[ویکی فقه] بنا بر نظر مشهور در تعدد ایادی بر مال واحد، ایادی دلالت بر مالکیت مساوی صاحبان ید به نحو اشاعه می کند.
دیده می شود که گاه ایادی متعددی بر مال واحد مستقر است. آیا در این گونه موارد هم اماریت ید به اعتبار خود باقی است یا این که اعتبار ید اختصاص به مواردی دارد که ید واحد است؟ مشهور فقها عقیده دارند که تعدد ایادی بر مال واحد، دلالت بر مالکیت مساوی صاحبان ید به نحو اشاعه می کند. مثلا هرگاه دو نفر بر مال واحدی ید داشته باشند دلالت بر آن دارد که هر یک به قدر نصف بر آن مالکیت دارد.
← اشکال
مواردی وجود دارد که دو یا چند نفر در محلی مشترکا زندگی و کار می کنند و از اجناس و وسایل و کالاهایی به نحو مشترک استفاده می کنند؛ مثل دو نفر دانشجو در خوابگاه یا دو پیشه ور در یک مغازه . در این موارد اگر بین آنان اختلافی حاصل شود و بخواهند از هم جدا شوند، اشیا و وسایل و اجناسی که به طور مشترک مورد استفاده قرار می گرفته اند چگونه تقسیم می شوند؟از مصادیق بارز و روشن مساله، اختلاف زوجین یا وراث آنان نسبت به اثاث البیت مشترک است که در زمان زوجیت مورد استفاده هر دو طرف بوده است.فقها برای حل مشکل در این خصوص، طرق مختلفی پیشنهاد و نظرهای متعددی مطرح کرده اند که به ذکر اهم آنان می پردازیم تا با پیدا کردن معیار و ملاک صحیح در موارد مشابه مسائل را حل کنیم.
← نظریه اول
۱. ↑ ملحقات العروة الوثقی، ج۳، ص۱۴۱.۲. ↑ جواهر الکلام، ج۴۰، ص۴۹۳.
...
دیده می شود که گاه ایادی متعددی بر مال واحد مستقر است. آیا در این گونه موارد هم اماریت ید به اعتبار خود باقی است یا این که اعتبار ید اختصاص به مواردی دارد که ید واحد است؟ مشهور فقها عقیده دارند که تعدد ایادی بر مال واحد، دلالت بر مالکیت مساوی صاحبان ید به نحو اشاعه می کند. مثلا هرگاه دو نفر بر مال واحدی ید داشته باشند دلالت بر آن دارد که هر یک به قدر نصف بر آن مالکیت دارد.
← اشکال
مواردی وجود دارد که دو یا چند نفر در محلی مشترکا زندگی و کار می کنند و از اجناس و وسایل و کالاهایی به نحو مشترک استفاده می کنند؛ مثل دو نفر دانشجو در خوابگاه یا دو پیشه ور در یک مغازه . در این موارد اگر بین آنان اختلافی حاصل شود و بخواهند از هم جدا شوند، اشیا و وسایل و اجناسی که به طور مشترک مورد استفاده قرار می گرفته اند چگونه تقسیم می شوند؟از مصادیق بارز و روشن مساله، اختلاف زوجین یا وراث آنان نسبت به اثاث البیت مشترک است که در زمان زوجیت مورد استفاده هر دو طرف بوده است.فقها برای حل مشکل در این خصوص، طرق مختلفی پیشنهاد و نظرهای متعددی مطرح کرده اند که به ذکر اهم آنان می پردازیم تا با پیدا کردن معیار و ملاک صحیح در موارد مشابه مسائل را حل کنیم.
← نظریه اول
۱. ↑ ملحقات العروة الوثقی، ج۳، ص۱۴۱.۲. ↑ جواهر الکلام، ج۴۰، ص۴۹۳.
...
wikifeqh: تعدد_ایادی_بر_مال_واحد