاً با ابعاد مستطیل طلایی تطبیق می کند. در ریاضیات، نسبت بین اعداد فیبوناتچی متوالی به نسبت طلایی میل می کند.
تَقسیم طلایی
(یا: نسبت طلایی) تقسیم پاره خط AB به وسیلۀ نقطه ای مانندC در بین آن دو، به نحوی که نسبت AC:BC برابر با نسبت BC:AB باشد. در این صورت، این نسبت برابر با (فرمول ۱)، یعنی تقریباً ۸:۱۳ یا ۱:۱.۶۱۸ است. این نسبت به نسبت طلایی معروف است.این فرمول، در تصویر مقاله آمده است.
مستطیل طلایی مستطیلی است که بین اضلاع آن یعنی طول و عرضش نسبت طلایی برقرار باشد. چنین نسبتی بین اضلاع، که از لحاظ بصری چشم نواز می نمود، نخستین بار مورد توجه اقلیدس، ریاضی دان یونانی، قرار گرفت و در هنر و معماری به کار رفت. برخی از نظریه پردازان دوران رنسانس برای آن معنایی کمابیش اسرارآمیز قایل بودند. بعضی از نقاشان، و بیش از همه پیِرو دِلا فرانچسکا، که سوابقی در معماری داشت، نسبت طلایی را بسیار به کار می بردند. در تابلوی مادر و کودک، اثر ونسان ون گوگ، صورت مریم عذرا کاملاً با ابعاد مستطیل طلایی تطبیق می کند. در ریاضیات، نسبت بین اعداد فیبوناتچی متوالی به نسبت طلایی میل می کند.
wikijoo: تقسیم_طلایی