[ویکی فقه] تعجب از انتساب دختر به خدا (قرآن). عده ای قایل به این مساله شده بودند که خداوند دختران را برای اموری برگزیده است که خدای سبحان در آیات قرآن چنین انتسابی را نادرست می خواند.
انتساب برگزیدن دختر به خداوند به جای پسر داوری ناشایست و شگفت آور:«اصطفی البنات علی البنین» «آیا (خدا) دختران را بر پسران برگزیده است.» «ما لکم کیف تحکمون.» «شما را چه شده چگونه داوری می کنید.» انکار برگزیدن دختران، شاهد بر نداشتن دلیل بر این داوری است. استفهام در آیه شریفه براساس انکار و تعجب است.
توبیخ به انتساب بدون دلیل
" اصطفی البنات علی البنین ما لکم کیف تحکمون " در این آیه، انکار انتخاب دختران بر پسران را تکرار کرده، تا شدت شناعت و زشتی این سخن را افاده کند، یک بار فرموده: آیا خدا دختران را بر پسران ترجیح داده که خودش تنها دختر بزاید و پسر زاییدن را به شما واگذار کند؟ و بار دیگر فرموده: آخر این چه حکمی است که می کنند؟ و بار سوم فرموده: راستی نمی خواهید متذکر شوید؟آن گاه ایشان را توبیخ نموده می فرماید: " ما لکم کیف تحکمون"، چون سخن ایشان حکمی است بدون دلیل .
تعجب از انتساب نادرست
بدون شک پسر و دختر از نظر انسانی و در پیشگاه خدا از نظر ارزش یکسانند و معیار شخصیت هر دو پاکی و تقوا است، ولی استدلال قرآن در اینجا به اصطلاح از باب" ذکر مسلمات خصم" است که مطالب طرف را بگیرند و به خود او بازگردانند.نظیر این معنی در سوره های دیگر قرآن آمده است، از جمله: در سوره نجم آیه ۲۲ می خوانیم: ا لکم الذکر و له الانثی تلک اذا قسمة ضیزی : " آیا برای شما پسر است و برای او دختر؟ این تقسیم غیر عادلانه ای است". " آیا دختران را بر پسران ترجیح داده"؟! (اصطفی البنات علی البنین). " شما را چه می شود؟ چگونه حکم می کنید"؟! هیچ می فهمید چه می گوئید؟ (ما لکم کیف تحکمون). " آیا وقت آن نرسیده است که از این لاطائلات و خرافات زشت و رسوا دست بردارید؟ این سخنان به قدری باطل و بی پایه است که اگر آدمی یک ذره عقل و درایت داشته باشد و اندیشه کند باطل بودن آن را درک می نماید. در کدام کتاب؟ در کدام نوشته؟ و در کدام وحی آسمانی چنین چیزی آمده و بر کدام پیامبر نازل شده است؟! این سخن نظیر گفتگوی دیگری است که قرآن با بت پرستان دارد. پس از آنکه می گوید: آنها فرشتگان را که بندگان خدا هستند دختران قرار داده اند و ادعا می کنند که اگر خدا نمی خواست ما اینها را پرستش نمی کردیم.
انتساب برگزیدن دختر به خداوند به جای پسر داوری ناشایست و شگفت آور:«اصطفی البنات علی البنین» «آیا (خدا) دختران را بر پسران برگزیده است.» «ما لکم کیف تحکمون.» «شما را چه شده چگونه داوری می کنید.» انکار برگزیدن دختران، شاهد بر نداشتن دلیل بر این داوری است. استفهام در آیه شریفه براساس انکار و تعجب است.
توبیخ به انتساب بدون دلیل
" اصطفی البنات علی البنین ما لکم کیف تحکمون " در این آیه، انکار انتخاب دختران بر پسران را تکرار کرده، تا شدت شناعت و زشتی این سخن را افاده کند، یک بار فرموده: آیا خدا دختران را بر پسران ترجیح داده که خودش تنها دختر بزاید و پسر زاییدن را به شما واگذار کند؟ و بار دیگر فرموده: آخر این چه حکمی است که می کنند؟ و بار سوم فرموده: راستی نمی خواهید متذکر شوید؟آن گاه ایشان را توبیخ نموده می فرماید: " ما لکم کیف تحکمون"، چون سخن ایشان حکمی است بدون دلیل .
تعجب از انتساب نادرست
بدون شک پسر و دختر از نظر انسانی و در پیشگاه خدا از نظر ارزش یکسانند و معیار شخصیت هر دو پاکی و تقوا است، ولی استدلال قرآن در اینجا به اصطلاح از باب" ذکر مسلمات خصم" است که مطالب طرف را بگیرند و به خود او بازگردانند.نظیر این معنی در سوره های دیگر قرآن آمده است، از جمله: در سوره نجم آیه ۲۲ می خوانیم: ا لکم الذکر و له الانثی تلک اذا قسمة ضیزی : " آیا برای شما پسر است و برای او دختر؟ این تقسیم غیر عادلانه ای است". " آیا دختران را بر پسران ترجیح داده"؟! (اصطفی البنات علی البنین). " شما را چه می شود؟ چگونه حکم می کنید"؟! هیچ می فهمید چه می گوئید؟ (ما لکم کیف تحکمون). " آیا وقت آن نرسیده است که از این لاطائلات و خرافات زشت و رسوا دست بردارید؟ این سخنان به قدری باطل و بی پایه است که اگر آدمی یک ذره عقل و درایت داشته باشد و اندیشه کند باطل بودن آن را درک می نماید. در کدام کتاب؟ در کدام نوشته؟ و در کدام وحی آسمانی چنین چیزی آمده و بر کدام پیامبر نازل شده است؟! این سخن نظیر گفتگوی دیگری است که قرآن با بت پرستان دارد. پس از آنکه می گوید: آنها فرشتگان را که بندگان خدا هستند دختران قرار داده اند و ادعا می کنند که اگر خدا نمی خواست ما اینها را پرستش نمی کردیم.
wikifeqh: تعجب_از_انتساب_دختر_به_خدا_(قرآن)