[ویکی فقه] تصوف در آسیای مرکزی و قفقاز. تصوف در خراسان به مرکزیت نیشابور از سده سوم تا ششم بتدریج اهمیت یافت و در همین دوران از طریق مشایخ بزرگ خراسان ــ که حلقه اتصال تصوف خراسان و ماوراءالنهر بودند ــ به شمال خراسان بزرگ و ماوراءالنهر راه یافت.
ماوراءالنهر مرکز تلاقی ادیان و فرهنگ های مهم آسیایی و وارث فرهنگ مانوی در دره فرغانه و غربی ترین مرز سرزمین های بودایی نشین بود.
تفاوت تصوف خراسان و ماوراءالنهر
تصوف در ماوراءالنهر، به رغم داشتن وجوه مشترک با تصوف در خراسان ، به سبب موقعیت فرهنگی آسیای مرکزی ویژگی هایی متفاوت یافت؛ از جمله، آیین بودا تأثیر بسزایی بر آن نهاد.
شاید به سبب همین تأثیر بوده که صوفی بزرگی چون ابراهیم بن ادهم (متوفی ۱۶۱) ــ که سرگذشت و برخی گفته های منسوب به او شباهت فراوانی به زندگی و سخنان بودا دارد ــ چهره ای مهم محسوب شده و در منظومه ها و ادبیات عامه اقوام آسیای مرکزی به وی اشاره شده است.
تصوف بخارا
بخارا از مهم ترین مراکز تصوف در ماوراءالنهر بود.
← قبه اسلام
...
ماوراءالنهر مرکز تلاقی ادیان و فرهنگ های مهم آسیایی و وارث فرهنگ مانوی در دره فرغانه و غربی ترین مرز سرزمین های بودایی نشین بود.
تفاوت تصوف خراسان و ماوراءالنهر
تصوف در ماوراءالنهر، به رغم داشتن وجوه مشترک با تصوف در خراسان ، به سبب موقعیت فرهنگی آسیای مرکزی ویژگی هایی متفاوت یافت؛ از جمله، آیین بودا تأثیر بسزایی بر آن نهاد.
شاید به سبب همین تأثیر بوده که صوفی بزرگی چون ابراهیم بن ادهم (متوفی ۱۶۱) ــ که سرگذشت و برخی گفته های منسوب به او شباهت فراوانی به زندگی و سخنان بودا دارد ــ چهره ای مهم محسوب شده و در منظومه ها و ادبیات عامه اقوام آسیای مرکزی به وی اشاره شده است.
تصوف بخارا
بخارا از مهم ترین مراکز تصوف در ماوراءالنهر بود.
← قبه اسلام
...
wikifeqh: تصوف_در_آسیای_مرکزی_و_قفقاز