تفسیر الکاشف

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تفسیر الکاشف در ۷ جلد به زبان عربی شامل تمام قرآن و نسبتا به اختصار به شیوه تحلیلی و اقناعی و با عنایت به تقریب بین مذاهب اسلامی، به دوستداران قرآن، عرضه شده است.
انگیزه ایشان از تفسیر، بر طرف کردن نیاز مسلمانان به فهم کتاب الهی در جهت هدایت انسان و نجات از ضلالت و گمراهی. به همین جهت شیوه تربیتی و ارشادی را در تفسیر خودی لحاظ نموده است.
نسل جوان از نگاه مغنیه
ایشان در مقدمه خود، درباره نسل جدید و علت عدم اهتمام آنها به دین و علاج آن، پیشنهاد اهمیت دادن به آموزش قرآن، حفظ و تفسیر آن را به عنوان پایه اساسی درمان مطرح می کند. و در مرحله بعد توضیح و تبیین حقایق دینی، متناسب با فهم نسل جدید و پیوند دادن قرآن با زندگی انسانی را لازم می داند. ایشان در باب مفسر و تفسیر می نویسد: یکی از مقدمات مورد نیاز تفسیر، درک مفاهیم قرآنی با تمام وجود از طرف مفسر و ایمان عمیق به آنهاست. و خواستار پیشرفت و بیان جدید در تفسیر است. ایشان معتقد است دعوت قرآن، دعوت به حیات انسانها است به همین جهت قرآن به عنوان کتاب دین و هدایت است، کتاب اصلاح و تشریع و دعوت انسانها به امن و آسایش دنیوی و اخروی.
روش تفسیر
ایشان در مقدمه خود محورهای اساسی روش خود را اینچنین ترسیم می نماید:
← روش اقناعی
...

[ویکی فقه] تفسیر الکاشف (کتاب). تفسیر الکاشف اثر علامه شیخ محمدجواد مغنیه از بزرگترین علمای لبنان و دانش آموخته از حوزه علمیه نجف اشرف است. الکاشف در ۷ جلد به زبان عربی شامل تمام قرآن و نسبتا به اختصار به شیوه تحلیلی و اقناعی و با عنایت به تقریب بین مذاهب اسلامی، به دوستداران قرآن، عرضه شده است.مغنیه مفاهیم قرآن را با بیانی موجز و متناسب با مقتضیات زمان و با عباراتی زیبا و محکم و دلایلی متین و معقول بیان کرده است. روش تفسیر وی روش اقناعی است، اقناع مخاطب به اینکه دین با جمیع اصول و فروعش و سایر تعالیمش، خیر انسان و کرامت و سعادت او را هدف قرار داده است.
تفسیر الکاشف اثر نویسنده مشهور، علامه شیخ محمدجواد مغنیه (۱۴۰۰ - ۱۳۲۲)، از بزرگترین علمای لبنان و دانش آموخته از حوزه علمیه نجف اشرف است. وی در لبنان به عنوان قاضی شرع تعیین شد و سپس به سمت مستشار دادگاه عالی و بعد از آن به عنوان نایب رئیس آن دادگاه انتخاب گردید. پس از مدتی ریاست آن دادگاه به وی پیشنهاد شد ولی او نپذیرفت و از کار کناره گیری نمود و به تالیف و تدوین کتاب پرداخت و تالیفات فراوان ارزشمند و معتبری به رشته تحریر درآورد که از مهمترین آنها همین تفسیر گرانقدر است (در هفت جلد) که چندین بار به چاپ رسیده است.شیخ مغنیه از منادیان تقریب بین مذاهب اسلامی بود و رساله ها و مقالات مفید فراوانی در مجله رسالة الاسلام در این خصوص نوشته است.
معرفی اجمالی کتاب
تفسیر وی سبکی جدید دارد و با نیازهای جامعه اسلامی در عصر کنونی متناسب است و به خوبی از عهده انجام این رسالت بر آمده و مفاهیم قرآن را با بیانی موجز و متناسب با مقتضیات زمان و با عباراتی زیبا و محکم و دلایلی متین و معقول بیان کرده است؛ بدون اینکه از دستاوردهای مفسران گذشته و معاصر غفلت ورزد. خلاصه اینکه این اثر، تفسیری جامع و کامل و پاسخگو به پرسش های نسل جدید است. خداوند به مولف بزرگوارش پاداش نیکو عنایت فرماید.تفسیر دیگری به همین نام (الکاشف) به زبان فارسی و با همکاری استاد سیدمحمدباقر حجتی و استاد عبدالکریم شیرازی (که هر دو از اساتید دانشگاه تهران هستند) در دوازده جلد نوشته شده و از سال ۱۴۰۴ تاکنون چندین بار به چاپ رسیده است.این تفسیر، ترسیمی از چهره موزون سوره های قرآن و روابط آیات است و شیوه جدیدی را برای تبیین آیات برگزیده است. در آغاز هر سوره (و برخی آیات مهم)، پس از توضیحی عام درباره سوره و چگونگی نام آن، مطالب اساسی و پیام اصلی سوره یا آیه زیر عنوانی آمده است. سپس به توضیحات و دسته بندیهای موضوعی پرداخته شده و در مواردی جهت ترسیم بیشتر مطالب از عکس و نقشه استفاده شده است. مولفان همبستگی آیات هر سوره را در تفسیر مهم دانسته اند و برای بیان و توضیح مطالب، روش تفسیر قرآن به قرآن را (که در روایات اهل بیت (علیهم السّلام) بر آن تاکید شده است) به کار گرفته اند. این تفسیر، با نیاز دانشجویان دانشگاه ها نیز متناسب است و مولفان کوشیده اند اطلاعات قرآنی مورد نیاز نسل جدید را که دستیابی به آنها در تفاسیر گذشته مشکل است، در اختیار آنان بگذارند که در این راه هم موفق بوده اند. خداوند به آنان جزای خیر دهد.
انگیزه نگارش
وی درباره انگیزه تألیف این کتاب می گوید: «تفسیر نویسی هنری است که در شرایط زمانی و مکانی خاص شکل می گیرد. بدین روی، تفسیر قرآن، با اختلاف زمان ها و دگرگونی شرایط دگرگون خواهد شد».مغنیه هدف اصلی خود را از ارائه تفسیر کاشف، بر طرف کردن نیاز مسلمانان به فهم کتاب الهی در جهت هدایت انسان و نجات از ضلالت و گمراهی. به همین جهت شیوه تربیتی و ارشادی را در تفسیر خودی لحاظ نموده است. در ادامه هدفش را پاسخ گویی به نیازهای جهان معاصر و اقناع نسل جدید می داند که از آن تعبیر به «لون اقناعی» می کند. منظور وی از این اصطلاح قانع کردن خواننده و پاسخ دادن به شبهات و اشکالات عصر است.ایشان در مقدمه خود، درباره نسل جدید و علت عدم اهتمام آنها به دین و علاج آن، پیشنهاد اهمیت دادن به آموزش قرآن، حفظ و تفسیر آن را به عنوان پایه اساسی درمان مطرح می کند. و در مرحله بعد توضیح و تبیین حقایق دینی، متناسب با فهم نسل جدید و پیوند دادن قرآن با زندگی انسانی را لازم می داند.ایشان در باب مفسر و تفسیر می نویسد: یکی از مقدمات مورد نیاز تفسیر، درک مفاهیم قرآنی با تمام وجود از طرف مفسر و ایمان عمیق به آنهاست. و خواستار پیشرفت و بیان جدید در تفسیر است. ایشان معتقد است دعوت قرآن، دعوت به حیات انسان ها است به همین جهت قرآن به عنوان کتاب دین و هدایت است، کتاب اصلاح و تشریع و دعوت انسانها به امن و آسایش دنیوی و اخروی.
روش تفسیر
...

پیشنهاد کاربران

بپرس