تعبیر خواب


برابر پارسی: خواب گزاری

دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] تعبیر خواب که در ادبیات قرآنی با اصطلاح تأویل رؤیا بیان شده است به معنای برگرداندن زبان رؤیا به زبان روزمره و عادی است.
درباره نخستین تعبیرکننده خواب یا همان خوابگزار نقل تاریخی دقیقی وجود ندارد اما در برخی نقل‎ها از دانیال نبی و یوسف پیامبر(ع) به عنوان یکی از قدیمی‎ترین خوابگزاران نام برده شده است. درباره تعبیر خواب کتاب های مختلفی ذکر شده است از جمله آن ها کتاب منتخب الکلام فی تفسیر الأحلام که نوشته محمد ابن سیرین است.
گرچه کلمه تعبیر خواب در قرآن ذکر نشده است اما تفاسیر کلمه تأویل‎َالأحادیث و مَنام و بُشری را معادل آن دانسته‎اند. خوابی هم که تعبیر ندارد با کلمه أَضغاثُ أَحلام ذکر شده است.

[ویکی اهل البیت] برابر آنچه تاریخ مستند می گوید گویا خوابگزاری سابقه ای حدود ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح داشته است. این چیزی است که از لوحه های گلی برجای مانده از گذشته برمی آید. خواب ها و تعبیر آن در اسطوره های ایرانی مهم تلقی می شد و از این رو شاهان همواره در دربار خوابگزارانی داشتند و بعد از خواب های خوب یا بدی که می دیدند برای تعبیر آن از خوابگزاران استفاده می کردند.
طبرسی در مجمع البیان می گوید: خواب بر چهار قسم است: یکی خوابی که از جانب خداست و تعبیر دارد. دوم، خوابی که زاییده وسوسه های شیطان است. سوم خوابی که که اثر غلبه اخلاط بدن (از قبیل: خون، بلغم، صفرا و سودا) بوجود می آید. چهارم، خواب هایی که زاییده پاره ای از افکار است. سه قسم اخیر، از خوابهای پریشان و قسم اول، الهام است. رؤیای پیامبر، همین قسم و بشارتی بود که بمؤمنین در باره پیروزی داده شد.
در قرآن چند بار به موضوع خواب و رویا اشاره شده است.
در سوره زمر آیه ۴۲ آمده است: خدا به هنگام مرگ، ارواح را قبض می کند و علاقه روح از بدن را قطع می کند، اما آنهایی که نمرده اند، روحشان را به هنگام خواب می گیرد. پس ارواحی را که قضای خدا بر مرگشان است، نگه می دارد و دیگر به بدن ها برنمی گرداند، اما ارواحی که چنین قضایی بر آنها رانده نشده، به سوی بدن هایشان روانه می شوند تا مدت معینی زنده بمانند. مردم متفکر از همین خوابیدن و مردن متوجه می شوند که مدبر امور آنها خداست.
در آیه ۶۰ سوره انعام نیز مفهوم مشابهی آمده است: او کسی است که روح شما را در شب قبض می کند... . این نظام خواب و بیداری آن قدر تکرار می شود تا پایان زندگی شما فرا رسد. آن وقت همه به سوی خدا بازگشت می کنید. در قرآن پس از داستان خواب ۳۰۹ ساله اصحاب کهف آمده است: همان طور که قادر بودیم آنها را به این خواب طولانی ببریم، آنها را بیدار کردیم، طوری که وقتی بیدار شدند، فکر می کردند یک روز یا کمتر خوابیده اند.
در آیه ۲۷ سوره فتح رویای صادقه پیامبر اسلام(ص) ذکر شده است: پیامبر خواب دید به اتفاق یارانش برای انجام مناسک عمره وارد مکه می شوند و با تعریف این رویا همه مومنان خوشحال شدند، اما چون این خواب سال بعد از صلح حدیبیه اتفاق نیفتاد، عده ای گرفتار شک شدند. در این آیه ذکر شده است آنچه خدا در عالم خواب به پیغمبرش نشان داد، صدق و حق بود.
از دیگر رویاهای صادقه که در قرآن ذکر شده، می توان به رویای یوسف اشاره کرد که در آن ۱۱ ستاره، ماه و خورشید برایش سجده می کردند و پدر وی یعقوب پیامبر آن را به درستی تفسیر کرد. در ادامه این داستان، زمانی که یوسف به زندان می افتد، خواب دو همبندی خود را به درستی تفسیر می کند و در نهایت خواب معروف پادشاه مصر که هفت گاو چاق، توسط هفت گاو لاغر خورده می شوند و هفت خوشه سبز و هفت خوشه خشک اتفاق می افتد و یوسف با تأویل صحیح این رویا به عزیز مصر تبدیل می شود.
بنابراین از نظر قرآن، تأویل خواب یک علم است و خداوند به هر کس بخواهد این علم را می دهد و گاهی از محتوای آشکار رویا زیاد نمی توان به پیشگویی هایش پی برد. در قرآن گاهی وحی ها و دستورات هنگام خواب به پیامبران الهام می شود. مثل خواب معروف ابراهیم که به وی دستور داده شد پسر ۱۳ ساله خود را قربانی کند. همچنین گاهی خداوند از طریق رویا به راهنمایی بندگانش می پردازد. مثلا در مورد مادر موسی که در خواب می بیند نوزاد خود را در صندوق بگذارد و به آب بیندازد. در نهایت در آیاتی از قرآن مثل سوره یونس آیه ۶۷ آمده است که خدا شب را قرار داده است تا در آن احساس آرامش کنید و روز را روشن کرده است.

دانشنامه عمومی

تعبیر خواب فرایند اختصاص و معنا دهی به رؤیاهایی که در خواب دیده می شود است، اگرچه با برخی از اشکال روان درمانی همراه است، اما هیچ شواهد قابل اعتمادی وجود ندارد که درک یا تعبیر خواب تأثیر مثبت بر سلامت روان فرد داشته باشد.
در بسیاری از جوامع باستانی، مانند مصر و یونان، خواب دیدن یک ارتباط فراطبیعی یا وسیله ای برای مداخله الهی قلمداد می شد، که پیام آنها توسط افرادی با این قدرت های معنوی مرتبط قابل تفسیر بود. در دوران مدرن، مکاتب مختلف روان شناسی و عصب شناسی نظریه هایی را در مورد معنی و هدف رؤیاها ارائه داده اند. بر اساس مطالعه ای که در این کشورها انجام شده، به نظر می رسد در حال حاضر اکثر افراد محتوای خواب را طبق روانکاوی فرویدی در ایالات متحده، هند و کره جنوبی تفسیر می کنند. [ ۱]
به نظر می رسد مردم اعتقاد دارند که رؤیاها به ویژه معنی دار هستند: آنها بیشتر از اینکه به افکار بیدار شبیه باشند، به رؤیاها معنی می دهند. به عنوان مثال، مردم گزارش می کنند که اگر خواب شب گذشته هواپیما سقوط کند، احتمال اینکه مسافرتی را که برنامه ریزی کرده بودند و با پرواز هواپیما بود را لغو کنند، پیش از اینکه وزارت امنیت داخلی یک هشدار فدرال صادر کند.
با این حال، مردم به همه رؤیاها اهمیت یکسانی نمی دهند. به نظر می رسد افراد هنگام تعبیر خواب خود از استدلال با انگیزه استفاده می کنند. آنها به احتمال زیاد رویاهایی را که اعتقادات و خواسته های بیداری آنها را تأیید می کنند و معنادارتر از رویاهایی که با اعتقادات و خواسته های بیداری آنها مغایرت دارد، می بینند.
مقاله ای در سال ۲۰۰۹ توسط کری موروجج و مایکل نورتون در مجله روان شناسی شخصیت و اجتماعی نشان داد که بیشتر مردم معتقدند که «رویاهای آنها حقایق پنهان معناداری را آشکار می کند». در یک مطالعه که در ایالات متحده، کره جنوبی و هند انجام شد، آنها دریافتند که ۷۴٪ از هندی ها، ۶۵٪ از کره جنوبی و ۵۶٪ از آمریکایی ها معتقدند که محتوای رؤیایی آنها بینش معنی داری در مورد عقاید و خواسته های ناخودآگاه آنها فراهم می کند. این دیدگاه فرویدی در مورد خواب دیدن بیش از تئوری های رویاپردازی که محتوای رؤیا را به تلفیق حافظه، حل مسئله یا فعالیت تصادفی مغز نسبت می دهند، تأیید شد. به نظر می رسد این باور مردم را به سمت اهمیت دادن به محتوای رؤیا نسبت به محتوای فکری مشابهی که در هنگام بیداری اتفاق می افتد، سوق می دهد. در یک مطالعه در این مقاله، آمریکایی ها بیشتر گزارش دادند که اگر خواب سقوط هواپیمای خود را ببینند، پرواز خود را از دست می دهند تا اینکه تصور کنند هواپیمای آنها شب قبل از پرواز سقوط می کند ( در حالی که بیدار است ) ، و احتمال اینکه اگر خواب خوابیدن هواپیمای خود را قبل از پرواز ببینند، انگار که در مسیری که قصد داشتند طی آن سقوط کنند، پرواز خود را از دست بدهند. همه مطالب رؤیایی به یک اندازه مهم تلقی نمی شدند. هنگامی که محتوای رؤیاها مطابق با اعتقادات و خواسته های آنها در هنگام بیداری باشد، شرکت کنندگان در مطالعات خود بیشتر معنادار را درک می کنند. افراد به عنوان مثال رؤیای مثبت در مورد یک دوست معنادار بودند تا خواب مثبت درمورد شخصی که دوستش نداشتند و خواب منفی راجع به شخصی که دوستش نداشتند معنادار بودند تا خواب منفی در مورد یک شخص. آنها دوست داشتند
عکس تعبیر خواب
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

پیشنهاد کاربران

Dream interpretation
در مقدمه و در ارتباط با پدیده وحی و خوابگزاری رویاهای رسولانه، من بر این بینش و باورم که خداوند متعال در طول تاریخ پیدایش انسان روی کره زمین تاکنون هیچ انسان هایی را در بین اقوام یهود و عرب و عجم و هیچ قوم دیگری تحت عناوین ناجی و نبی و پسر و رسول برای تربیت و هدایت معنوی بشر انتخاب و اعزام و ارسال ننموده و در گوش سر هیچ انسانی یک جمله یا جملاتی را تحت عنوان آیه و آیات نجوا و زمزمه نکرده است چه بطور مستقیم و بدون واسطه و چه غیر مستقیم یا باواسطه و لذا انسان عاقل کسی است که در ابتدای قرن بیست و یکم میلادی و آغاز قرن پانزدهم هجری شمسی میل و رقبت و گرایش و جاذبه فعالیت های قوای ادراکی فهم و عقل خودرا در جهت کسب معارف حقیقی و منطبق بر واقعیت عینی بسوی شناخت و دانش علمی و فن آوری های مفید صنعتی و خلاقیت های مدرن هنری معطوف دارد و نه اینکه فقط از لحاظ جسمانی در این عصر بسر برد و اندیشه و فکر و خیال وی در عصر حجر یا سنگی در وادی های بی آب و علف در حال پرسه زدن و در بین مجموعه وسیع اوهامات قصد شکار حقایق ناب را داشته باشد. پس از این مقدمه کوتاه از دیدگاه من انسان دارای سه خاطره می باشد؛ یکی فردی و دیگری اجتماعی و دیگری تاریخی. خاطرات فردی و اجتماعی در بخش های مختلف مغز ثبت و ضبط میگردند و بخش وسیعی از آنها در زیر سطح آگاهی و خود آگاهی ذخیره می شوند طوریکه بخش آگاه از محتوای آنها بی اطلاع و بی خبر است و خاطرات تاریخی در ساختار و برنامه ژنتیکی از طریق تاثیر گذاری و تاثیر پذیری متقابل کالبد های اجداد دور و نزدیک و محیط زیست ثبت و ضبط گردیده اند و ضمیر آگاه و خود آگاه هیج گونه دسترسی به محتوای آنها ندارد و نمی تواند داشته باشد. زیگموند فروید معتقد بوده است که روئیا ها نقش داروی شفابخش را روی ریس ها یا خراش های نازک و درشت در جداره روان بازی می کنند که طول زندگی از دوران کودکی تا شب خواب ایجاد شده اند و آنهم از طریق برآوردن آرزو های بر آورده نشده و ارضای نمادین امیال سرکوب شده. خود من بر این بینش و باورم که روئیا چیز دیگری نیست غیر مشاهدات نفسانی از محتوای خاطرات اشاره شده در بالا و آنهم در تاریکی و بدون کمک و تفسیر و راهنمایی قوای ادراکی فهم و عقل در پرتو نور و روشنایی روز ( یعنی در طول بیداری خودفهم و عقل ) . نفس مجرد به معنای من یا خود می باشد و نه به معنای روح یا روان یا جان و یا عقل و هیچ وظیفه و نقش دیگری را عهده دار نمی باشد، غیر از مشاهده بی طرفانه زندگی بدون هیچگونه هوا و هوس و نتیجه گیری و قضاوت و تصمیم گیری. تصمیم گیری در جهت رفع و ارضای امیال غرایز طبیعی از قبیل گرسنگی و تشنگی و جنسی به عهده فهم و عقل می باشند و نه نفس. نفس در این زمینه فقط شاهد است که آیا فهم و عقل می توانند بطور سالم و معقول و منطقی آن نیاز ها را رفع و آن امیال طبیعی را ارضا نمایند یا نه. مشاهدات نفسانی بطور مستقیم از پشت دریچه های حواس پنجگانه صورت نمی گیرد بلکه بطور غیر مستقیم به کمک عمل کرد قوه ادارکی فهم روی دریافت های حسی و عملکرد قوه ادراکی عقل روی نتیجه گیری ها و قضاوت های منطقی و حقیقی و غیر منطقی و اوهامی فهم از ترکیب و تجزیه دریافت های حسی. بدون غرق شدن بیش از این در جزئیات، من معتقدم که نفس انسانی ( حتا نفوس نباتی و حیوانی ) و مشاهدات نفسانی در طول راه و سفر بسیار طولانی مقطعیِ نزولی و صعودی محتوای کیهان بین نظام های احسن و اشرف آفرینش متوالی و در طول سفر تکاملی بی پایان همیشه از دو فاز کلی برخوردار اند ؛ یکی بیداری و دیگری خواب . فاز بیداری همیشه از لحظه بسته شدن نطفه در رحم مادر آغاز میگردد و در لحظه مرگ به پایان می رسد ( نفس در طول خواب های شبانه و روزانه همیشه بیدار است ) و طول آن برابر است با طول عمر هرکدام از افراد انسانی و مشاهدات نفسانی در طول عمر عبارت اند از مشاهده زندگی دنیوی . فاز خواب ژرف و شیرین از لحظه مرگ آغار می گردد و تا بسته شدن مجدد نطفه در رحم مادر در همین دنیا طول می کشد و برای کلیه افراد انسانی در تمامی اعصار مختلف بطور مطلق مساوی می باشد بدون یک ثانیه بیشتر و یا کمتر و همیشه برابر خواهد بود با طول عمر کلی کیهان یعنی مساوی با فاصله زمانی بین دو وحدت دمایی محتوای کیهان در مرکز و وقوع دو مه بانگ متوالی. مشاهدات نفسانی در طول خواب ژرف و شیرین و به موازات آن دیگر به کمک فهم و عقل انفرادی صورت نمی گیرند بلکه به کمک فهم و عقل کلی و کیهانی که قطره درشتی ست از فهم و عقل بیکران خود خداوند متعال. لذا مشاهدات نفسانی پس از مرگ عبارت اند از تجربه زندگی در سطح کمال خوبی و زیبایی با کمیت و کیفیت بهشت برین در قالب روئیا های حقیقی و روشن تر از روشنایی روز. در طول فاز بسیار طولانی خواب ژرف و شیرین مرگ کلیه آرزوهای نیک و خوب هر فرد انسانی بطور کامل بر آورده می شوند بدون اینکه به زندگی دیگران کوچکترین ضرر و زیان و خسارتی وارد شود. پیدایش و ظهور و کثرت این دنیا همیشه در قدم های هشتم کیهانی ( مه بانگ های هشتم ) بر اساس فاکتور 8n تکرار میگردد و هر بار در یک مرتبه و درجه تکاملی برتر نسبت به مرتبه و درجه قبلی یا پیشین. ان یا n عبارت است از اعداد صحیح و طبیعی از یک تا یک حد معین که در حال حاضر فقط خداوند متعال به مقدار آن علم و آگاهی دارد، اما انسان علمی هم به کمک راهنمایی و ارشاد خداوند موفق به کشف آن خواهد گردید و آنهم راهنمایی و ارشاد نه در قالب وحی و ابلاغ به گوش سر بلکه از راه القائات و الهامات باطنی . در پایان کلام کودکانه امروز خویش توجه خوانندگان گرامی را به دو نکته بسیار مهم زیر معطوف میدارم:
...
[مشاهده متن کامل]

الف - بر خلاف بینش و باور ادیان توحیدی - ابراهیمی ، من بر این بینش و باورم که در آنسوی دیوار نامرئی مرگ و در همین جا و در بخش غیبی همین دنیا هیج گونه تله و دام مخوف و هولناک و سهمگین و خطر ناکی در انتظار هیچ فرد انسانی در کمین ننشسته است غیر زندگی طولانی مدت روئیائی در سطح بهشت برین.
ب - برخلاف باور و بینش ادیان توحیدی ابراهیمی، من معتقدم که خداوند متعال در هیچ زمان و بیزمانی و در هیچ مکان و بیمکانی هیچگاه هیچ فرد انسانی را بابت پندارها و گفتار ها و رفتار های بد دنیوی و هیچ بابت دیگری هرگز مورد استنطاق و مؤاخذه و بازخواست و بازجوئی و ملامت و سرزنش قرار نخواهد داد و هیچ انسانی را به عذاب و جزای جهنمی محکوم و دچار و گرفتار و مبتلا نخواهد نمود.

بنام خدا
با سلام، حقیر همانطور که نوشته ام جلد ۴۲ تفسیر ایت الله جوادی املی کاملا در خصوص تفسیر سوره مبارکه یوسف ( ع ) هست و صفحه مربوطه را فراموش کرده ام ایشان به عنوان یک فقیه و عالم طراز اول در علوم قرانی و اسلامی میفرمایند چون خواب یک مسیله ای هست که به عالم لاهوت و غیب مربوط میشود و فقط پس از خدا ، چهارده معصوم ( ع ) فقط میتوانند خواب یا رویا را تفسیر فرمایند پس بهتر هست در این مورد سخنی گفته نشود چون از توان انسان خا رج هست و افرادی مانند فروید که ماده گرا هستند تمامی حرفهای انها در خصوص رویا و تفسیر خواب پوچ هست ایا ما بعنوان ژک شیعه امامیه اصولی ( یعنی تابع ولایت متخصص فقه اسلامی ) که علم خود را از علمای موثق مانند محمدون ثالث اول که کتب اربعه را نوشته اند انهم بر اساس فرمایش معصومین قبول کنیم یا روانشناسان خارجی یا ایرانی که انسان هستند و این مسایل از ید قدرت انها خارج هست ؟ طبعا یک شیعه امامیه اصولی پیرو فرمایشات ولی فقیه میباشد که میفرماید چیزی که از توان لشر خارج هست بهتر هست در این خصوص صحبتی نشود چون نتیجه ای ندارد ( نقل قول غیر مستقیم ) با تشکر.
...
[مشاهده متن کامل]

بنام خدا
با سلام، علمای عظام همگی مطالب خود را از منابع موثق که در راس انها قران هست و بعد کتب اربعه که همه انها نیز فرمایشات چهارده معصوم ( ع ) ذکر میکنند که اکثرا علمای شیعه امامیه اصولی با هم در تمامی موار اتفاق نظر دارند شاید در برخی مسایل جزیی اختلافی بین مثلا دو نفر همفکر با هشت نفر عالم دیگر باشد ولی در مسایلی که جزوارکان هستند اتحاد نظر دارند حقییر در کتابخانه خود به علت علاقه در بخش علوم قرانی حدود ۳۸ عنوان تفسیر شیعی دارم که از اسراییلیات پاک هست وهیچ موقع نظر یک دانشمند مادی را بی نظر یک مجتهد ترجیح نمیدهم پس فروید نیز طبق فرمایش اقای جوادی املی در جلد ۴۲ تفسیر خویش وی را یک ماتریالیست خوانده اند و تاریخ ثابت کرده مکاتب الحادی که مثل مارکس ، انگلس، لنین که نظر دادند ۷۴ سال دوام نیاوردند پس در ابتدا نظر علمای دینی طراز اول برای من مهم هست بعد دانشمندان و از طرفی ای موارد حمل بر تعصب کور کورانه مذهبی من نشود من جویای حقیقت هستم و تعصبی ندارم . دیشب در خصال مرحوم شیخ صدوق در خصوص خصلتهای پنجگانه که شانه کردن موی سر دارد یکی افزایش مایع semen هست و باور کردنی نیست و از طرفی شیخ صدوق بیمورد سخن نگفته اند و منبع ایشان فرمایشات ایمه اطهار ( ع ) میباشد و این حکمت نیز در اینده ثابت خواهد شد انشاالله پایدار و مستدام باشید . ممنون
...
[مشاهده متن کامل]

بنام خدا
با سلام ، ابن سیرین نیز خود از منابع ایمه اطهار استفاده کرده است . بهتر است مسیله سیاسی نشود اگر ما علمای عظام را قبول داریم باید فرمایش ایت الله العظمی جوادی املی را که در جلد ۴۲ تفسیر نفیس خود مرقوم فرمودهاند را نیز قبول کنیم خواب یک امر مجرد و ماورا الطبیعه هست که روح انسان به اراده الهی در جاهای مختلف سیر میکند و تعبیر ان توسط اشخاصی که با کتب و نظریات خود مانند فروید که به علت یهودی تبار بودن معروف شده است ، مسایل مزخرفی را نه تنها در خصوص خواب بلکه نظریا جنسی در کتاب سه نظریه جنسی زنا با محارم را در اروپا افزایش داد و یا جهت درمان افسردگی دوست خود از کوکایین که در اول در ظاهر موفقیت امیز بود بعد نتیجه گرفت که مشکل وی را مضاعف کرده است. منبه فروید در لابلای عکسها، به هر حال فرد شیعه ولایتمدار یا باید مثل علما خود مجتهد باشد ویا مثل بنده که که چیزی نمیدانم مقلد یکی از این بزرگ مردان باشد و فرمایش ایشان برای من حجت هست نه فروید. با تشکر و عرض پوزش.
...
[مشاهده متن کامل]

بنام خدا
با سلام، ایت الله العظمی جوادی املی در تفسیر گرانسنگ خود که انشاالله به هشتاد جلد خواهد رسید و تا به حال ۴۷ جلد ان چاپ شده است در جلد ۴۲ که مختص تفسیر سوره مبارکه یوسف ( ع ) هست و در خصوص خواب و رویا و خوابگزاری تفسیر فرمودهاند در جایی نظر خود را در خصوص تعبیر خواب بیان فرمودهاند که بهتر است در خصوص این موارد صحبت نشود چون بیهودهاست امر خواب و رویا مربوط به لاهوت و عالم غیب ومجرد هست و تعبیر خواب که معجزه حضرت یوسف هست و فقط چهارده معصوم ( ع ) میتوانند تعبیر کنند و لاغیر . و افرادی مثل فروید که کتابی بنام تعبیر خواب دارد و ترجمه شده ، ماتریالیست هستند و کتاب وی یا دیگران در این خصوص پوچ و بیهوده است. نام تفسیر گرانسنگ ایشان تسنیم نام دارد . با تشکر .
...
[مشاهده متن کامل]

بپرس