[ویکی فقه] تصدیق احتمالی، از اصطلاحات علم منطق بوده و یکی از اقسام تصدیق (مقابل تصور)، می باشد.
دلیل استقرائی، دو مرحله را طی می کند. مرحله اول بر اساس توالدِ موضوعیِ فکر است که مرحله استنباطی از دلیل استقرا نامیده می شود، زیرا دلیل، عمل استنباط عقلی را بر طبق قواعدی - که برای فکر موضوعاً نتیجه بخش است - انجام می دهد؛ همان قواعدی که در منطق صوری معین شده است.دلیل استقرائی در این مرحله، احتمال تعمیم استقرائی را نمو می بخشد و آن را به بالاترین درجه از درجات تصدیق احتمالی می رساند؛ این، از راه استنباط از مبادی و بدیهیات به دست می آید و بر این اساس می توان درجه احتمالی را که دلیل استقرائی در مرحله اول، آن را اثبات می کند یک قضیه استنباط شده تلقی کرد…. در این بحث ثابت می شود که استقرا می تواند ارزش احتمالی تعمیم را بالا ببرد و آن را به درجه عالی از درجات تصدیق احتمالی برساند و این از خود نظریه احتمال استنباط می شود، بدون آنکه به مصادرات اضافی - که مخصوص دلیل استقراء است - نیاز باشد.
دلیل استقرائی، دو مرحله را طی می کند. مرحله اول بر اساس توالدِ موضوعیِ فکر است که مرحله استنباطی از دلیل استقرا نامیده می شود، زیرا دلیل، عمل استنباط عقلی را بر طبق قواعدی - که برای فکر موضوعاً نتیجه بخش است - انجام می دهد؛ همان قواعدی که در منطق صوری معین شده است.دلیل استقرائی در این مرحله، احتمال تعمیم استقرائی را نمو می بخشد و آن را به بالاترین درجه از درجات تصدیق احتمالی می رساند؛ این، از راه استنباط از مبادی و بدیهیات به دست می آید و بر این اساس می توان درجه احتمالی را که دلیل استقرائی در مرحله اول، آن را اثبات می کند یک قضیه استنباط شده تلقی کرد…. در این بحث ثابت می شود که استقرا می تواند ارزش احتمالی تعمیم را بالا ببرد و آن را به درجه عالی از درجات تصدیق احتمالی برساند و این از خود نظریه احتمال استنباط می شود، بدون آنکه به مصادرات اضافی - که مخصوص دلیل استقراء است - نیاز باشد.
wikifeqh: تصدیق_احتمالی