تفسیر امام علی الهادی عسکری

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تفسیر امام علی الهادی عسکری (علیه السّلام) از املاء امام ابوالحسن الثالث علی الهادی (علیه السّلام) برای حسن بن خالد برقی می باشد.
تفسیر امام علی الهادی عسکری (علیه السّلام) از املاء امام ابوالحسن الثالث علی الهادی (علیه السّلام) (۲۱۲ - ۲۵۴ ق). تـفـسیر مذکور به زبان عربی در یکصد و بیست جلد از املاء امام الهادی (علیه السّلام) بر ابوعلی الحسن بن خالد برقی (زنده در ۲۵۴ ق) صاحب کتاب نوادر است که ابن شهر آشوب مازندرانی (م ۵۸۸ ق) در معالم العلماء می گوید (الحسن بن خالد البرقی اخو محمد بن خالد من کتبه : تفسیر العسکری من املاء الامام (علیه السّلام) مائة و عشرون مجلدة). شیخ آقابزرگ تهرانی در الذریعة پس از ضبط این تفسیر در مؤلفات امام (علیه السّلام) می نویسد: ابن شهر آشـوب هـنـگـام شرح حال حسن بن خالد تفسیر عسکری را بصورت مطلق بدون قید ذکر نموده است و ظاهر امر مراد از العسکری امام هادی (علیه السّلام) باشد که نیز ملقب به صاحب عسکری هستند.شیخ طوسی در الفهرست می نویسد که ابوعلی حسن دارای کتاب می باشد که آن را برادرزاده اش ابوجعفر روایت کرده است.شـیخ طوسی در رجال خود تصریح نموده است که ابوعبداللّه محمد عصر امام علی الهادی (علیه السّلام) را درک نـکـرده است و در زمان پدرش حضرت جواد (علیه السّلام) وفات یافته و نیز چنانچه از ترتیب گفتار نجاشی استفاده می گردد ابوعلی الحسن برادر وسط بود و از ابوعبداللّه محمد کوچک تر و از برادر سوم الفضل بزرگتر و بر مبنای علم تبارشناسی ابوعلی حسن عمر طولانی تر داشته و وفات او بعد از برادر بزرگتر بوده است.و در سـال های امامت علی الهادی (علیه السّلام) بین ۲۲۰ ق لغایت وفات امام (۲۵۴ ق) یکصد و بیست جلد تفسیر را از املاء امام (علیه السّلام) نگاشته است پس صحیح آن است که این تفسیر از کتب ابوعلی حسن بن خالد برقی است و می توان آن را تفسیر عسکری دانست چون از املاء امام (علیه السّلام) است.آنـچـه کـه مسلم است این تفسیر از املاء امام علی الهادی (علیه السّلام) است و فعلا موجود نیست و غیر از تفسیر از املاء امام عسکری (علیه السّلام) امام یازدهم می باشد که مکررا به طبع رسیده است.

پیشنهاد کاربران

بپرس