[ویکی فقه] تعدد چشم (قرآن). یکی از آیات الهی و نعمتهای خداوند چشم می باشد که خداوند برای هر انسان دو چشم قرار داده است.
قرار داده شدن دو چشم برای انسان، از جانب خداوند می باشد که این را برای هر انسانی قرار داده است.الم نجعل له عینین. آیا برای او دو چشم قرار ندادیم، .
نعمت چشم و زبان
در تعقیب آیات گذشته که سخن از غرور و غفلت انسانهای طغیانگر می گفت در آیات مورد بحث بخشی از مهمترین نعمتهای مادی و معنوی الهی را بر این انسان می شمرد، تا از یکسو غرور و غفلت او را بشکند، و از سوی دیگر وادار به تفکر در خالق این نعمتها کند، و با تحریک حس شکرگزاری در درون جانش او را به سوی معرفت خالق سوق دهد.نخست می فرماید: آیا ما برای این انسان دو چشم قرار ندادیم ؟! (ا لم نجعل له عینین ).
چشم وسیله دیدن
(الم نجعل له عینین) - یعنی آیا بدن او را مجهز به دو دستگاه عکاسی که همه دیدنی ها را ببیند نکردیم ؟ تا بدین وسیله آن علم به دیدنی ها با آن وسعت که دارد برایش حاصل شود، (و لسانا و شفتین) یعنی آیا ما برایش زبان و دو لب قرار ندادیم، تا به وسیله آنها توانای بر سخن گفتن شود، آن هم با وسعت دامنه ای که دارد و به وسیله سخن گفتن هر یک بر باطن و ضمیر دیگری آگاه گردد، علم خود را به او منتقل کند، و آن دیگری از این راه به اموری که غایب از دیدگان است راه یابد.
قرار داده شدن دو چشم برای انسان، از جانب خداوند می باشد که این را برای هر انسانی قرار داده است.الم نجعل له عینین. آیا برای او دو چشم قرار ندادیم، .
نعمت چشم و زبان
در تعقیب آیات گذشته که سخن از غرور و غفلت انسانهای طغیانگر می گفت در آیات مورد بحث بخشی از مهمترین نعمتهای مادی و معنوی الهی را بر این انسان می شمرد، تا از یکسو غرور و غفلت او را بشکند، و از سوی دیگر وادار به تفکر در خالق این نعمتها کند، و با تحریک حس شکرگزاری در درون جانش او را به سوی معرفت خالق سوق دهد.نخست می فرماید: آیا ما برای این انسان دو چشم قرار ندادیم ؟! (ا لم نجعل له عینین ).
چشم وسیله دیدن
(الم نجعل له عینین) - یعنی آیا بدن او را مجهز به دو دستگاه عکاسی که همه دیدنی ها را ببیند نکردیم ؟ تا بدین وسیله آن علم به دیدنی ها با آن وسعت که دارد برایش حاصل شود، (و لسانا و شفتین) یعنی آیا ما برایش زبان و دو لب قرار ندادیم، تا به وسیله آنها توانای بر سخن گفتن شود، آن هم با وسعت دامنه ای که دارد و به وسیله سخن گفتن هر یک بر باطن و ضمیر دیگری آگاه گردد، علم خود را به او منتقل کند، و آن دیگری از این راه به اموری که غایب از دیدگان است راه یابد.
wikifeqh: تعدد_چشم_(قرآن)