تعضلوهن

دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی لَا تَعْضُلُوهُنَّ: باز ندارید - منع نکنید
ریشه کلمه:
عضل (۲ بار)
هن (۲۰۷ بار)

بفشار گذاشتن و منع. «عضل علیه عضلاً: ضیّق علیه» راغب گوید: عضله هر گوشت محکم رگدار است و مجازاً به هر منع شدید گفته می‏شود:. گفته‏اند: مردم جاهلیت به زنان ظلم می‏کردند و اگر شخصی می‏مرد بعضی از اقوام او لباسی به روی زن وی می‏انداخت و زن را به ارث می‏برد. لذا فرموده: «لایَحِلُّ لَکُمْ اَنْ تَرِثوُا النِّساءَ کَرْهاً» ولی ظهور آیه در آن است که انسان به اجبار وارث زن باشد نه اینکه خود زن را به ارث ببرد در تفسیر عیاشی از امام صادق «علیه‏السلام» درباره «لایَحِلُّ...» روایت شده که فرمود: دختر یتیمی در خانه مردی می‏شود او وی را از تزویج بازمی دارد و ضرر می‏زند در صورتی که آن دختر یتیم از اقوام اوست (و می‏خواهد پس از مرگ وارث دختر باشد). آری ظهور آیه در این زمینه است یعنی: بر شما حلال نیست که به اجبار وارث زنان باشید و نیز زنان را به فشار نگذارید تا قسمتی از مهری که داده‏اید ببرید (و آنها در مقابل طلاق از مهر خود صرف نظر کنند) مگر آنکه کار بدی مرتکب شوند. فاحشه را در آیه نشوز و بدزبانی و ایذاء گفته‏اند که در این صورت می‏توان زن را به فشار گذاشت و به طلاق خلعی وادار کرد. . این آیه خطاب به شوهران است که می‏گوید: چون زنان خویش را طلاق دادید و عدّه‏شان منقضی گردید دیگر آنها را (با تهدید یا عدم اخراج از منزل) منع نکنید که با مردان دیگر ازدواج کنند. و یا خطاب به کسان زن است (که مثلا پدر و مادر نگذارند بار دیگر با مردانی که طلاق داده‏اند ازدواج کنند). ناگفته نماند کلمه «ازْوْاجَهُنَّ» مخالف احتمال اول است زیرا به مردان آینده نمی‏شود ازواج گفت مگر به اعتبار مایؤل الیه و جمله «اذا طَلَّقْتُمْ...» خلاف احتمال دوم را می‏رساند که می‏رساند خطاب «لاتعضلوهنّ»به ازواج است نا به اولیاء و خطابات آیه قبل نیز راجع به ازواج است. ولی باز احتمال دوم قوی است که خطاب «لاتَعْضُلُوهُنَّ» راجع به کسانی باشد که زن نتواند با آنها مخالفت کند. بسیار اتفاق می‏افتد که مرد پس از طلاق نادم می‏شود و می خواهد زن را به عقد جدید تزویج کند ولی اقوام زن روی عناد زن را از ازدواج مجدد باز می دارند. باز جای گفتگو است که شرط «اِذا» خطاب به گروهی و جواب آن خطاب به گروه دیگر است به نظر بعضی مخاطب مطلق مسلمین است یعنی: این عمل در میان شما نباشد که زنان را طلاق می‏دهید و سپس مانع از ازدواج مجدد آنها با شوهران اول می‏شوید.در این صورت هر چند طلاق دهنده غیر از مانعین است ولی عمومی بودن این خطاب اشکال را برطرف می‏کند واللَّه‏العالم.

پیشنهاد کاربران

بپرس