تشریح المقاصد فی شرح الفرائد

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] تشریح المقاصد فی شرح الفرائد، اثر سید محمد جواد ذهنی تهرانی، در شرح کتاب «فرائد الاصول»، به زبان فارسی است.
شارح، در هر بحث، نخست، قسمتی از عبارت مرحوم شیخ را نقل کرده، سپس به ترجمه آن پرداخته، آن گاه تحت عنوان «شرح مقصود»، آن را شرح داده و در آخر، مرجع برخی از ضمایر را مشخص کرده و گاه به توضیح پاره ای از اصطلاحات و شرح مختصری از زندگی برخی از شخصیت ها همت نهاده است.
آنچه از مجلدات کتاب، اکنون مورد نظر ماست، جلد دوّم و سوم است که در باره ظن و احکام آن می باشد. شارح، مباحث مربوطه را در نه بخش جای داده است؛ هفت بخش آن، در جلد دوم و دو بخش آن، در جلد سوم ذکر شده است.
«المقصد الثانی فی الظن و الکلام فیه یقع فی مقامین: احدهما، فی امکان التعبد به عقلا و الثانی، فی وقوعه عقلا او شرعا، اما الاول، فاعلم ان المعروف هو امکانه و یظهر من الدلیل المحکی عن ابن قبة فی استحالة العمل بالخبر الواحد، عموم المنع لمطلق الظن؛ فانه استدل علی مذهبه بوجهین»
«مقصد دوم، در بیان ظن و احکام آن»

[ویکی فقه] تشریح المقاصد فی شرح الفرائد (کتاب). «تشریح المقاصد فی شرح الفرائد»، اثر سید محمد جواد ذهنی تهرانی ، در شرح کتاب « فرائد الاصول »، به زبان فارسی است.
شارح، در هر بحث، نخست، قسمتی از عبارت مرحوم شیخ را نقل کرده، سپس به ترجمه آن پرداخته، آن گاه تحت عنوان «شرح مقصود»، آن را شرح داده و در آخر، مرجع برخی از ضمایر را مشخص کرده و گاه به توضیح پاره ای از اصطلاحات و شرح مختصری از زندگی برخی از شخصیت ها همت نهاده است.
گزارش محتوا
آنچه از مجلدات کتاب، اکنون مورد نظر ماست، جلد دوم و سوم است که در باره ظن و احکام آن می باشد. شارح، مباحث مربوطه را در نه بخش جای داده است؛ هفت بخش آن، در جلد دوم و دو بخش آن، در جلد سوم ذکر شده است.
نمونه ای از کار شارح
متن:«المقصد الثانی فی الظن و الکلام فیه یقع فی مقامین: احدهما، فی امکان التعبد به عقلا و الثانی، فی وقوعه عقلا او شرعا، اما الاول، فاعلم ان المعروف هو امکانه و یظهر من الدلیل المحکی عن ابن قبة فی استحالة العمل بالخبر الواحد، عموم المنع لمطلق الظن؛ فانه استدل علی مذهبه بوجهین» ترجمه:«مقصد دوم، در بیان ظن و احکام آن»سخن در باره ظن در دو مقام واقع می شود:الف) در اینکه از نظر عقل اساسا ممکن است به آن اعتماد شود؛ب) پس از امکان و عدم استحاله عقلی، اثبات وقوع آن، از نظر عقل و شرع .کلام در مقام اول (امکان تعبد):آنچه بین حضرات اصولیین معروف و مشهور است اینکه اعتماد و تعبد به ظن ، امری است ممکن و غیر مستحیل، ولی از دلیلی که از ابن قبه ، در مبحث استحاله عمل به خبر واحد حکایت و نقل شده، چنین نمودار می شود که منع و استحاله عمل، نسبت به مطلق ظن بوده و اختصاصی به خبر واحد ندارد و دلیل بر اینکه ظاهر کلام ایشان، افاده عموم منع و کلیت استحاله را می نماید، اینکه وی برای اثبات مرام و مدعای خویش به دو وجه متمسک شده که دقت در این دو وجه، ادعای ما را اثبات می نماید.»
← شرح مقصود
...

پیشنهاد کاربران

بپرس