تعدیل از بن عدل و تجویر از بن جور، یکی از آرای کلامی ابوالحسن اشعری است که به طور خلاصه این است که هر کاری که خداوند انجام دهد، چون قادر مطلق است، عین عدل است، هرچند در نظر انسان جور نماید. تعدیل و تجویر:
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
فعل اصلح بر خداوند واجب نیست. مشیت الهی مطلق است، قید و شرطی ندارد، جز یک شرط و آن ممکن بودن متعلق است. بنابراین، به هر امر ممکنی تعلق می یابد؛ پس جایز است خداوند اطفال را در آخرت عذاب فرماید و اگر چنین کند، از وی عدل خواهد بود و جایز است انسان را برای گناه متناهی، عقوبت نامتناهی کند؛ برخی از حیوانات را مسخر برخی دیگر گرداند؛ به بعضی از بندگانش انعام کند و به بعضی نکند؛ افرادی را بیافریند، با این�که می داند آنها کافر می شود و بر کافران لطف فرماید، تا ایمان آورند. قبیح نیست که بندگانش را از آغاز خلقت، با عذابی الیم و دائم معذب گرداند؛ مومنان را عذاب کند و کافران را بهشت برد. اگر او این کارها کند، همه از عدل خواهد بود؛ به این دلیل که او مالکی قاهر است؛ مملوک کسی نیست و فوق او نه مبیحی نه آمری نه زاجری و نه مانعی است. کسی نیست برای او رسومی ترسیم یا حدودی تعیین کند. بنابراین، چیزی از او قبیح نباشد. زیرا اگر می - بینیم که امری از ما قبیح است، صرفا برای این است که مالک اعیان و اشیاء، یعنی خدا، ما را از آن نهی فرموده، و ما از حدود و رسوم تجاوز کرده�ایم و آنچه را که نباید انجام دهیم، انجام داده�ایم. و اما چون خداوند نه مملوک و نه تحت امر آمری است، لذا نمی�توان گفت امری از او قبیح است ( اشعری، اللمع، ص ۷۰؛ شهرستانی، ملل و نحل، ج۱، ص ۱۰۲ ) .