[ویکی فقه] تقدم زمان متیقن بر مشکوک به تقدّم زمانیِ متعلق یقین بر متعلق شک در استصحاب اطلاق می شود.
تقدم زمان متیقن بر مشکوک، از ارکان و مقومات استصحاب بوده و به این معنا است که زمان متیقن ( عدالت زید در روز جمعه) قبل از زمان مشکوک (فسق زید در روز شنبه) می باشد، ولی اگر به عکس باشد، بر گشت آن به استصحاب قهقرایی است که دلیلی بر اعتبار آن وجود ندارد.
نکته
بعضی ها از این تعبیر که: «ارکان استصحاب، یقین سابق و شک لاحق است» استفاده نموده اند که زمان یقین، باید بر زمان شک مقدم باشد و حال آن که چنین چیزی از ارکان استصحاب شمرده نمی شود.؛ بلکه از ارکان استصحاب آن است که زمان متیقن، بر زمان مشکوک مقدم باشد و فرقی ندارد که خود یقین بر شک مقدم یا از آن مؤخر گردد و یا هر دو مقارن باشند.
تقدم زمان متیقن بر مشکوک، از ارکان و مقومات استصحاب بوده و به این معنا است که زمان متیقن ( عدالت زید در روز جمعه) قبل از زمان مشکوک (فسق زید در روز شنبه) می باشد، ولی اگر به عکس باشد، بر گشت آن به استصحاب قهقرایی است که دلیلی بر اعتبار آن وجود ندارد.
نکته
بعضی ها از این تعبیر که: «ارکان استصحاب، یقین سابق و شک لاحق است» استفاده نموده اند که زمان یقین، باید بر زمان شک مقدم باشد و حال آن که چنین چیزی از ارکان استصحاب شمرده نمی شود.؛ بلکه از ارکان استصحاب آن است که زمان متیقن، بر زمان مشکوک مقدم باشد و فرقی ندارد که خود یقین بر شک مقدم یا از آن مؤخر گردد و یا هر دو مقارن باشند.
wikifeqh: سبق_زمان_متیقن_بر_مشکوک