[ویکی فقه] تعارض عام و خاص من وجه به تنافی مدلول دو دلیل دارای نسبت عموم و خصوص من وجه می گویند.
تعارض عام و خاص من وجه، مقابل تعارض عام و خاص مطلق و به معنای تنافی میان مدلول دو دلیلی است که نسبت میان آنها، عموم و خصوص من وجه می باشد،
← مثال
در تعارض عام و خاص من وجه میان اصولی ها اختلاف است:برخی معتقدند باید بر اساس مرجحات عمل کرد و در این که مرجحات صدوری ملاک است یا خارجی یا جهتی و یا مطلق مرجحات، اختلاف دارند، اما برخی دیگر بر این باورند که در تعارض عام و خاص من وجه، باید میان آن دو جمع عرفی نمود؛ یعنی عام هر یک از آنها به وسیله خاص دیگری تخصیص زده می شود.
تعارض عام و خاص من وجه، مقابل تعارض عام و خاص مطلق و به معنای تنافی میان مدلول دو دلیلی است که نسبت میان آنها، عموم و خصوص من وجه می باشد،
← مثال
در تعارض عام و خاص من وجه میان اصولی ها اختلاف است:برخی معتقدند باید بر اساس مرجحات عمل کرد و در این که مرجحات صدوری ملاک است یا خارجی یا جهتی و یا مطلق مرجحات، اختلاف دارند، اما برخی دیگر بر این باورند که در تعارض عام و خاص من وجه، باید میان آن دو جمع عرفی نمود؛ یعنی عام هر یک از آنها به وسیله خاص دیگری تخصیص زده می شود.
wikifeqh: تعارض_عامین_من_وجه