سامانهٔ تعلیق مستقل ( به انگلیسی: Independent suspension ) گونه ای از سامانه تعلیق است که هر چرخ روی یک محور، جداگانه و مستقل به صورت عمودی حرکت می کند و ارتعاشات از یک چرخ به چرخ دیگر منتقل نمی شود. این دقیقا برعکس سیستم تعلیق یکپارچه است که در آن چرخ ها به هم متصل هستند و حرکت یک چرخ بر چرخ طرف دیگر نیز تأثیر می گذارد. معمولاً طرف چپ و راست این سیستم تعلیق با میل موج گیر یا مکانیسم های دیگر از این قبیل به هم متصل می شود. این میله در دو سر خود دارای بوش است و چرخ های مقابل را به یکدیگر متصل می کند. اما هر کدام از چرخ ها به صورت مستقل می توانند حرکت کنند و حرکت خودرو در مسیرهای ناهموار را به یک حرکت نرم تبدیل می کند و از سرنگونی خودرو جلوگیری می کند. به سیستم های تعلیق مستقل که در جلو خودرو قرار دارند ( IFS ) و به سیستم های تعلیق مستقل که در قسمت عقب خودرو قرار دارند ( IRS ) می گویند. و در سیستم تعلیق کاملا مستقل، تمام چرخ ها دارای سیستم تعلیق مستقل می باشند. در سیستم های مستقل قدیمی تر از اکسل های چرخشی ( swing axles ) استفاده می کردند، اما در سیستم های امروزی از تعلیق چاپمن، مک فرسون، سیستم تعلیق بازویی ( معمولا در هواپیما ها ) ، سیستم مولتی لینک و یا تعلیق دوجناقی استفاده می کنند.
سیستم تعلیق مستقل معمولاً کیفیت سواری و هندلینگ بهتری را ارائه می کند، زیرا وزن کمتری روی هر چرخ وارد می شود و این امکان را می دهد که ضربه ی وارد شده به هر چرخ را به چرخ دیگر منتقل نکند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفسیستم تعلیق مستقل معمولاً کیفیت سواری و هندلینگ بهتری را ارائه می کند، زیرا وزن کمتری روی هر چرخ وارد می شود و این امکان را می دهد که ضربه ی وارد شده به هر چرخ را به چرخ دیگر منتقل نکند.
wiki: تعلیق مستقل