[ویکی الکتاب] معنی تَفَثَهُمْ: آلودگیهایشان (تفث به معنی چرک بدن است)(در این جا کنایه از خارج شدن از احرام است)
ریشه کلمه:
تفث (۱ بار)
هم (۳۸۹۶ بار)
«تَفَثَ» به گفته بسیاری از ارباب لغت و مفسران معروف، به معنای چرک، کثافت و زوائد بدن همچون ناخن و موهای اضافی است و به گفته بعضی در اصل به چرک های زیر ناخن و مانند آن گفته می شود. گر چه، بعضی از ارباب لغت منکر وجود چنین ریشه ای در لغت عرب شده اند، ولی گفته ای را که «راغب» در «مفردات» آورده که یک عرب بیابانی به مخاطب خود که بسیار کثیف و آلوده بود گفت: مَا أَتْفَثَکَ وَ أَدْرَنَکَ؟: «چقدر کثیف و آلوده ای»؟ دلیل بر این است که این واژه عربی است و ریشه در لغت عرب دارد. در روایات اسلامی نیز کراراً این جمله، به گرفتن ناخن، پاکیزه کردن بدن و کنار گذاشتن احرام تفسیر شده است; و به تعبیر دیگر، این جمله اشاره به برنامه «تقصیر» است که از مناسک حج محسوب می شود. در بعضی از روایات نیز به «تراشیدن سر» که یکی دیگر از طرق تقصیر می باشد تفسیر شده است.
چرک.اصل آن چرک ناخن و غیره است که لازم است از بدن زایل شود (مفردات). ، اهل تفسیر، قضاء تفث را زایل نمودن آلودگیهای بدن گفتهاند که در ایّام احرام به وجود میآید از قبیل گرفتن ناخن، اصلاح مو، شستشو و غیره. در مجمع از زجّاج نقل شده که آن کنایه است از خروج از حرام. در المیزان نیز چنین اختیار نموده است و معنی آیه این است: سپس چرک و آلودگی خود را زایل کنند و به نذورشان وفا نمایند.
ریشه کلمه:
تفث (۱ بار)
هم (۳۸۹۶ بار)
«تَفَثَ» به گفته بسیاری از ارباب لغت و مفسران معروف، به معنای چرک، کثافت و زوائد بدن همچون ناخن و موهای اضافی است و به گفته بعضی در اصل به چرک های زیر ناخن و مانند آن گفته می شود. گر چه، بعضی از ارباب لغت منکر وجود چنین ریشه ای در لغت عرب شده اند، ولی گفته ای را که «راغب» در «مفردات» آورده که یک عرب بیابانی به مخاطب خود که بسیار کثیف و آلوده بود گفت: مَا أَتْفَثَکَ وَ أَدْرَنَکَ؟: «چقدر کثیف و آلوده ای»؟ دلیل بر این است که این واژه عربی است و ریشه در لغت عرب دارد. در روایات اسلامی نیز کراراً این جمله، به گرفتن ناخن، پاکیزه کردن بدن و کنار گذاشتن احرام تفسیر شده است; و به تعبیر دیگر، این جمله اشاره به برنامه «تقصیر» است که از مناسک حج محسوب می شود. در بعضی از روایات نیز به «تراشیدن سر» که یکی دیگر از طرق تقصیر می باشد تفسیر شده است.
چرک.اصل آن چرک ناخن و غیره است که لازم است از بدن زایل شود (مفردات). ، اهل تفسیر، قضاء تفث را زایل نمودن آلودگیهای بدن گفتهاند که در ایّام احرام به وجود میآید از قبیل گرفتن ناخن، اصلاح مو، شستشو و غیره. در مجمع از زجّاج نقل شده که آن کنایه است از خروج از حرام. در المیزان نیز چنین اختیار نموده است و معنی آیه این است: سپس چرک و آلودگی خود را زایل کنند و به نذورشان وفا نمایند.
wikialkb: تَفَثَهُم