[ویکی فقه] تعلیمات اجباری، قانونی که طبق آن همة اتباع هر کشور موظف اند دورة آموزش عمومی، شامل مقدمات علوم گوناگون، را بگذرانند. تأکید این دوره بیش تر بر خواندن و نوشتن و حساب کردن است. در هر کشوری بسته به نظام آموزشی و امکانات، یک مقطع تحصیلی را پایة آموزش عمومی می دانند و همگان باید مدرک آن پایه را بگیرند.
← فرانسه کشور پیشگام
۱. ↑ حسینی نسب و اقدم، فرهنگ واژه ها، ذیل «آموزش عمومی»، تعاریف و اطلاعات تعلیم و تربیت. ۲. ↑ گلشن فومنی، جامعه شناسی آموزش و پرورش، ج۱، ص۳۳ـ۳۴،۳۷، ۳۹، . ۳. ↑ هوسن، در راه دانش، ج۱، ص۱۳. ۴. ↑ تان خوی له، «پیکار با بیسوادی»، ج۱، ص۱۰. ۵. ↑ تفکر درباره تحولات آیندة آموزش و پرورش، ترجمة محمدعلی امیری، ج۱، ص۲۲۲. ۶. ↑ امین، پیشگامان مسلمان تجددگرایی در عصر جدید، ج۱، ص۳۴. ۷. ↑ اسعدی، جهان اسلام. ج ۱ و ۲، جاهای گوناگون ، ذیل مبحث آموزش در این کشورها۸. ↑ هوسن، در راه دانش، ج۱، ص۱۴. ۹. ↑ انتخابی، دین و دولت در ترکیه، ص ۳۴۱۰. ↑ ناطق، کارنامة فرهنگی فرنگی در ایران، ج۱، ص۷۲. ۱۱. ↑ بهنام، ایرانیان و اندیشة تجدد، ج۱، ص۷۹ـ۸۰. ۱۲. ↑ طالبوف، سیاست طالبی، ج۱، ص۱۵۱ـ۱۵۲. ۱۳. ↑ قاسمی پویا، مدارس جدید در دورة قاجاریه، ج۱، ص۵۴. ۱۴. ↑ قانون اساسی دولت مشروطة ایران ۱۳۲۵، ص ۵ ـ۶۱۵. ↑ گلشن فومنی، جامعه شناسی آموزش و پرورش، ج۱، ص۷۹. ۱۶. ↑ صدیق، دورة مختصر تاریخ فرهنگ ایران، ج۱، ص۱۸۴، ۱۳۵۱ ش. ۱۷. ↑ ایران قوانین و احکام، قوانین و مقررات مربوط به معارف و مدارس، ج۱، ص۴۲۵ـ ۴۲۸. ۱۸. ↑ ایران، قوانین و مقررات مربوط به معارف و مدارس، ص ۹۱۹. ↑ غنی، ایران، برآمدن رضاخان، برافتادن قاجار و نقش انگلیسیها، ج۱، ص۲۲۳.۲۰. ↑ ایران قوانین و احکام، قوانین و مقررات مربوط به معارف و مدارس، ج۱، ص۱۹. ۲۱. ↑ صدیق، دورة مختصر تاریخ فرهنگ ایران، ج۱، ص۱۷۰ـ۱۷۱، ۱۳۵۱ ش. ۲۲. ↑ غنی، ایران، برآمدن رضاخان، برافتادن قاجار و نقش انگلیسیها، ج۱، ص۴۱۸. ۲۳. ↑ ایران قوانین و احکام، قوانین و مقررات مربوط به معارف و مدارس، ج۱، ص۴۲۷ـ ۴۲۸. ۲۴. ↑ سند ش ۱۱۵، کارتن ش ۲۶، آرشیو اسناد سیاسی وزارت امور خارجه۲۵. ↑ دگرگونیهای آموزش و پرورش در پنجاه سال اخیر، ج۱، ص۴۵. ۲۶. ↑ ایران قوانین و احکام، قوانین و مقررات مربوط به معارف و مدارس، ج۱، ص۵۴. ۲۷. ↑ سند ش ۵۵۴، فیش ش ۵۱۰۰۶، ص ۲، سازمان اسناد ملی ایران۲۸. ↑ سند ش ۳۵۴، فیش ش ۵۱۰۰۶، سازمان اسناد ملی ایران۲۹. ↑ سند ش ۹۲۲ و ۹۲۷، فیش ش ۵۱۰۱۳، سازمان اسناد ملی ایران۳۰. ↑ ایران قوانین و احکام، قوانین و مقررات مربوط به معارف و مدارس، ج۱، ص۱۳۶. ۳۱. ↑ ایران قوانین و احکام، قوانین و مقررات مربوط به معارف و مدارس، ج۱، ص۵۳. ۳۲. ↑ صدیق، یادگار عمر، ۱۳۳۸ـ۱۳۵۶ ش، ص ۴۵۰ـ۴۵۱۳۳. ↑ دگرگونیهای آموزش و پرورش در پنجاه سال اخیر. ۳۴. ↑ صدیق، یادگار عمر، ج۴، ص۱۳۸ـ۱۳۹، ۱۳۳۸ـ۱۳۵۶ ش. ۳۵. ↑ سیرتحولات آموزش و پرورش از شروع انقلاب تا پایان برنامة ششم، ج۱، ص۱۰ـ۱۱. ۳۶. ↑ ایوانوف، تاریخ نوین ایران، ج۱، ص۲۴۹ـ۲۵۰. ۳۷. ↑ نائینی، اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیرامون هدف ها و فلسفة آموزش و پرورش، ج۱، ص۶. ۳۸. ↑ انعام زاده، بررسی بودجه، ج۱، ص۱۷۱، اعتبارات و شاخص های آموزشی دورة ابتدایی. ۳۹. ↑ مرکز آمار ایران، ۱۳۵۹ش، ص بیست وهفت۴۰. ↑ مرکز آمار ایران، ۱۳۷۶ش، ص بیست و هفت۴۱. ↑ کیا، مروری بر دو دهه تلاش برای اعتلای تعلیم و تربیت کشور، ج۱، ص۲۶ـ۲۷.
منبع
دانشنامه جهان اسلام، بنیاد دائرة المعارف اسلامی، برگرفته از مقاله «تعلیمات اجباری»، شماره۳۶۴۵.
...
← فرانسه کشور پیشگام
۱. ↑ حسینی نسب و اقدم، فرهنگ واژه ها، ذیل «آموزش عمومی»، تعاریف و اطلاعات تعلیم و تربیت. ۲. ↑ گلشن فومنی، جامعه شناسی آموزش و پرورش، ج۱، ص۳۳ـ۳۴،۳۷، ۳۹، . ۳. ↑ هوسن، در راه دانش، ج۱، ص۱۳. ۴. ↑ تان خوی له، «پیکار با بیسوادی»، ج۱، ص۱۰. ۵. ↑ تفکر درباره تحولات آیندة آموزش و پرورش، ترجمة محمدعلی امیری، ج۱، ص۲۲۲. ۶. ↑ امین، پیشگامان مسلمان تجددگرایی در عصر جدید، ج۱، ص۳۴. ۷. ↑ اسعدی، جهان اسلام. ج ۱ و ۲، جاهای گوناگون ، ذیل مبحث آموزش در این کشورها۸. ↑ هوسن، در راه دانش، ج۱، ص۱۴. ۹. ↑ انتخابی، دین و دولت در ترکیه، ص ۳۴۱۰. ↑ ناطق، کارنامة فرهنگی فرنگی در ایران، ج۱، ص۷۲. ۱۱. ↑ بهنام، ایرانیان و اندیشة تجدد، ج۱، ص۷۹ـ۸۰. ۱۲. ↑ طالبوف، سیاست طالبی، ج۱، ص۱۵۱ـ۱۵۲. ۱۳. ↑ قاسمی پویا، مدارس جدید در دورة قاجاریه، ج۱، ص۵۴. ۱۴. ↑ قانون اساسی دولت مشروطة ایران ۱۳۲۵، ص ۵ ـ۶۱۵. ↑ گلشن فومنی، جامعه شناسی آموزش و پرورش، ج۱، ص۷۹. ۱۶. ↑ صدیق، دورة مختصر تاریخ فرهنگ ایران، ج۱، ص۱۸۴، ۱۳۵۱ ش. ۱۷. ↑ ایران قوانین و احکام، قوانین و مقررات مربوط به معارف و مدارس، ج۱، ص۴۲۵ـ ۴۲۸. ۱۸. ↑ ایران، قوانین و مقررات مربوط به معارف و مدارس، ص ۹۱۹. ↑ غنی، ایران، برآمدن رضاخان، برافتادن قاجار و نقش انگلیسیها، ج۱، ص۲۲۳.۲۰. ↑ ایران قوانین و احکام، قوانین و مقررات مربوط به معارف و مدارس، ج۱، ص۱۹. ۲۱. ↑ صدیق، دورة مختصر تاریخ فرهنگ ایران، ج۱، ص۱۷۰ـ۱۷۱، ۱۳۵۱ ش. ۲۲. ↑ غنی، ایران، برآمدن رضاخان، برافتادن قاجار و نقش انگلیسیها، ج۱، ص۴۱۸. ۲۳. ↑ ایران قوانین و احکام، قوانین و مقررات مربوط به معارف و مدارس، ج۱، ص۴۲۷ـ ۴۲۸. ۲۴. ↑ سند ش ۱۱۵، کارتن ش ۲۶، آرشیو اسناد سیاسی وزارت امور خارجه۲۵. ↑ دگرگونیهای آموزش و پرورش در پنجاه سال اخیر، ج۱، ص۴۵. ۲۶. ↑ ایران قوانین و احکام، قوانین و مقررات مربوط به معارف و مدارس، ج۱، ص۵۴. ۲۷. ↑ سند ش ۵۵۴، فیش ش ۵۱۰۰۶، ص ۲، سازمان اسناد ملی ایران۲۸. ↑ سند ش ۳۵۴، فیش ش ۵۱۰۰۶، سازمان اسناد ملی ایران۲۹. ↑ سند ش ۹۲۲ و ۹۲۷، فیش ش ۵۱۰۱۳، سازمان اسناد ملی ایران۳۰. ↑ ایران قوانین و احکام، قوانین و مقررات مربوط به معارف و مدارس، ج۱، ص۱۳۶. ۳۱. ↑ ایران قوانین و احکام، قوانین و مقررات مربوط به معارف و مدارس، ج۱، ص۵۳. ۳۲. ↑ صدیق، یادگار عمر، ۱۳۳۸ـ۱۳۵۶ ش، ص ۴۵۰ـ۴۵۱۳۳. ↑ دگرگونیهای آموزش و پرورش در پنجاه سال اخیر. ۳۴. ↑ صدیق، یادگار عمر، ج۴، ص۱۳۸ـ۱۳۹، ۱۳۳۸ـ۱۳۵۶ ش. ۳۵. ↑ سیرتحولات آموزش و پرورش از شروع انقلاب تا پایان برنامة ششم، ج۱، ص۱۰ـ۱۱. ۳۶. ↑ ایوانوف، تاریخ نوین ایران، ج۱، ص۲۴۹ـ۲۵۰. ۳۷. ↑ نائینی، اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیرامون هدف ها و فلسفة آموزش و پرورش، ج۱، ص۶. ۳۸. ↑ انعام زاده، بررسی بودجه، ج۱، ص۱۷۱، اعتبارات و شاخص های آموزشی دورة ابتدایی. ۳۹. ↑ مرکز آمار ایران، ۱۳۵۹ش، ص بیست وهفت۴۰. ↑ مرکز آمار ایران، ۱۳۷۶ش، ص بیست و هفت۴۱. ↑ کیا، مروری بر دو دهه تلاش برای اعتلای تعلیم و تربیت کشور، ج۱، ص۲۶ـ۲۷.
منبع
دانشنامه جهان اسلام، بنیاد دائرة المعارف اسلامی، برگرفته از مقاله «تعلیمات اجباری»، شماره۳۶۴۵.
...
wikifeqh: تعلیمات_اجباری