[ویکی فقه] تعلیقة للسید الکماری علی رسائل المحقق الانصاری(کتاب). « تعلیقة للسید الکماری علی رسائل المحقق الانصاری»، اثر محمد بن کماری قرجه داغی است که حاشیه ای بر کتاب« رسائل » شیخ انصاری، به زبان عربی می باشد.
ترتیب و تقسیم مباحث کتاب، بر اساس« رسائل» شیخ است. مؤلف، نخست، عبارتی کوتاه را از« رسائل» با عنوان« قوله...» ذکر می کند و سپس با عنوان« اقول...» به بررسی آن می پردازد.
ترتیب و تقسیم مباحث کتاب، بر اساس« رسائل» شیخ است. مؤلف، نخست، عبارتی کوتاه را از« رسائل» با عنوان« قوله...» ذکر می کند و سپس با عنوان« اقول...» به بررسی آن می پردازد.
[ویکی نور] تعلیقة للسید الکماری علی رسائل المحقق الانصاری، اثر محمد بن کماری قرجه داغی است که حاشیه ای بر کتاب «رسائل» شیخ انصاری ، به زبان عربی می باشد.
ترتیب و تقسیم مباحث کتاب، بر اساس«رسائل» شیخ است. مؤلف، نخست، عبارتی کوتاه را از«رسائل» با عنوان «قوله...» ذکر می کند و سپس با عنوان «اقول...» به بررسی آن می پردازد.
بخش اول کتاب، دارای چهار قسمت در باره تجری، قطعی که از مقدمات عقلی حاصل می شود، قطع قطاع و کفایت کردن علم اجمالی در امتثال امر مولی است.
بخش دوم، که در باره ظن است، در دو مقام بحث می کند: یکی، در باره امکان تعبد به ظن و دیگری، در باره وقوع تعبد به ظن.
بخش سوم، در باره شک است که آن هم در دو مقام ارائه شده: مقام اول، در باره شک در حکم واقعی و با عدم ملاحظه حالت سابقه و مقام دوم، در باره شک در حکم واقعی با ملاحظه حالت سابقه که احکام استصحاب جاری می شود.
ترتیب و تقسیم مباحث کتاب، بر اساس«رسائل» شیخ است. مؤلف، نخست، عبارتی کوتاه را از«رسائل» با عنوان «قوله...» ذکر می کند و سپس با عنوان «اقول...» به بررسی آن می پردازد.
بخش اول کتاب، دارای چهار قسمت در باره تجری، قطعی که از مقدمات عقلی حاصل می شود، قطع قطاع و کفایت کردن علم اجمالی در امتثال امر مولی است.
بخش دوم، که در باره ظن است، در دو مقام بحث می کند: یکی، در باره امکان تعبد به ظن و دیگری، در باره وقوع تعبد به ظن.
بخش سوم، در باره شک است که آن هم در دو مقام ارائه شده: مقام اول، در باره شک در حکم واقعی و با عدم ملاحظه حالت سابقه و مقام دوم، در باره شک در حکم واقعی با ملاحظه حالت سابقه که احکام استصحاب جاری می شود.
[ویکی فقه] تعلیقه للسید الکماری علی رسائل المحقق الانصاری(کتاب). « تعلیقة للسید الکماری علی رسائل المحقق الانصاری»، اثر محمد بن کماری قرجه داغی است که حاشیه ای بر کتاب« رسائل » شیخ انصاری، به زبان عربی می باشد.
ترتیب و تقسیم مباحث کتاب، بر اساس« رسائل» شیخ است. مؤلف، نخست، عبارتی کوتاه را از« رسائل» با عنوان« قوله...» ذکر می کند و سپس با عنوان« اقول...» به بررسی آن می پردازد.
گزارش محتوا
بخش اول کتاب، دارای چهار قسمت درباره تجری، قطعی که از مقدمات عقلی حاصل می شود، قطع قطاع و کفایت کردن علم اجمالی در امتثال امر مولی است. بخش دوم، که درباره ظن است، در دو مقام بحث می کند: یکی، در باره امکان تعبد به ظن و دیگری، در باره وقوع تعبد به ظن. بخش سوم، درباره شک است که آن هم در دو مقام ارائه شده: مقام اول، در باره شک در حکم واقعی و با عدم ملاحظه حالت سابقه و مقام دوم، درباره شک در حکم واقعی با ملاحظه حالت سابقه که احکام استصحاب جاری می شود.
نمونه ای از کار مؤلف
قوله:« و من الکتاب، قوله تعالی:«قل الله اذن لکم»الخ.» اقول: الآیة تدل (علی ) ان ما لیس بمأذون من الله، افتراء حرام و کون الظن غیر مأذون بعد، اول الکلام؛ لان البحث فی الظن الذی لم یعلم الاذن فیه و عدمه، لا فی غیر المأذون، فالدلیل اخص من المدعی کما تری.
ترتیب و تقسیم مباحث کتاب، بر اساس« رسائل» شیخ است. مؤلف، نخست، عبارتی کوتاه را از« رسائل» با عنوان« قوله...» ذکر می کند و سپس با عنوان« اقول...» به بررسی آن می پردازد.
گزارش محتوا
بخش اول کتاب، دارای چهار قسمت درباره تجری، قطعی که از مقدمات عقلی حاصل می شود، قطع قطاع و کفایت کردن علم اجمالی در امتثال امر مولی است. بخش دوم، که درباره ظن است، در دو مقام بحث می کند: یکی، در باره امکان تعبد به ظن و دیگری، در باره وقوع تعبد به ظن. بخش سوم، درباره شک است که آن هم در دو مقام ارائه شده: مقام اول، در باره شک در حکم واقعی و با عدم ملاحظه حالت سابقه و مقام دوم، درباره شک در حکم واقعی با ملاحظه حالت سابقه که احکام استصحاب جاری می شود.
نمونه ای از کار مؤلف
قوله:« و من الکتاب، قوله تعالی:«قل الله اذن لکم»الخ.» اقول: الآیة تدل (علی ) ان ما لیس بمأذون من الله، افتراء حرام و کون الظن غیر مأذون بعد، اول الکلام؛ لان البحث فی الظن الذی لم یعلم الاذن فیه و عدمه، لا فی غیر المأذون، فالدلیل اخص من المدعی کما تری.