[ویکی نور] تشیع و مدرنیته در ایران معاصر، اثر گروه تاریخ و اندیشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، پژوهشی است در قلمرو دین و مدرنیته در ایران که هدف اصلی نویسندگان، بررسی دیدگاه های رایج در نسبت تشیع و مدرنیته در ایران معاصر بوده است.
کتاب با مقدمه ناشر آغاز و مطالب در دو جلد، تنظیم شده است.
در مقدمه، به موضوع کتاب و هدف از نگارش آن، اشاره گردیده است.
جلد اول به بررسی و تحلیل برخی از نظریه های موجود در باب مواجهه ایرانیان با مدرنیته، توسعه و پیشرفت در ایران، مباحث تمدنی، هویت ملی ایرانیان، روشنفکری و تحولات اندیشه سیاسی در ایران پرداخته است.
مقالاتی که در جلد اول درج شده اند، به ترتیب عبارتند از: «بررسی نظریه انحطاط و زوال اندیشه سیاسی در ایران»، نوشته ابوذر مظاهری: هدف این پژوهش، بررسی تحول و سیر فلسفه سیاسی و به طور خاص، حکمت عملی در فلسفه اسلامی است. از آنجا که شرق شناسان و پژوهشگران ایرانی که شیوه و نتایج تحقیقات مستشرقان را معتبر دانسته اند، بیشتر تحقیقات در این حوزه را پی گرفته اند، این مقاله با نگاهی انتقادی، به روش و برخی نتایج این تحقیقات پرداخته است. بنابراین پس از تأملی در روش بحث و نقد روش شرق شناسی، وجه استقلال فلسفه اسلامی از فلسفه یونانی، بررسی شده است.
«بررسی و نقد نظریه تمدنی «چنگیز پهلوان» در تعامل با «تمدن غرب»»، نوشته ذبیح الله نعیمیان: چنگیز پهلوان با رویکردی تمدنی، به مسئله تعامل سنت و تجدد می پردازد. او هرگونه برقراری نسبت میان سنت و تجدد را از این زاویه می پسندد و از محدود کردن این تعامل به محدوده دولت - ملت می پرهیزد و خواستار آن است که گستره نگاه به حوزه های تمدنی، برای نمونه، به حوزه تمدن ایران معطوف شود، نه فقط ایران موجود. اما این نگاه خود را با اندیشه های دیگری نیز پیوند می دهد که مطالعه انتقادی می طلبد. نسبت او با دین و هویت دینی، از اساسی ترین موضوعاتی است که بر تحلیل های او سایه می افکند و اندیشه او را به نوعی برخورد ایدئولوژیک گردانده که خود از آن پرهیز می دهد. این نوشتار به بررسی توصیفی - انتقادی نظریه تمدنی او می پردازد.
کتاب با مقدمه ناشر آغاز و مطالب در دو جلد، تنظیم شده است.
در مقدمه، به موضوع کتاب و هدف از نگارش آن، اشاره گردیده است.
جلد اول به بررسی و تحلیل برخی از نظریه های موجود در باب مواجهه ایرانیان با مدرنیته، توسعه و پیشرفت در ایران، مباحث تمدنی، هویت ملی ایرانیان، روشنفکری و تحولات اندیشه سیاسی در ایران پرداخته است.
مقالاتی که در جلد اول درج شده اند، به ترتیب عبارتند از: «بررسی نظریه انحطاط و زوال اندیشه سیاسی در ایران»، نوشته ابوذر مظاهری: هدف این پژوهش، بررسی تحول و سیر فلسفه سیاسی و به طور خاص، حکمت عملی در فلسفه اسلامی است. از آنجا که شرق شناسان و پژوهشگران ایرانی که شیوه و نتایج تحقیقات مستشرقان را معتبر دانسته اند، بیشتر تحقیقات در این حوزه را پی گرفته اند، این مقاله با نگاهی انتقادی، به روش و برخی نتایج این تحقیقات پرداخته است. بنابراین پس از تأملی در روش بحث و نقد روش شرق شناسی، وجه استقلال فلسفه اسلامی از فلسفه یونانی، بررسی شده است.
«بررسی و نقد نظریه تمدنی «چنگیز پهلوان» در تعامل با «تمدن غرب»»، نوشته ذبیح الله نعیمیان: چنگیز پهلوان با رویکردی تمدنی، به مسئله تعامل سنت و تجدد می پردازد. او هرگونه برقراری نسبت میان سنت و تجدد را از این زاویه می پسندد و از محدود کردن این تعامل به محدوده دولت - ملت می پرهیزد و خواستار آن است که گستره نگاه به حوزه های تمدنی، برای نمونه، به حوزه تمدن ایران معطوف شود، نه فقط ایران موجود. اما این نگاه خود را با اندیشه های دیگری نیز پیوند می دهد که مطالعه انتقادی می طلبد. نسبت او با دین و هویت دینی، از اساسی ترین موضوعاتی است که بر تحلیل های او سایه می افکند و اندیشه او را به نوعی برخورد ایدئولوژیک گردانده که خود از آن پرهیز می دهد. این نوشتار به بررسی توصیفی - انتقادی نظریه تمدنی او می پردازد.
wikinoor: تشیع_و_مدرنیته_در_ایران_معاصر